Varför förälder
Ni som skaffat barn varför ville ni bli förälder?
Ni som skaffat barn varför ville ni bli förälder?
Ingen aning , det fanns inget resonemang bakom det.
Ok så ni hade sex, det blev ett barn, ni valde att inte göra abort och nu måste ni uppfostra barnet? Trivs du då med hur det blev eller hade du hellre vart utan?
Har en dotter på 10 veckor nu. Mitt första barn, men har bonusbarn sen tidigare. Jag är en ganska lugn och trygg person, för mig tänkte jag mer att "nu har jag partner och är i den här åldern (32) och jag vill ha barn. Vi kör!". Jag vet inte om jag vill ha fler, tänkte att jag skulle se hur det var att ha ett först. Jag är en person som trivs med att göra familjegrejer och jag har alltid älskat att leka och busa med barn. Jag är bra på att prata och interagera med barn. Jag tänkte att om jag inte trivs så behöver jag inte skaffa fler. Det är några år som är riktigt tuffa när de är små, men min bonusson på 9 år är ju grym att hänga med och väldigt lätt. Givetvis beror det på vilket barn man får och hur ens situation är. Men (med risk för att bli hatad) tror jag ibland man överdriver hur "jobbigt" och hur begränsad man blir av barn. Givetvis om du får ett barn med diagnoser eller funktionsvariationer kan det bli extremt tufft. Jag jobbar inom LSS och ser hur många föräldrar får kämpa för sina barn hela livet.
Men min sambos ex reste utomlands till Kuba själv med sina två barn när den lilla var 2 år. Då tilläggas att han var EXTREMT trotsig och bestämd i den åldern. Man kan ta med barn och göra massor med saker och mycket blir faktiskt roligare. Hittills (återigen med risk för att bli hatad) är det inte SÅ jobbigt att ha en bebis som vissa fick mig att tro. Jag var beredd på att det skulle vara mycket jobbigare. Men har kanske en "lätt" bebis.
Jag tänkte absolut inte att "barn är meningen med livet", jag är väldigt öppen som person och aktar mig för att låsa mig vid att saker ska vara på ett speciellt sätt. Men nu när jag har min dotter är ju den kärleken det coolaste jag upplevt. Och att se henne utvecklas är så sjukt fantastiskt. Kort och gott: jag tänkte att jag ville försöka innan jag blev gammal och kände att jag var väl förberedd på vad som komma skall. Men har ju viss erfarenhet av barn och att bo med barn så visste ju lite vad jag gav mig in på och visste att jag tycker det är fantastiskt mysigt och roligt att umgås med barn och att vara en anknytningsperson.
Instinkt
Jag ville ha barn, och då blir jag ju också automatiskt förälder. Varför jag ville ha barn? Vet inte, det ligger väl djupt rotat i oss människor att vi ska skaffa barn.
Ok så du maggan har ändå ett genomtänkt beslut som ligger i att du har erfarenhet av barn, du gillar barn, du vet att du kommer klara det samt tar ett steg i sänder dvs ett barn i taget och ser om du klarar det.
Ann och mimosa tycker det är en instinkt och kankse en bilogisk drift som man ska agera på utan att riktigt tänka om det kommer bli bra, kommer man kunna betala för barnet ta hand om det fysiskt och emotionellt och att energin och viljan att stötta en annan inidivid livet ut även om man själv eller barnet blir sjukt. Va ok med att överföra egna trauman och se det i barnen ögon, dvs inte bara endast se kärleken i barnens ögon utan även trauman som man överför till nästa generation.
Beslutet verkade gälla biologisk drift och instinkt.
Vad tänkte ni över resterande tankar innan beslutet?
- Jag ville ha en egen/större familj och då förhoppningsvis ha familj kvar när äldre familjemedlemmar gått bort.
- Jag ville att mitt släktträd/blodslinje skulle leva vidare.
- Jag ville bära och föda barn.
- Jag ville vara med från starten när nya liv föds, utvecklas och växer upp.
- Jag tycker om barn och ville ha barn på nära håll i mitt liv.
- Jag ville göra ?barnsaker? med mina egna barn. Alltså gå till lekplatsen, gräva sandslott på stranden, cirkus, fritidsaktiviteter, nöjesfält/land, handla barnkläder och leksaker till egna barnen osv.
- Jag vill ha barnbarn och även om det inte är en garanti finns det chans till det.
- Jag var nyfiken på hur mina barn skulle se ut, hur deras personlighet skulle vara och vad de skulle ha för intressen etc.
- Jag längtade efter barn bara, en inre längtan som inte kan förklaras logiskt utan handlar väl mer om instinkter eller hormoner.
Ok så ni hade sex, det blev ett barn, ni valde att inte göra abort och nu måste ni uppfostra barnet? Trivs du då med hur det blev eller hade du hellre vart utan?
Ok så du maggan har ändå ett genomtänkt beslut som ligger i att du har erfarenhet av barn, du gillar barn, du vet att du kommer klara det samt tar ett steg i sänder dvs ett barn i taget och ser om du klarar det.
Ann och mimosa tycker det är en instinkt och kankse en bilogisk drift som man ska agera på utan att riktigt tänka om det kommer bli bra, kommer man kunna betala för barnet ta hand om det fysiskt och emotionellt och att energin och viljan att stötta en annan inidivid livet ut även om man själv eller barnet blir sjukt. Va ok med att överföra egna trauman och se det i barnen ögon, dvs inte bara endast se kärleken i barnens ögon utan även trauman som man överför till nästa generation.
Beslutet verkade gälla biologisk drift och instinkt.
Vad tänkte ni över resterande tankar innan beslutet?
För att det verkade vara en häftig och kul grej att få uppleva.
- Jag ville ha en egen/större familj och då förhoppningsvis ha familj kvar när äldre familjemedlemmar gått bort.
- Jag ville att mitt släktträd/blodslinje skulle leva vidare.
- Jag ville bära och föda barn.
- Jag ville vara med från starten när nya liv föds, utvecklas och växer upp.
- Jag tycker om barn och ville ha barn på nära håll i mitt liv.
- Jag ville göra ?barnsaker? med mina egna barn. Alltså gå till lekplatsen, gräva sandslott på stranden, cirkus, fritidsaktiviteter, nöjesfält/land, handla barnkläder och leksaker till egna barnen osv.
- Jag vill ha barnbarn och även om det inte är en garanti finns det chans till det.
- Jag var nyfiken på hur mina barn skulle se ut, hur deras personlighet skulle vara och vad de skulle ha för intressen etc.
- Jag längtade efter barn bara, en inre längtan som inte kan förklaras logiskt utan handlar väl mer om instinkter eller hormoner.
- jag ville inte att mitt släktträd skulle sluta med mig
- jag ville göra något mer med livet
- jag ville se hur det var
- jag ville inte bli gammal utan barn
och ändå var det på vippen att det inte blev några barn, hsde jag inte träffat min sambo nu hade det inte blivit några.
Blev oplanerat gravid vid 24 år och då väcktes en känsla av att jag ville bli mamma. Slutade i mf i v 13 och då byttes känslan till en enorm längtan. Jag ville skapa en egen familj, vara gravid, föda barn, få vara med vid livets början, få följa en liten individs väg genom livet. Ville oxå dela något större med min sambo, att skapa liv tillsammans.
Bästa beslutet för oss, nu har vi fyra fantastiska individer.