Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-03-26 23:09:05 följande:
Det låter märkligt för att du aldrig tänkt på det sättet innan, neurotypiska har ofta svårt att tänka utanför boxen och se saker ur en autistisk synvinkel. De tänker att alla fungerar som dem och om de gör något utöver de vanliga anpassar de sig medan om autisten gör något utöver det vanliga ses det inte som anpassning för att vara NT är det enda rätta sättet att vara.
Du skrev att autister ska spela spelet för oss betyder det att låtsas vara någon annan för spelet är neurotypiskt. Varför utgår du från att autisten är otrevlig om de inte maskar? Varför utgår du från att de tjurar och bara pratar om sig själva? Du har ingen positiv syn på oss med NPF.
Det är skillnad på att kopiera beteenden som man mår bra av och tvingas göra saker man egentligen inte klarar av som man mår genuint dåligt av.
Herregud... "oss med NPF"... Bara en så enkel sak som att läsa rätt att jag
inte är NT och att jag gav typiska, enkla e-x-e-m-p-e-l på vinster med att förställa sig som bygger på samlade exempel ur verkligheten av hur resonemanget har kunnat låta när en person med autism inte förstår varför hen inte har vänner. Givetvis ger jag inte exempel på att förställa sig utan vinst för någon, det skulle helt sakna syfte att diskutera. Jag gav exempel på när
autister jag känner förlorat vänner, eller behållit dem, beroende på hur de "spelar spelet" i vissa situationer. På min dialekt och i min generation betyder "maska" att lata sig och smita undan, inte en anglicism av "masking", därför använder jag oftast andra uttryck än du så har vi rett ut det.
Dina slutsatser om det outtalade, vilket med all rätt visar sig svårt, är riktigt obehagliga liksom ditt sätt att "argumentera". Jag anser inte att det är hälsosamt att "maska" sin identitet men jag tycker det är hälsosamt och röner framgång socialt i de exempel jag skrivit.