• kai026

Hur hjälper man någon….

var tillsammans med en kille som försökte ta livet av sig vid två tillfällen innan vi träffades. Vi dejtade i 8,5 månader. Efter 2 månader ändrade han betedde, började dricka och säga saker. För en månad sedan gjorde han slut och vi har hörts av hela tiden fram tills för 3 dagar sedan då stängde han ner kontakten  helt.  i fredags skickade han mess om att han har mörka tankar som kommit tillbaka igen och senare en bild kl 03,09 med en blodig hand och ett trasigt fönster. Han hade varit och supit m sin mamma Och kom inte in i sitt hem. Han skickade en fråga om jag var nöjd nu? förstod inte vad han menade!!  Jag vill att han ska må bra! han hatar sig själv och eftersom det är slut vet jag ej hur jag ska kunna hjälpa honom. Till saken hör att jag älskar honom! 

vad behöver en Person som mår dåligt? hur närmar man sig?  ge mig era bästa tips? 

• Svar på tråden Hur hjälper man någon….
  • Anonym (nope)

Du kan inte hjälpa  honom. Det du kan göra är:
    1: ge honom numret till en psykolog
    2: springa åt andra hållet.

• Ocdmänniska

Som över sa, du kan inte hjälpa. Och inte heller är hans ditt bekymmer.
    Han mår inte dåligt bara heller utan är manipulerade mot dig genom att skada sig och fråga om du är nöjd. 
    Tro mig när jag säger att du kan verkligen inte hjälpa han, han behöver vård av psykolog och antagligen medicinering.
    Släpp taget om han! 

• Fiona M

Det låter manipulativt att visa dig hur han skadat sig och berätta om sina mörka tankar.
    Han måste ta tag i sitt mående. Kan han inte det kan du säga att nästa gång han mår dåligt måste du kontakta psykakuten/nära vän/släkting då du inte kan ta det ansvaret.

• Anonym (E)

Sorgligt att läsa såna svar... visst kan du hjälpa men inte ensam. Han kommer knappast må bättre av en timmes psykologsamtal per vecka eller ligga själv i mörkret varje dag... förutsättningen är att du är tillräckligt stark för att inte själv bli påverkad av hans mående och att du har enormt tålamod...du kan lyssna och bekräfta honom, ta reda på vad är det som får honom att må dåligt, vad är problemet som ligger i bakgrunden. Vissa att du finns till. Endast läkemedel och terapeut räcker inte eller i många fall gör ingen nytta alls. Man måste ändra sitt liv men det är omöjligt om man mår mycket dåligt och är ensam.

• fornminne

Tja, om man inte har tillräckligt med problem kan man ju skaffa sig.

Du ville ha tips. Börja med att fråga dig varför du älskar honom och om du inte tycker att du är värd mer?

Du kan inte laga honom. Även om han hade varit snäll hade du inte kunnat göra det, bara stötta till viss del. Men han låter varken snäll eller pålitlig. Han låter som någon man bör hålla sig långt borta från.

• Ocdmänniska

Kan inte citera Men till anonym E.
    Ja mitt svar låter lite hårt, men jag uppfattar texten som hon vill rädda och ta på sig hans mående själv, vilken jag vill tyda att det inte funkar. Sen speciellt när han skickar att han skadat sig själv och skyller på henne.
    Uppfattat i texten också som att hon inte kommer inte ta till sig hans mående, men nu antar jag mycket. 
    Men ändrar mitt svar, man kan hjälpa absolut med att vara där som du skriver. Men man får verkligen passa sig. 

• Anonym (Fågel)

Skulle aldrig utsätta mig själv för en sån människa. Blocka och glöm. Träffa någon glad och kärleksfull människan istället som ger dig energi istället för att ta dig till detta mörker. Ska jag vara ärlig kommer han aldrig att bli frisk och bra. Till sin höjd överleva till ålders höst. Men de är tveksamt. 

• Anonym (Fågel)

Skulle aldrig utsätta mig själv för en sån människa. Blocka och glöm. Träffa någon glad och kärleksfull människan istället som ger dig energi istället för att ta dig till detta mörker. Ska jag vara ärlig kommer han aldrig att bli frisk och bra. Till sin höjd överleva till ålders höst. Men de är tveksamt. 

Svar på tråden Hur hjälper man någon….