Anonym (Mumminpappan) skrev 2023-03-25 00:58:52 följande:
Inte haft sex efter förlossningen
Vi fick vår dotter för nästan exakt 6 veckor sedan och vi har inte haft sex sedan dess. Hon säger att hon inte har någon ork eller sexlust pga trötthet och att avslaget gör att hon vill vänta. Jag försöker ta initiativ hela tiden, säger till henne hur snygg och sexig hon är och hur mycket jag vill ha sex med henne mm men hon verkar inte uppskatta detta. Hur länge ska man vänta in kvinnan efter förlossningen? Hon fick tre stygn när dottern kom som har lossnat nu säger hon så det bör inte vara något hinder. Mår dåligt över hur jag mår kring detta men trodde inte det skulle vara såhär jobbigt eller ta så lång tid att komma igång efter förlossningen. Behöver inte vara penetrerande sex heller, men hon säger att hon är för trött för att ens tänka på sex eller att ens bli kåt. Hon sover hellre när dottern sover än att svara eller initiera på försök till sex. Läser här på FL kring par som haft sex bara några veckor efter förlossningen samt par som slutar ha sex på flera år efter förlossningen. Hjälp Mig snälla
//Förstagångs pappan
Här har vården en stor lucka som måste täppas till.
Blivande pappor MÅSTE få insikt i att de kommer att komma i andra, nej, tredje hand LÅNGT efter förlossningen.
Först går barnets behov. Sen mammans. DITT uppdrag är att se till att de har det så bra som det bara går.
MINST två månader sa min BM att vi skulle vänta med sex efter förlossningen.
En nybliven mamma har en massa hormoner som rusar runt i kroppen.
Hon har burit ett barn. DITT barn, i magen i 9 månader.
Hon har sedan fött ut det här barnet vilket tar en hel del energi i anspråk.
Sedan ska hon lära sig hur barnet fungerar, ofta vakna ett par gånger per natt för att barnet behöver få mat.
Hon ska däremellan själv äta, sova och försöka duscha. Att sova när barnet sover är att rekommendera.
Ett barn kan behöva mycket närhet, när barnet därför sover så vill ofta kvinnan ha sin kropp ifred.
Kvinnor få också ofta sitt gosbehov tillfredsställt under dagen när de kramar, gosar med och tar hand om bebisen.
Så, som kvinna måste man, efter en tid också inse att mannen i allt detta behöver närhet han med. Men många män fattar inte att kvinnan behöver närhet, uppmuntran, massage osv UTAN att känna krav på sex.
Därför drar sig många kvinnor för att krama sin man och vara nära för i nästan 100% av fallen blir mannen alldeles till sig och tänker S E X !!! direkt vilket gör att kvinnan kan bli sur och tycka att mannen är okänslig och mannen bli sur för att han känner sig lurad.
En man som älskar sin partner tar detta. Han tar att han får komma i tredje hand en längre tid efter förlossningen. Han underlättar för sin partner så mycket det bara går, tar disken, tvätten och sånt UTAN att behöva bli ombedd.
Han tar också barnet så att kvinnan får andas i lugn och ro och för att själv bonda med bebisen. Kanske vill kvinnan hellre att mannen tar barnet så hon kan få tvätta, diska eller duscha i fred.
Ni måste prata med varandra helt enkelt, men ditt ingångsläge kan INTE vara att du vill ha sex. då låser det sig troligen helt och hållet redan från början.
Väx upp och ta ditt ansvar som pappa och partner. Ni ska förhoppningsvis leva resten av livet ihop, 6-12 månader är därför en kort tid i det stora hela.