• Anonym (Intelätt)

Prata känslor med chefen?

Familjeliv, hjälp mig komma fram till vad jag ska göra. 

Jag har känslor för min chef, det har vuxit fram under några månader. Vi har aldrig uttalat något bokstavligen men har båda flörtat och gjort saker som egentligen är ganska tydliga, men jag tvivlar ändå, mest för att det är en knepig sits. Egentligen är jag säker och hade en vän till mig berättat allt det jag vet så hade jag sagt, japp ni har något där! 

Jag förstår att hen inte bör ta något steg längre i detta som chef riskerar hon mycket på att berätta något sådant för en underställd. Det är också olämpligt att inleda något, såklart, jag står i direkt beroendeställning till hen. Men jag tror att vi båda hade mått bättre av att prata om det och kanske ha en plan för hur arbetsrelationen ska se ut för att det ska fungera. 

Jag önskar att jag kunde styra mina känslor! Det hade varit så mycket lättare då men samtidigt känns det här så rätt. Det känns så självklart på nåt sätt som jag inte kan sätta ord på. Jag vill inte försöka komma över känslorna men inser att det kanske ändå är det jag måste göra, hur ont det än gör?Till detta kommer också att jag blivit erbjuden ett annat jobb nu i dagarna. På en helt annan arbetsplats! Så ska jag prata med hen? Eller ska jag låta det vara och tror ni då min enda chans att komma över hen är att byta arbetsplats? 

• Svar på tråden Prata känslor med chefen?
  • Anonym (Intelätt)
    Anonym (rakt alternativ) skrev 2023-03-27 11:20:00 följande:

Om chefen är seriös kommer hon inte att ta upp det. Chefens ansvar som arbetsgivare är att hålla relationen professionell. Som överordnad till någon som står i beroendeställning är det dessutom mot både lagar och regler att inleda en relation.

Få kloka chefer är beredda att ta en sådan risk även om man känner tydligt att det finns en ömsesidig attraktion.

Å andra sidan tar man som medarbetare också en risk. Blir relationen obekväm eller det börjar pratas så är det nästan alltid medarbetaren som flyttas eller blir av med tjänsten (på ett lite snyggt sätt).

Min känsla av TS situation är att det inte finns så mycket att förlora. Att vara kvar i fortsatt tystnad är plågsamt. Om man då ändå är beredd att byta jobb kan det vara värt att testa lite försiktigt. Är känslorna besvarade så får man prata om läget och hitta en lösning som funkar.
    Är känslorna inte besvarade så kanske det går att stanna kvar och släppa taget.

Har du lagstöd för detta? Jag kan inte hitta någon lag som reglerar det, inte ens i arbetsmiljölagen? Men det kan finnas kultur och policys som styr internt. 

Men det är ju som du skriver, inte optimalt att en chef tar det steget. Men som chef har man också ett ansvar för sin kommunikation till anställda och känslor är en del av en övergripande kommunikation och för att kunna arbeta proffesionellt så behöver man ibland göra ett öppet ställningstagande och ta avstånd istället för att söka närhet. 

• Anonym (KENNETH)

Kika in i gluggarna på kexet och säg, hörru bejb,
    kom över på en liten sängfösare ikväll vettja 

då lä?ru få veta

• Anonym (Intelätt)
    Anonym (. . .) skrev 2023-03-23 22:55:36 följande:

Om du upplever att detta är ömsesidigt, så är det troligtvis det. Självklart hade jag också önskat att min chef tog upp ett sådant ämne. Det känns spontant lättare om det kommer från chefens håll, än en underanställd. Chefen bör kunna axla ett lite större ansvar i frågan. 

Men, att gå och vänta på att någon ska ta tag i det funkar sällan. Och att byta till ett jobb du inte vill ha kommer bara skapa nya problem.

Som du säger själv, du kanske skulle kunna ta upp det på det sättet, att du önskar få lite klarhet i hennes agerande. Vad hennes närmanden betyder, eller om det betyder något? Och du kan ju också nämna att du ej vill göra henne obekväm på något sätt, eller skapa problem för henne.

Jag hade inte själv lyft det som chef utan att vara väldigt säker på min sak och framförallt varit beredd att ta konsekvenserna av det. Men med erfarenhet från båda sidor skulle jag nog säga att man har mindre att förlora som chef än som anställd eller underställd i sånt här så det enklaste för mig hade såklart varit att hon tog upp det. Det enklaste för henne kanske är att vi bara släpper det. 

Steget känns milslångt just nu! Kanske landar jag själv i att jag måste ta upp det, jag har inte riktigt kommit dit än. 

• Anonym (rakt alternativ)
    Anonym (Intelätt) skrev 2023-03-27 14:13:02 följande:

Har du lagstöd för detta? Jag kan inte hitta någon lag som reglerar det, inte ens i arbetsmiljölagen? Men det kan finnas kultur och policys som styr internt. 

Men det är ju som du skriver, inte optimalt att en chef tar det steget. Men som chef har man också ett ansvar för sin kommunikation till anställda och känslor är en del av en övergripande kommunikation och för att kunna arbeta proffesionellt så behöver man ibland göra ett öppet ställningstagande och ta avstånd istället för att söka närhet. 

Nej, du har rätt. Det är inte olagligt, blandade ihop det med lärare/elev där det handlar om myndighetsutövning.

Men, som sagt, de flesta organisationer har interna regler och man kan iaf bli av med jobbet som chef om man inleder en relation med anställda.

• Anonym (rakt alternativ)
    Anonym (Intelätt) skrev 2023-03-27 14:32:48 följande:

Jag hade inte själv lyft det som chef utan att vara väldigt säker på min sak och framförallt varit beredd att ta konsekvenserna av det. Men med erfarenhet från båda sidor skulle jag nog säga att man har mindre att förlora som chef än som anställd eller underställd i sånt här så det enklaste för mig hade såklart varit att hon tog upp det. Det enklaste för henne kanske är att vi bara släpper det. 

Steget känns milslångt just nu! Kanske landar jag själv i att jag måste ta upp det, jag har inte riktigt kommit dit än. 

Om alternativet är att ändå byta jobb så har du ju inte så mycket att förlora, lite beroende på om du kan ta upp det på ett snyggt sätt.

Att bara byta jobb utan att lätta ditt hjärta innebär ju att du dels släpper ett jobb där du trivs, dessutom missar chansen till en fin relation. I onödan.

Nyckeln är att ta upp det på ett sätt som innebär att du har en möjlighet att backa, dvs. försiktigt isf.

Kanske nåt i stil med: "Du, hoppas det är ok att jag tar upp det här men.. jag trivs bra med dig och i ditt sällskap. Det känns ju som det är ömsesidigt.. men finns det nån mer vibb än så? Det vore ju mysigt men jag vill inte göra bort mig heller. Jag kanske har lite för bra fantasi bara :)"

• Anonym (beror på)

Det bero väl på om du och/eller chefen redan är i en relation.

1) Om du och/eller chefen redan är i relation ska du givetvis ge fan i att fucka upp din egen eller chefens relation.

2) Om båda är singlar och du är så kåt att du tycker det är viktigare än ditt jobb så är det nog bäst att du byter jobb först och sen kan du stöta på chefen. Att skita där man äter är sällan en bra idé.

• Anonym (beror på)
    Anonym (Intelätt) skrev 2023-03-27 14:13:02 följande:

Att skita i papperskorgen på jobbet är nog inte heller olagligt men ändå något de flesta jobb inte gillar att man gör för det kan skapa problem för andra medarbetare.
  • Anonym (Intelätt)
    Anonym (beror på) skrev 2023-03-27 14:59:25 följande:
    Att skita i papperskorgen på jobbet är nog inte heller olagligt men ändå något de flesta jobb inte gillar att man gör för det kan skapa problem för andra medarbetare.
    Tack för ditt inspel! Det ligger något i vad du säger. 
  • Anonym (OK)

Har du kommit till skott eller är det fortsatt dödläge? 

Återkoppla gärna! 

• Anonym (Intelätt)
    Anonym (OK) skrev 2023-05-03 23:10:47 följande:

Har du kommit till skott eller är det fortsatt dödläge? 

Återkoppla gärna! 

Till viss del, får jag väl säga. Jag har passat en boll till henne om du förstår hur jag menar.

Jag har nått den punkten att jag har accepterat att jag känner mycket för henne och att det inte gör så mycket om det är besvarat eller ej, för jag går inte och hoppas eller visionera att hon ska ha samma känslor för mig. Såklart hade jag blivit mer än glad om det visade sig vara så, men jag låter inga sådana funderingar uppta min tid eller störa mig mer? Jag analyserar inget hon säger eller skriver, för att inte lura fram tankar eller förhoppningar. Jag vet vad jag känner, jag tillåter mig att känna men har landat i att inte låta det påverka mig just nu. 

• Anonym (aaa)
    Anonym (Intelätt) skrev 2023-05-04 06:41:26 följande:

Till viss del, får jag väl säga. Jag har passat en boll till henne om du förstår hur jag menar.

Jag har nått den punkten att jag har accepterat att jag känner mycket för henne och att det inte gör så mycket om det är besvarat eller ej, för jag går inte och hoppas eller visionera att hon ska ha samma känslor för mig. Såklart hade jag blivit mer än glad om det visade sig vara så, men jag låter inga sådana funderingar uppta min tid eller störa mig mer? Jag analyserar inget hon säger eller skriver, för att inte lura fram tankar eller förhoppningar. Jag vet vad jag känner, jag tillåter mig att känna men har landat i att inte låta det påverka mig just nu. 

Vet hon om att du har passat bollen?
  • Anonym (Intelätt)
    Anonym (aaa) skrev 2023-05-04 16:11:39 följande:
    Vet hon om att du har passat bollen?
    Det är ju inte sagt rakt ut att nu är bollen hos dig så det kan jag inte veta utan att fråga.  
  • Anonym (E)
    Anonym (Intelätt) skrev 2023-05-04 06:41:26 följande:

Oavsett om hon känner något så kan hon INTE agera på det så länge hon är din chef!
  • Anonym (Anonym)

Hej TS hur har det gått för dig? 
    Jag har också varit i samma situation för nägra år sedan. Halkade in här av en slump och tyckte det var intressant då jag känner igen mig själv i situationen. Har ni familj eller är det så att ni är singlar båda två? Det spelar ju såklart in också hur man skulle vilja gå till väga. Jobbar du kvar förresten? 

För min del lyckades jag dämpa mina känslor  lite så vardagen blev lättare till slut. Hoppas det har ordnat sig för dig också. 

• Anonym (Intelätt)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-01-19 20:42:55 följande:

Hej TS hur har det gått för dig? 
    Jag har också varit i samma situation för nägra år sedan. Halkade in här av en slump och tyckte det var intressant då jag känner igen mig själv i situationen. Har ni familj eller är det så att ni är singlar båda två? Det spelar ju såklart in också hur man skulle vilja gå till väga. Jobbar du kvar förresten? 

För min del lyckades jag dämpa mina känslor  lite så vardagen blev lättare till slut. Hoppas det har ordnat sig för dig också. 

Hej Anonym jag jobbar kvar och det går okej, men det är svårt stundvis. Hon är så fin, jag gillar henne väldigt mycket men jag försöker att fylla tankarna med annat. 
  • Anonym (Anonym)

Starkt att du jobbar kvar ändå ju. För mig gick det lite upp och ner ett tag, men kändes ändå riktigt skönt när det började avta, och jag dessutom fick en annan chef.

Har ni partners eller är ni singlar? Det spelar ju in också.
    Har du pratat med chefen om detta? Jag tänker mig att det ändå ligger nära till hands att göra det om ni nu ändå har flirtat liksom. 

• Anonym (Intelätt)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-01-23 18:07:15 följande:

Starkt att du jobbar kvar ändå ju. För mig gick det lite upp och ner ett tag, men kändes ändå riktigt skönt när det började avta, och jag dessutom fick en annan chef.

Har ni partners eller är ni singlar? Det spelar ju in också.
    Har du pratat med chefen om detta? Jag tänker mig att det ändå ligger nära till hands att göra det om ni nu ändå har flirtat liksom. 

För mig ligger känslorna på samma nivå hela tiden håller det på den nivån att jag bejakar det jag känner men låter bli att mata det med hopp och försöker inte tyda signaler eller så Hon är en människa som jag hade kunnat falla handlöst för! tvingar mig själv att byta fokus så fort hon dyker upp i mina tankar, har aktivt börjat träffa andra för att förhoppningsvis få ut henne ur tankarna

En av oss är ledig den andra kan vara öppen för något annat. Jag har pratat försiktigt om det väldigt försiktigt för att jag tycker så mycket om henne att jag inte vill sätta henne i en obekvöm sit och att hon inte ska behöva hantera något hon inte har valt själv! Hade hon kommit till mig och berättat att hon känner starkt för mig på ett romantiskt sätt så hade jag inte kunnat motstå henne

• Anonym (Anonym)

Förstår att det måste vara väldigt jobbigt! För mig kände jag en besatthet och kände mig hopplöst förälskad i ca 1,5 år. Sedan började det släppa efter något när jag lyckades distansera mig något mer. Det som hjälpte för mig var också att jag funderade på varför jag fick såna känslor. Och det är ju såklart dels för att hon var en sån fantastisk och underbar person, men i mitt fall så kom jag in som ny medarbetare och blev mycket väl omhändertagen av min chef, som tog hand om mig, coachade mig osv. Förutom hennes underbara personlighet kände jag mig bekräftad och sedd. Det spädde nog på min förälskelse. 

Jag är ju ingen psykolog men det låter ändå sunt att du träffar andra just för att bryta detta. Förhoppningsvis går det ju över någon gång och kanske övergår i en fin vänskaplig relation, eller bara en mycket bra arbetsrelation. Man önskar man kunde få veta exakt vad man skulle göra för att det skulle bli så bra som möjligt! 

• Anonym (Anonym 2025)

Skrev i en annan tråd men fick inga svar, så försöker här. Behöver mest prata av mig för det börjar bli så otroligt jobbigt.

Jag lever i ett förhållande sedan sex år tillbaka, två små barn. Min chef lever med sambo och tonårsbarn. Mitt förhållande är inte särskilt lyckligt i perioder, det förekommer varken sex eller kärlek (i alla fall ingen kärlek från min sida). Min sambo är en varm och stöttande person men mina känslor har helt enkelt svalnat under de senaste åren.
     I vintras så hade jag en svår period i livet som resulterade i sjukskrivning. Min chef var då stöttande och väldigt bra. Han visade omtanke och stöd. Mitt i kaoset i mitt liv så tog väl min hjärna hans omtanke för långt och blev blixtförälskad. Chefen har absolut inte gjort något som en chef inte ska göra. Det stöd han gett har varit helt rimligt i förhållande till hans jobb, han har betett sig som en bra chef helt enkelt. Det som hände var nog att han uppvisade egenskaper som jag saknade i livet just då (värme, omtanke och pondus). Min sambo har också mått dåligt, i samband med min sjukskrivning, och jag tror att jag ibland har fått anta en mer traditionellt "manlig" roll i vår familj under tiden. Alltså att vara den som fixar, är trygg och stöttande när den andra vacklar. Rollerna har helt enkelt varit ombytta hemma hos oss ett tag. Det har även varit jag som försörjt oss. I normalfallet så hade jag ju gärna tagit den rollen, men i och med att det krockat med mitt eget dåliga mående så har det varit oerhört jobbigt. Jag har helt enkelt inte riktigt fixat att bära min sambo genom detta när jag behövt blivit "buren" själv
    Åter till situationen på mitt arbete, mitt i denna period så har jag mått så bra av att prata med min chef. Det har helt enkelt varit en sådan oerhörd lättnad att vara I ett sammanhang där någon annan tar kommandot. Det har känts tryggt att återgå till arbetet efter sjukskrivningen och känna ungefär "här är det han som har kontroll och ansvar, här behöver jag *bara* göra mina arbetsuppgifter och sen räcker det". För han är verkligen en person som jag upplever uppvisar en kombination av pondus och värme. Han är mycket äldre än jag (20+ år) men ser bra ut för sin ålder. Är charmig och rolig. Manlig, omtänksam. Ja, hela paketet. När han har visat omtanke så har jag njutit, njutit av att få känna mig "omhändertagen"
    Hur som helst så är det nu oerhört jobbigt. Jag känner mig själv, jag vet att detta "svärmeri" bara är ett resultat av att jag saknar vissa saker i mitt liv och har mått dåligt. Jag är inte kär, jag bara längtar efter närhet och sex. Det kommer att gå över. Jag kommer därför inte att agera på känslorna. Att berätta för honom är helt uteslutet (han är ju min chef och upptagen trots allt). Men det är svårt att träffa personen man är extremt attraherad av v a r j e dag. Jag kommer på mig själv med att flirta litegrann och blir arg på mig själv. Mitt arbete är så viktigt för mig. Jag har också slitit i många år för att nå dit. Jag vill inte kasta bort det.
    Nu har detta pågått i några månader och det börjar kännas olidligt. Jag får hjärtklappning när han är i närheten och kan inte sluta titta på honom. Jag längtar något så otroligt efter närhet och vill bara att han ska röra vid mig (har aldrig hänt såklart). När han inte är på jobbet så känner jag mig helt lost. Jag längtar till jobbet, njuter knappt av ledigheten längre. Jag längtar bara till att få se honom igen, men när jag ser honom så känner jag en blandning av åtrå och rädsla (typ som att jag vill slänga mig över honom men samtidigt vill jag bara springa och gömma mig). Jag vet inte hur länge jag ska orka. Är så rädd att han eller någon annan ska märka det. Jag har fått en och annan konstig blick av ett par kollegor det senaste när chefen nämns. Är så rädd.
    Att berätta för min sambo är uteslutet. Min sambo känner min chef och de flesta av mina kollegor dessutom. Dock så kommer vi troligen att separera i det närmaste. Det är nog det bästa beslutet, men kommer ju göra det ännu jobbigare att vara nära chefen när det då "bara" är han som är upptagen.
    Ja, vad ska man göra?
    Det värsta med situationen är dock:
    Även om jag själv aldrig kommer att berätta för chefen - och jag är också säker på att han inte är intresserad av mig - så skulle jag utan tvekan agera på känslorna om han tog initiativet. Skulle han visa intresse för mig så hade jag nog utan att tveka haft sex med honom. Inte bara en gång utan hade nog även inlett något om han hade velat det. Kanske inte ett kärleksförhållande, inget seriöst liksom, men ett sexuellt förhållande/en flirt 100%.
    Skuldkänslorna gentemot våra respektive och barn hade självklart funnits där och varit helt olidliga, men jag hade nog samtigt låtit honom göra i stort sett vad han vill med mig. Dessa känslor är skrämmande. Tycker inte om personen som jag har blivit. 
Svar på tråden Prata känslor med chefen?