• systerannika

Hjälpmedel fotvårtor

Hej
    Jag behöver verkligen hjälp med min 10-åriga dotter. Hon har fått fotvårtor som jag inte får bort. Det började med 2st nu har hon 8st. Vi är inne på 3-dje månaden och ingen blir bättre.

Vi kör fotbad 10 min varje kväll och sedan filar vi på vårtorna och har på vårtmedel. Hon har strumpor på sig dygnet runt för att inte smitta det vidare. 

Finna det någon som har lyckats fått bort envisa vårtor?

• Svar på tråden Hjälpmedel fotvårtor
  • Anonym (Enkel lösning)

Frys bort dom! Finns superbra medel på apoteket. det där man pendlar på är värdelöst tyvärr :/

• Anonym (Bränn tidning)

Elda upp en tidning i en rostfri skål. En riktig tidning med trycksvärta. Askan blir lite kladdig p.g.a. bläcket - det sätter du på fotvårtorna. Min gammelfarfar lärde mig det när jag hade närmare trettio hemska vårtor på fötterna... De försvann!

• Elin pelin

Min erfarenhet på ena dottern är att vårtfri penna fungerade bra, men inte på andra dottern. Där fungerade plåster bäst men hon har en envis jag inte blir av med, hon har nu haft den i 3år! Vi har provat allt som finns (utom att frysa - det känns inte optimalt under foten. Jag har dock provat det själv och gav ingen effekt). Jag läste ett test och där har de produkter med myrsyra fungerat bäst. 
    Min mormor gnuggade med en potatis var kväll, hon hävdade att det var effektivt...
    Lycka till 

• Anonym (Vårdcentralen)

Jag har använt vårtfri pen på barnen och det har fungerat bra men det tar lite tid. Om inte det receptfria fungerar så kan även vårdcentralen hjälpa till med att frysa bort vårtor. Jag skulle ta med barnet dit.

• Mrs Moneybags

Vårtfri funkade bra på min son! 
    Det bara försvann efter ett tag. Använde den lilla flaskan plus topz. 

• Kvittning

Har också anvönt vårtfri. Men på en stor envis fick vi använda varje kväll under en löngre tid och inte enligt vad som stod på flaskan.

• systerannika

Tack för alla svar. Skönt att höra att det är fler som har kämpat. Har använt vårtfri från både flaska och penna.

Vårdcentralen kunde inte ge något tid för vårtor för de var underbemannade i flera månader framåt.

Jag får helt enkelt fortsätta och hoppas att det ger sig tillslut.

• Studentpappa

Dottern har en jäkel som hon haft hur länge som helst, vi penslar, filar, rycker med pincett, plåster, fryser... Den jäveln kommer bara tillbaka, en del är seglivade.

Ride it like you stole it
  • BaraLillaJag84

Jag hade en envis en på insidan av långfingertoppen. Bråkade med den länge med penslar etc. Så började jag jobba inom vården där man i det närmaste missbrukar handsprit. Den var ju borta på nån vecka! 😄
    Svårare med fötter kanske....

• Anonym (Vera)

Vet inte hur mycket detta stämmer men jag vet att när jag var liten trodde jag att om man fick bort huvudvårtan, dvs den första, så försvann de andra av sig självt. Och det hjälpte faktiskt på mig. Sedan om det blivit så ändå vet jag inte.
    Använde plåster och nagellack vet jag. Penslade alltså nagellack på. inte plåster samtidigt.

Sen är väl vårtor ett virus och försvinner oftast av sig själva med tiden.

Svar på tråden Hjälpmedel fotvårtor