• Svar på tråden Vilka varor har ni slutat att handla pga priset?
  • Tajan

    Avstår bara chips, godis, saft och glass. Det är inte värt priset ändå och det hutlösa priset för dessa varor är en bra motivation att leva hälsosammare. Däremot köper jag Bregott, smör, frukt och grönt som tidigare. För en gångs skull får faktiskt bönderna betalt för sina produkter och maten har faktiskt varit oerhört billig i förhållande till produktionskostnaderna tidigare.


     

  • hjihhih

    Jag äter mycket mindre ute. Foodora förekommer nästan inte alls längre, restaurang har vi ju knappt kört sen barnen kom ändå pga hemarbete mm. Köper också färre halvfabrikat och lagar mer mat från grunden, från relativt billiga råvaror som linser, kikärter, rotfrukter, kål, ägg mm. Sen har jag faktiskt helt slutat handla sådant som inte är nödvändigt, som tex inredning, pyssel, tidningar osv. Sånt som tidigare kanske inhandlats oplanerat, för att det är kul mm. Men det är ju också mycket för att vi trots allt inte behöver något mer än det vi har, och varje pryl har en livscykel som måste hanteras på ett sätt som tar tid som man vill lägga på annat. Senaste halvåret känns det som om jag rensat och organiserat om konstant utan att det liksom blir synbart bättre. 


    Jag inser att detta låter väldigt priviligierat, men jag har lika mycket slutat handla för att jag vill ha mindre prylbörda som för att allt har blivit dyrare. 

  • Emerencia
    Tajan skrev 2023-03-29 07:26:21 följande:

    Avstår bara chips, godis, saft och glass. Det är inte värt priset ändå och det hutlösa priset för dessa varor är en bra motivation att leva hälsosammare. Däremot köper jag Bregott, smör, frukt och grönt som tidigare. För en gångs skull får faktiskt bönderna betalt för sina produkter och maten har faktiskt varit oerhört billig i förhållande till produktionskostnaderna tidigare.


     


    Problemet är ju att pengarna inte går till lantbrukarna utan i fickorna på mellanhanden. Våra bönder går snart helt under (jobbar med lantbruket så jag vet)
  • Carolatom07

    Fisk i block (köper nu endast fiskpinnar, tonfisk och makrill, ibland fiskbullar).

    Tomater och Paprika (finns inga ursäkter för så höga priser på dessa grönsaker).

    Avocado.

  • vissli
    Stello skrev 2023-03-23 20:27:18 följande:
    Tipsar om att testa Valios Gårdsgoda...ett bra substitut till Bregott! Riktigt smör och billigare än Bregott.
    Är detta gjort på svensk mjölk?
  • Deeru

    Har jag tur så finns det jag vill ha på extrapris men nä, skulle aldrig få för mig att byta ut smör och bregott till nåt äckligt margarin tex.
    Har inget behov av godis och läsk etc så pengarna räcker gott och väl till den riktiga maten som jag vill ha.

  • BuoBä
    vissli skrev 2023-03-29 14:57:38 följande:
    Är detta gjort på svensk mjölk?
    Valio är väl finskt?

    Jag köper det ibland men förpackningen är svårare att öppna så helst vill jag ha Bregott. (Det var mig den du kommenterade på tipsade )
  • Linda5

    Det som folk kallar "billig" mat, typ korv, färs m.m. xdessa varor har ju höjts massor. Dessa köper jag INTE längre.
    Nu köper jag lyxvaror för dom ligger kvar i butiken och säljs på kort datum till fyndpriser. Färsk fisk mestadels. Har aldrig köpt det förr men nu är det alltid någon till vrakpris. Köper även finare styckningsdetaljer i manuella disken som säljs ut. I en av butikerna jag handlar ser man folk köpa blandfärs för 119kr/kg, frysta laxbitar 4*125g för 79kr.
    Jag köpte färsk Entrecote för 90kr/kg och färsk torskrygg för 99kr/kg. 
    Ingen är gladare än jag att folk inte kan läsa kilopriser :)

  • Virriga Vera

    Jag har inte slutat att köpa något, men jag tänker efter en extra gång innan jag köper. Vilket jag inte gjorde tidigare. Jag väntar gärna med inköp av stapelvaror tills de är på extrapris och köper då lite extra för att inte bli utan senare. Försöker att bara handla 1 gång i veckan och då enbart efter inköpslista. Vi har ungefär samma matbudget som tidigare, men numera så är det inte mycket som kastas. Det handlas mer extrapriser än tidigare.

Svar på tråden Vilka varor har ni slutat att handla pga priset?