• Lilalampa

    Törstar efter närhet

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år. Han, man 40+ tycker inte att sex är viktigt. Varje kväll när barnen somnat lägger han fötterna på bordet, dricker alkohol, mumsar på diverse plockmat och tittar på tv/mobilen.

    Jag har börjat förstå att det är såhär han är. Sju dagar i veckan. År in. År ut.

    Jag har givit upp hoppet. I början störde det mig och jag sa att jag ville ha en partner. Ska det vara såhär kan jag lika bra vara sambo med min bror.

    Förra året hade vi sex en gång. 1. Gång. 1. Låt det sjunka in.

    Nu känner jag att jag börjar längta efter närhet. Kramar. Någon att krypa upp i famnen på. Någon att skeda med. Jag somnar ensam varje kväll.

    Vi har pratat om att leva hela livet ihop. Han är en bra person, vi har roligt, skrattar och drömmer ihop men samlivet existerar inte alls. Jag vill inte vara otrogen och skulle inte kunna vara det mot honom. Men hur fan ska man orka leva ensam, tillsammans med någon? Önskar känna någons armar runt mig. Usch. Börjat dagdrömma och kan ligga länge innan jag somnar och drömma hur det vore att känna en annan person nära.

  • Svar på tråden Törstar efter närhet
  • Lilalampa
    Anonym (Samma) skrev 2023-03-28 19:23:05 följande:
    Jag tänker att jag ska härda ut tills barnen blir stora, det är bara några år kvar. Sen får jag se?kanske blir singel igen då :)
    Hur gammal är du och dina barn? 
    Sådär försöker jag också tänka; när barnen är större ska jag leva mitt liv! Äldsta är 10 (mitt från tidigare förhållande). Den minsta är under året. Den äldsta kommer att vara 20+ och förhoppningsvis flyttat. Den lilla... tjaa... Den får bli tonåring iaf så att man kan förklara.

    Jag själv är 35. Mitt mål är att resa och börja leva när jag är 50! Låter helt sjukt egentligen. Man vet väl idag att det inte finns några garantier och att man ska leva här och nu. Oh well...

    Hur ser det ut med åldrarna hos er?
  • Lilalampa

    Försöker citera inlägg #7 nu men vill inte funka. Snark. 

    Personligen tror jag att det är hans drickande som dödar all lust. Att han blir lat och bekväm. Jag har påpekat hans drickande men det togs inte emot väl. Han dricker, blir lite lullig, äter massa skit och somnar i soffan. Alltså 7 kvällar i veckan. Jag tycker det låter och ser fruktansvärt deprimerande ut. Jag dricker inte alls pga samma anledning. Det är avtändande, liksom. Så jag gör det motsatta: försöker leva hälsosamt, tränar, tar hand om mig själv, är positiv och vill må bra! You feel good, you do good!

  • Anonym (Samma)
    Lilalampa skrev 2023-03-28 19:51:36 följande:
    Sådär försöker jag också tänka; när barnen är större ska jag leva mitt liv! Äldsta är 10 (mitt från tidigare förhållande). Den minsta är under året. Den äldsta kommer att vara 20+ och förhoppningsvis flyttat. Den lilla... tjaa... Den får bli tonåring iaf så att man kan förklara.

    Jag själv är 35. Mitt mål är att resa och börja leva när jag är 50! Låter helt sjukt egentligen. Man vet väl idag att det inte finns några garantier och att man ska leva här och nu. Oh well...

    Hur ser det ut med åldrarna hos er?
    Då är du ju ung fortfarande och har större delen av livet framför dig!
    Vill helst inte skriva så mycket personlig info här.
    Jag kan skicka dig ett pm om du vill?
  • Anonym (tjo)

    Stackars dig. (Har inte läst hela tråden. Bara din kommentar). Min omedelbara reaktion är när jag läste att du var 35 år; -  börja planera för separation. Det blir nog inte bättre. Kanske en vecka efter besök hos familjeterapeuten, sen blir det som vanligt igen. 
    Efter separation är stormigt en tid Börja sen försiktigt se dig om efter en man som ger dig närhet. Herregud, det är fundamentalt. Skratta kan man göra åt ett TV program. I en relation är närhet och intimitet ett kitt. Nåt som särskiljer från vänskapsrelation. Sen varierar förhållanden genom åren men det där verkar hugget i sten. 

  • Lilalampa
    Anonym (tjo) skrev 2023-03-28 20:09:58 följande:

    Stackars dig. (Har inte läst hela tråden. Bara din kommentar). Min omedelbara reaktion är när jag läste att du var 35 år; -  börja planera för separation. Det blir nog inte bättre. Kanske en vecka efter besök hos familjeterapeuten, sen blir det som vanligt igen. 
    Efter separation är stormigt en tid Börja sen försiktigt se dig om efter en man som ger dig närhet. Herregud, det är fundamentalt. Skratta kan man göra åt ett TV program. I en relation är närhet och intimitet ett kitt. Nåt som särskiljer från vänskapsrelation. Sen varierar förhållanden genom åren men det där verkar hugget i sten. 


    Åh nej. Är det verkligen så illa?
  • Anonym (tjo)
    Lilalampa skrev 2023-03-28 20:33:01 följande:
    Åh nej. Är det verkligen så illa?
    Så där kan ju hon inte ha det i 20 år till....
  • Lilalampa

    Okej, damer och herrar! Jag har lämnat!

    Det fanns mycket mer bakomliggande orsaker än sexlöst. Jag har insett att det pågick en hel del psykisk våld och NU ÄR JAG FRI!

    Det är fortfarande väldigt nytt men jag är glad och mår bra. Nu ska jag leva livet :) :) :) :)

  • Lilalampa
    Anonym skrev 2023-06-30 20:44:36 följande:

    psykiskt våld?


    Makt, kontroll,  glåpord som haglar, nedvärdering, förminskning etc etc.
    "Alla mår så bra och är så glada när du inte är här. Kan inte du bara försvinna" är en fras jag hört ofta det senaste halvåret, helt utan förvarning, utan att jag gjort något eller att något speciellt hänt. Mysig sambo, eller hur :) 
  • Anonym (aldrig en mebis)
    Lilalampa skrev 2023-07-01 13:16:28 följande:
    Makt, kontroll,  glåpord som haglar, nedvärdering, förminskning etc etc.
    "Alla mår så bra och är så glada när du inte är här. Kan inte du bara försvinna" är en fras jag hört ofta det senaste halvåret, helt utan förvarning, utan att jag gjort något eller att något speciellt hänt. Mysig sambo, eller hur :) 
    Heja dig som sparkade bort rövhålet, nu kanske du äntligen kan bli lycklig! Skål

    Först på egen hand, och sen lite längre fram av en vettig mans sällskap, om en sån råkar dyka upp.

    Klassisk psykisk misshandel är det ju att berätta för sin partner att den är så dålig och trist att ingen annan kommer att vilja ha honom/henne.

    På det hade jag tänkt/svarat: Men du då, som väljer varje dag att vara kvar med mig om jag nu är så kass- varför gör du inte slut om du är så mycket bättre? Du borde ju kunna få någon bättre? Är du lite dum i huvet då eller bara för lat för att lämna?

    För stöd och pepp av andra kvinnor som lämnat katastrofrelationer- följ instagram- mansbebisar
  • Lilalampa
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2023-07-01 13:42:22 följande:
    Heja dig som sparkade bort rövhålet, nu kanske du äntligen kan bli lycklig! Skål

    Först på egen hand, och sen lite längre fram av en vettig mans sällskap, om en sån råkar dyka upp.

    Klassisk psykisk misshandel är det ju att berätta för sin partner att den är så dålig och trist att ingen annan kommer att vilja ha honom/henne.

    På det hade jag tänkt/svarat: Men du då, som väljer varje dag att vara kvar med mig om jag nu är så kass- varför gör du inte slut om du är så mycket bättre? Du borde ju kunna få någon bättre? Är du lite dum i huvet då eller bara för lat för att lämna?

    För stöd och pepp av andra kvinnor som lämnat katastrofrelationer- följ instagram- mansbebisar
    Följer mansbebisar! Så bra. Fick stöd och pepp där också. Det psykiska våldet är svårare att upptäcka och kommer smygandes. Först tänkte jag jaha, han har en dålig dag. Och igen. Igen? Va? Vänta nu... tar ett tag att inse. Nu ska jag bearbeta allting. Tanken på någon annan känns så långt borta just nu. Tack för dina ord :)
Svar på tråden Törstar efter närhet