• Anonym (Förälder till möjligt diagnosbarn)

Nackdelar med diagnos? Fördelar?

För att göra en lång historia kort. 

Skolan misstänker att mitt barn har en diagnos. Lite åt aspbergerhållet. De tycker vi ska göra en utredning på honom. Vissa saker stämmer in på aspberger, men andra saker gör det inte.

Vad är fördelen med att ställa en diagnos på honom? Vilka är nackdelarna?

Har läst att det kan bli svårare att få jobb. Det kan även bli svårt att få körkortstillstånd, olika former av certifikat och licenser m.m. 

Sedan är jag rädd för att det kommer att påverka självbilden på ett negativt vis. Kan även bli så att omgivningen ställer andra (lägre) krav på en person med diagnos. 

När väl en diagnos är satt har jag läst att den är svår att radera. Den kommer ligga kvar i journalerna. 

Vad finns det för ev fördelar med att få en diagnos?

• Svar på tråden Nackdelar med diagnos? Fördelar?
  • Limajo
    Anonym (Förälder till möjligt diagnosbarn) skrev 2023-03-26 20:56:33 följande:
    Vem som är kapabel att köra bil och vem som inte är det. Det är ingen uppgift för en psykolog. 

Nej, precis, det gör en läkare. Inte psykolog. 

Du läser verkligen ingenting av det som skrivs i den här tråden som inte stryker dina fördomar medhårs, eller hur?

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (S) skrev 2023-03-26 20:29:44 följande:
    Jag pratar alltså INTE om människor som redan innan diagnosen hade besvär utan som i samband med den helt plötsligt blir tusen gånger sämre. Vad har du för problematik? Kan den stå i vägen för att förstå vad jag menar?

Det är verkligen inte okej att använda någons diagnos som vapen mot någon. Det är ett allvarligare personangrepp än att bara slänga ur sig något elakt. 

Jag förstår exakt vad du menar men du verkar inte förstå mina svar. Utåt sätt verkar det inte som att autisten har några problem innan för personen gör saker som alla anses klara av. Ingen vet att personen blir sjuk efteråt för det berättar man inte för att man skäms. Efter personen fått diagnosen på papper accepterar många sina begränsningar och säger att de inte kan göra vissa saker för de blir sjuka av det. För den som inte vet att personen blev sjuk redan innan så framstår det som att personen helt plötsligt inte kan göra något och att det beror på utredningen. 

Anonym (Dice) skrev 2023-03-26 21:11:30 följande:
    ALLLA MÄNNISKOR mår dåligt av att maska...

Maska är ett uttryck som bara används vid NPF diagnoser men du har rätt i att alla mår dåligt av att spela teater och inte kunna vara sig själva det är inte unikt för vi med NPF. 

Anonym (V) skrev 2023-03-26 21:03:58 följande:
    Det var en märklig beskrivning av att ge och ta. Ditt uttryck "tänk dig själv" säger att inte vet något om min vardag att förställa sig, min förståelse av att andra förställer sig eller hur många neuropsykiatriska diagnoser vi lever med i den här familjen. Det är några stycken. 

Var har jag skrivit om att "alltid låtsas vara någon annan"? Förklara gärna sådana ogrundade anklagelser du slunga ur dig. I den här familjen får personer med autism inte vara otrevliga mot andra för att de inte vill förställa sig, men förståelsen för att det "tar" mer att förställa sig finns och man behöver inte vara med på "allt" socialt utifrån någon slags norm.

Att ge och ta, med exemplet vänskap som jag skrev, betyder att inte tjura ihop, vara "ärlig" om att det är tråkigt, över att behöva lyssna på kompisens prat vad den gjorde igår men att själv förvänta sig en intresserad lyssnare om sitt eget. En del vill vara utan kompisar, då är det inget problem, men vill man ha kompisen man tycker berättar något som inte intresserar en, ja då får man förställa sig om man vill att kompisen också ska förställa sig och lyssna på ens egna intressen, kärleksbekymmer etc.

Man behöver också lära sig att om kompisen hoppar in i bilen när man ringer med kort varsel ligger det väldigt ofta ett stort mått av ork att skjuta annat åt sidan, utan att kompisen säger det till en utan den satte ens behov framför sina egna för att vårda vänskapen. Sådana vänner försvinner när det blir väldigt lite som ges tillbaka.

Inget av ovanstående handlar om att "maska" för att vara med kompis som tjatar (lika med ingen bra och förstående vän) i miljöer som är enormt påfrestande för många som t.ex krogen, fester, annat.

Du kan inte tala för alla. En del mår bra av att kopiera beteenden för de vill åtnjuta en återgälda vänskap. Alla människor imiterar beteenden och förställer sig i viss mån men det är givetvis olika svårt. 

Det låter märkligt för att du aldrig tänkt på det sättet innan, neurotypiska har ofta svårt att tänka utanför boxen och se saker ur en autistisk synvinkel. De tänker att alla fungerar som dem och om de gör något utöver de vanliga anpassar de sig medan om autisten gör något utöver det vanliga ses det inte som anpassning för att vara NT är det enda rätta sättet att vara. 

Du skrev att autister ska spela spelet för oss betyder det att låtsas vara någon annan för spelet är neurotypiskt. Varför utgår du från att autisten är otrevlig om de inte maskar? Varför utgår du från att de tjurar och bara pratar om sig själva? Du har ingen positiv syn på oss med NPF. 

Det är skillnad på att kopiera beteenden som man mår bra av och tvingas göra saker man egentligen inte klarar av som man mår genuint dåligt av. 

• Anonym (V)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-26 23:09:05 följande:

Det låter märkligt för att du aldrig tänkt på det sättet innan, neurotypiska har ofta svårt att tänka utanför boxen och se saker ur en autistisk synvinkel. De tänker att alla fungerar som dem och om de gör något utöver de vanliga anpassar de sig medan om autisten gör något utöver det vanliga ses det inte som anpassning för att vara NT är det enda rätta sättet att vara. 

Du skrev att autister ska spela spelet för oss betyder det att låtsas vara någon annan för spelet är neurotypiskt. Varför utgår du från att autisten är otrevlig om de inte maskar? Varför utgår du från att de tjurar och bara pratar om sig själva? Du har ingen positiv syn på oss med NPF. 

Det är skillnad på att kopiera beteenden som man mår bra av och tvingas göra saker man egentligen inte klarar av som man mår genuint dåligt av. 

Herregud... "oss med NPF"... Bara en så enkel sak som att läsa rätt att jag inte är NT och att jag gav typiska, enkla e-x-e-m-p-e-l på vinster med att förställa sig som bygger på samlade exempel ur verkligheten av hur resonemanget har kunnat låta när en person med autism inte förstår varför hen inte har vänner. Givetvis ger jag inte exempel på att förställa sig utan vinst för någon, det skulle helt sakna syfte att diskutera. Jag gav exempel på när autister jag känner förlorat vänner, eller behållit dem, beroende på hur de "spelar spelet" i vissa situationer. På min dialekt och i min generation betyder "maska" att lata sig och smita undan, inte en anglicism av "masking", därför använder jag oftast andra uttryck än du så har vi rett ut det. 

Dina slutsatser om det outtalade, vilket med all rätt visar sig svårt, är riktigt obehagliga liksom ditt sätt att "argumentera". Jag anser inte att det är hälsosamt att "maska" sin identitet men jag tycker det är hälsosamt och röner framgång socialt i de exempel jag skrivit. 
    Anonym (V) skrev 2023-03-26 23:50:47 följande:
    Herregud... "oss med NPF"... Bara en så enkel sak som att läsa rätt att jag inte är NT och att jag gav typiska, enkla e-x-e-m-p-e-l på vinster med att förställa sig som bygger på samlade exempel ur verkligheten av hur resonemanget har kunnat låta när en person med autism inte förstår varför hen inte har vänner. Givetvis ger jag inte exempel på att förställa sig utan vinst för någon, det skulle helt sakna syfte att diskutera. Jag gav exempel på när autister jag känner förlorat vänner, eller behållit dem, beroende på hur de "spelar spelet" i vissa situationer. På min dialekt och i min generation betyder "maska" att lata sig och smita undan, inte en anglicism av "masking", därför använder jag oftast andra uttryck än du så har vi rett ut det. 

Dina slutsatser om det outtalade, vilket med all rätt visar sig svårt, är riktigt obehagliga liksom ditt sätt att "argumentera". Jag anser inte att det är hälsosamt att "maska" sin identitet men jag tycker det är hälsosamt och röner framgång socialt i de exempel jag skrivit. 
    Det går att få vänner utan att maska. Vänner som kräver att man spelar det sociala spelet på deras villkor är inte riktiga vänner. Ordet maska (mask på engelska) används av autismcommunityt det betyder att spela neurotypisk (att man tar på sig en mask) 

Det är trist att du ser det som obehagligt när någon säger att autister ska vara sig själva. De exempel du nämnt att att autister är otrevliga, bara tänker på sig själva, går runt och tjurar mm om de inte medvetet tänker på att inte göra det. 
  • Meddelande borttaget
    Anonym (V) skrev 2023-03-27 00:36:28 följande:
    Jag har inte sagt annat än att det är möjligt, jag gav EXEMPEL på när det inte fungerar. Om du tycker att en viss höjd av reciprocitet vänner emellan är att spela det sociala spelet på ojusta grunder, so be it. 

Jag vet givetvis hur "maska" även används, jag förklarade för dig varför jag hellre använder andra ord. "Masking" är f.ö. ett begrepp i sociologi och psykologin långt innan det började användas i uttrycket "autistic masking", inte minst för att uppmärksamma att kvinnor med autism diagnostiseras senare än män eller inte alls. "Masking" är inte reserverat för vissa funktionsnedsättningar som du påstod till en annan i tråden. Du har fel.

Det är på ren svenska rätt hopplöst att göra sig förstådd till dig då jag häpnar över varje ny tolkning. Som nu, nu har du på något märkligt vis trott att du behöver förklara vad "maska" betyder, jättekonstig slutsats, och dessutom brer du på med att jag skulle tycka att något helt annat än det jag skrev "är obehagligt". Igen: Nej, jag tycker det obehagliga är dina jättekonstiga tolkningar och slutsatser som är helt fjärran från det som skrivits. Det är inte ett rumsrent sätt att debattera att tillskriva den du är oense med en massa den aldrig skrivit och som inte heller bekräftas som goda gissningar. Det är bara extremt obehagligt men bekräftar att kommunikation inte är en stark sida. 

Alla exempel handlade om att autisten är en självisk idiot. Vid vilka andra funktionsnedsättningar maskar man? I så fall beter du dig lika märkligt då du förklarade hur du såg på ordet maska. 

Jag har inga problem med skriftlig kommunikation problemet är att du har en så negativ syn på autism. Du kanske inte inser det själv för att du är så van vid att tänka på sig själv som dålig (du sa att du inte var NT) Jag har också varit där tyvärr blir det så när man möts av så mycket fördomar. 

• Meddelande borttaget
    Anonym (V) skrev 2023-03-27 07:48:33 följande:
    Inte ett ord som stämde, igen, och försöken till sarkasm hittar varken hem eller imponerar. Du är inte trevlig och blir därför otrevligt bemött. 

Vill du lära dig om "masking" och hela användningsområdet och ursprunget (som är förvånande att du inte känner till) så är det nog lättare att du själv googlar ordet plus "sociology" eller "psychology". Eftersom skriftlig kommunikation tycks gå bet är det bättre att du vänder dig till uppslagsverken. 

Maskning (på svenska) betyder att spela neurotypisk vilket per definition betyder att man måste ha en NPF diagnos. 

Trist att du går till personangrepp, det är något folk tar till när de har helt slut på argument. Jag hade hellre haft ett normalt samtal. 

Jag lägger ner det här nu, du kan få sista ordet vill du säga något elakt bjuder jag på det. 

• Anonym (Eftertänksam)

(S)

Jag tar det i korta drag. 
    Det är fullständigt normalt och naturligt att verka plötsligt mer autistisk när man får en diagnos. Det handlar om att man inte längre förtrycker och döljer stora delar av ens egen person. Att man börjar sätta viktiga gränser för sig själv och påtala behov, som man tidigare i rädsla låtit bli att säga nånting om. Eller lyssnat till. Till ofta stor bekostnad av det egna välmåendet, då det tar enorma mängder energi att försöka anpassa sig själv till något man ej är. Det handlar även om en frigörande process ifrån att låtsas vara någon man inte är, och lära känna det mer autentiska jaget. Det blir lite av en slangbella effekt, och det här finns beskrivet inom psykiatrin. Det är en förväntad reaktion, som många som får en diagnos först som vuxna går igenom. Med tid, när man dels vågar vara den man är men också finner lösningar och strategier som fungerar, blir man mer välfungerande igen. Omgivningen kan då uppleva det som om personen blir mindre autistisk. Vilket helt enkelt handlar om en bättre balans i livet där man lärt sig sätta rimliga gränser och funnit bra strategier. Mer harmoni. Än att personen då plötsligt skulle bli mindre autistisk igen. (Går att applicera på personer som ADHD diagnos också). 

• Vilse22
    Anonym (Förälder till möjligt diagnosbarn) skrev 2023-03-22 18:13:33 följande:
    Nackdelar med diagnos? Fördelar?

För att göra en lång historia kort. 

Skolan misstänker att mitt barn har en diagnos. Lite åt aspbergerhållet. De tycker vi ska göra en utredning på honom. Vissa saker stämmer in på aspberger, men andra saker gör det inte.

Vad är fördelen med att ställa en diagnos på honom? Vilka är nackdelarna?

Har läst att det kan bli svårare att få jobb. Det kan även bli svårt att få körkortstillstånd, olika former av certifikat och licenser m.m. 

Sedan är jag rädd för att det kommer att påverka självbilden på ett negativt vis. Kan även bli så att omgivningen ställer andra (lägre) krav på en person med diagnos. 

När väl en diagnos är satt har jag läst att den är svår att radera. Den kommer ligga kvar i journalerna. 

Vad finns det för ev fördelar med att få en diagnos?

Vad tycker du om den? Skam?

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/EQK9ql/james-mcclean-har-autism-berattar-om-diagnosen
Svar på tråden Nackdelar med diagnos? Fördelar?