• Carolatom07

    Ärligt talat SD:are. Skäms ni inte över det grova språkbruk som är i SD-vänliga facebookgrupper?

    Jag har varit pro-SD, men övergav dem efter att ha bevittnat det massiva hat och den öppna rasism som förekom i den stora gruppen "Stå upp för Sverige", som började som "Stå upp för Peter Springare", som en viss Patrik Markström höll i.

    Jag blev chockad över hur folk kunde vara så hatiska och började mer och mer förstå att detta måste vara djupt olyckliga människor som känner att de misslyckats i sina liv, och därför skyller allt på invandrare och styrande politiker (främst på vänstersidan, även om ju även Reinfeldt har varit ett stort hatobjekt).

    Jag kände mer och mer att jag inte ville associeras med den grova retorik, som förekom inte bara där utan även i flera andra SD-vänliga Facebook-grupper.

    SD är Europas största parti som är grundat i den nynazistiska rörelsen, även om de har "förfinat" sitt partiprogram efterhand så är de tankar som presenteras där nästan en kopia av Hitlers tankar. "Den nedärvda essensen" till exempel.

    Även om SD:s företrädare numer klär sig i finkostym och även om de har en mer "polerad" och salongsfähig retorik, så är ideerna samma, Och i dessa fb-grupper märks tydligt att även om SD infört så kallad "nolltolerans mot rasism" och regelbundet kastar ut medlemmar som uttryckt sig rasistiskt, så har en stor del av des väljae knappast följt deras exempel.

    Den låga nivån på retoriken i dessa fb-grupper, men även i kommentarer på alternativmedias kanaler, som Samnytt och Fria Tider, vittnar knappast om utbildade, eller ens allmänbildade människor.

    Med detta är det väl därför inte så konstigt om folk tar avstånd från SD och dess sympatisörer?

  • Svar på tråden Ärligt talat SD:are. Skäms ni inte över det grova språkbruk som är i SD-vänliga facebookgrupper?
  • Trast

    Det har jag funderat på också. Sd äter kakan och samtidigt har den kvar. Antingen är man ett populistiskt parti som tilltalar den breda massan, eller så är man ett nischat parti. 

    Min teori är att det du erfarit gällande sd anhängares grova retorik är något som vanligen exponeras till en sd anhängare i ett senare skede, så det blir en mer naturlig övergång.


    innan exponeringen så har sd anhängaren själv försvarat politiken från kritikerna, så rent psykologiskt accepterar man sånt också.

  • Carolatom07
    Trast skrev 2023-03-24 18:13:40 följande:

    Det har jag funderat på också. Sd äter kakan och samtidigt har den kvar. Antingen är man ett populistiskt parti som tilltalar den breda massan, eller så är man ett nischat parti. 

    Min teori är att det du erfarit gällande sd anhängares grova retorik är något som vanligen exponeras till en sd anhängare i ett senare skede, så det blir en mer naturlig övergång.


    innan exponeringen så har sd anhängaren själv försvarat politiken från kritikerna, så rent psykologiskt accepterar man sånt också.


    Jag vill tillägga att det faktiskt finns en och annan SD:are i dessa grupper som klarar att föra sakliga diskussioner utan att gå till personangrepp och som håller det hela på en vettig och sansad nivå, men tyvärr är de alltför få.

    I ett senare skede började även människor till vänster att skriva i "Stå upp för Sverige" som senare döptes om till "Sverigeärfullt", dessa fick utstå ett massivt hat och kommentarerna var allt annat än sakliga och nyanserade. Som mest hade väl gruppen uppemot 200 000 medlemmar. Därför är det svårt att säga att de som skrev/skriver i den inte utgör ett tvärsnitt av SD:s väljare.

    Ja, många av dem har ju gått över till SD efter att tidigare varit S- och M-anhängare.

  • FlyingAway

    Det är kanske inte så konstigt att rasister tror att de hör hemma i SD eftersom nästan varenda tidningsartikel som någon skriver om dem utgår från att SD är just rasister. 


     

  • Meddelande borttaget
  • Carolatom07
    Tofflar skrev 2023-04-01 15:33:18 följande:

    Haha vänta nu din vänsterfåne.. Var det inte du som för några inlägg sedan, försökte skämma kvinnor till att stanna kvar i förhållanden med killar dom inte älskar längre..

    För att de måste tänka på att vara "snäll" emot den? 

    Det är bra att "du lämnade SD", för din ryggrad är lika fånig som en vindflöjel. 


    Och hatkommentarerna lät inte vänta på sig, du bekräftar endast det jag beskriver i trådstarten. Var har jag skrivit att kvinnor bör stanna kvar hos män de inte längre älskar? Det är inget jag minns att jag skrivit. Däremot skrev jag att man kan separera på ett schysst sätt och prata ut så att man kan gå åt skilda håll utan onödiga "hard feelings".

    Kan för övrigt berätta för dig att jag var en av de värsta näthatarna under min tid som SD-sympatisör. Använde ord som "vänsterfåne", "vänsterbliven" och "hjärntvättad sosse" precis som ni gör. Men jag mådde dåligt av den jag blev, förlorade en del vänner (varav några hade varit väldigt bra och hjälpsamma vänner) och märkte att jag blev stigmatiserad av att vara sådan. Därför ville jag inte längre associeras med SD-svansen. Jag mår mycket bättre nu, framförallt när jag inte längre känner "tvånget" att släppa hatkommentarer mot tidigare meningsmotståndare.

  • Tofflar
    Carolatom07 skrev 2023-04-01 15:40:37 följande:
    Och hatkommentarerna lät inte vänta på sig, du bekräftar endast det jag beskriver i trådstarten. Var har jag skrivit att kvinnor bör stanna kvar hos män de inte längre älskar? Det är inget jag minns att jag skrivit. Däremot skrev jag att man kan separera på ett schysst sätt och prata ut så att man kan gå åt skilda håll utan onödiga "hard feelings".
    Ja just det, det var så du uttryckte det.. Åka hem till honom och prata om det så han får prata ur sig då du är en liten lipsill.. 

    Du fick jävligt mycket mothugg för det. Det tyckte jag var kul.
  • Tofflar

    Är du råsosse, eller vänsterpartist nu? Så kvinnorna vet vilket parti som de skall gå till. 

  • Carolatom07
    Tofflar skrev 2023-04-01 15:50:02 följande:

    Är du råsosse, eller vänsterpartist nu? Så kvinnorna vet vilket parti som de skall gå till. 


    Röstar blankt. Tycker inget av partierna håller vad de lovar.

  • Carolatom07
    Tofflar skrev 2023-04-01 15:48:20 följande:
    Ja just det, det var så du uttryckte det.. Åka hem till honom och prata om det så han får prata ur sig då du är en liten lipsill.. 

    Du fick jävligt mycket mothugg för det. Det tyckte jag var kul.
    Det är ju kul att du kan roas av något.

  • Tofflar
    Carolatom07 skrev 2023-04-01 15:56:46 följande:
    Det är ju kul att du kan roas av något.
    Haha, mhm :) 
Svar på tråden Ärligt talat SD:are. Skäms ni inte över det grova språkbruk som är i SD-vänliga facebookgrupper?