• Anonym (Tani)

Väninnans barn är alltid sjuka

Jag har en väninna med tre barn. dessa är alltid sjuka, alltså varenda vecka. Dessutom verkar de vara super smittsama, då mina barn som i Vanliga fall aldrig blir sjuka alltid blir det efter att vi träffat denna familj. Jag fattar inte vad problemet är. De har haft magsjuka varenda vecka i fyra månader nu. Och däremellan är de förkylda/ covid. alltid är någon hos dem sjuk, och även när de ser friska ut så smittar de ner oss och övriga vänner/bekanta. Vi bor i en liten ort där de flesta familjer vet ungefär vilka de andra i samma ålder är. Och på öppnis är det allmänt känt att när den familjen kommer på besök så blir det stor smittsprid av någon typ av sjukdom. 
    i övrigt är de som en normal familj med normal rent hem och normala mat/städ rutiner.. hur kanade vara så smittsamma ?

• Svar på tråden Väninnans barn är alltid sjuka
  • Anonym

Kan vara dålig handhygien. 

• Anonym (Vett)

Det verkar vara brist på förstånd. Om man har barn som är sjuka eller som man misstänker är sjuka så umgås man inte med andra människor. En del föräldrar fattar inte detta utan bjuder hem folk/åker till andra ändå. Deras egoistiska behov av att umgås gör att de skiter i om andra blir smittade. De har inte heller några betänkligheter när det gäller att själva besöka familjer som är sjuka. De kommer fast man varnar dem att alla i familjen inte är riktigt krya. Deras gränslösa beteende gör dem till konstanta smittspridare. Är beteendet kombinerat med dålig hygien så blir situationen ännu värre.

• Anonym (Tani)
    Anonym (Vett) skrev 2023-03-27 07:01:30 följande:

Det verkar vara brist på förstånd. Om man har barn som är sjuka eller som man misstänker är sjuka så umgås man inte med andra människor. En del föräldrar fattar inte detta utan bjuder hem folk/åker till andra ändå. Deras egoistiska behov av att umgås gör att de skiter i om andra blir smittade. De har inte heller några betänkligheter när det gäller att själva besöka familjer som är sjuka. De kommer fast man varnar dem att alla i familjen inte är riktigt krya. Deras gränslösa beteende gör dem till konstanta smittspridare. Är beteendet kombinerat med dålig hygien så blir situationen ännu värre.

Du har nog helt rätt! igår var jag så trött på deras sjukdommar, att jag konfronterade henne, då hon själv berättade att de hade haft kalas och många gäster vart magsjuka efter. De hade tydligen haft ?matförGifting? enligt henne. så jag sa till henne att härefter ska hon ärligt berätta när de varit sjuka senast om vi någonsin ska ses. Hon ansåg att man får träffa dem på egen risk, så det tolkar vi som att vi inte kommer träffas fören i sommar eller så när sjukdommar ger med sig lite. Problemet är att hon hänger i våran stads tre öppna fsk varenda dag, så nu kan inte vi gå ens dit. Jag vet att det finns fler än fem som kan smitta på öppnisar, men denna familj är verkligen extra smittsamma. 
  • Anonym (Suck...)

Ska det vara så förbannat svårt att fatta att sjuka ungar håller man hemma och man bjuder inte hem folk under tiden de är sjuka heller! Inte konstigt allt går rundgång när det finns såna här idioter. Säkert kombinerat med dålig handhygien, usel städning efter magsjuka och allmänt dålig kost. Man får ju helt enkelt inte magsjuka så ofta. Mina barn är drygt 6 och nästan 5 och har aldrig haft magsjuka. Själv har jag det inte ens vart 10:e år.

• Anonym (Välkomna)

Välkomna in i hur vi pedagoger i förskolans värld har det. Det räcker med att en sån familj struntar i riktlinjer på förskolan för att vi sedan ska ha magsjuka härjandes i månader. Tycker det var bra det du sa till dem. Träffa de bara när du är helt säker på att de är och varit friska ett tag. Kanske tom börja ses utomhus. Sen skulle jag prata med de ansvariga på öppna förskolan och säga precis som du skrivit här. 

• Anonym (Tani)
    Anonym (Välkomna) skrev 2023-03-27 18:46:15 följande:

Välkomna in i hur vi pedagoger i förskolans värld har det. Det räcker med att en sån familj struntar i riktlinjer på förskolan för att vi sedan ska ha magsjuka härjandes i månader. Tycker det var bra det du sa till dem. Träffa de bara när du är helt säker på att de är och varit friska ett tag. Kanske tom börja ses utomhus. Sen skulle jag prata med de ansvariga på öppna förskolan och säga precis som du skrivit här. 

Åh! Helt otrolig.. jag har aldrig tänkt att det kan vara en och samma familj som smittar runt sådär. borde vara obligatorisk med en hantering-av sjukdomar-kurs på ett par timmar för att få lämna på fsk.. haha. 
Svar på tråden Väninnans barn är alltid sjuka