• Anonym (Speciell?)

Ovanligt att ha under 100.000kr på sparkonto? - Vid 30 års åldern

Hej,
    är det ovanligt att ha under 100.000kr på sitt sparkonto när man är 30 år?

Är det också ovanligt att inte ha jobbat särskilt mycket fram tills nu?

Jag har inte jobbat särskilt mycket i mitt liv. Jag är uppväxt i en jobbig hemmiljö och har nyligen avslutad all kontakt med både släkt och familj. Jag har kommit till en helt annan ort och tagit i princip min första arbete. Jag har nu jobbat i cirka halvår och sparat ihop pengar. Pengarna växer och det är förstås under 100.000kr. Men om det skulle gå något halvår till, så skulle jag nog ha hundra tusenkronor. Pengarna har växt fort.

Jag känner mig speciell som inte har jobbat särskilt mycket, förs nu och så har jag under hundra tusenkronor på sparkontot. Är det ovanligt?

Jag  vet inte hur det kommer gå med min pension, med tanken på att jag knappt jobbat. Men äntligen är jag fri på riktigt och det känns bra.

Det känns bara som om, om jag är sista personen i ledet, om man räknar med alla medborgare som jobbar.

• Svar på tråden Ovanligt att ha under 100.000kr på sparkonto? - Vid 30 års åldern
  • Anonym (Scb)
    Anonym (Speciell?) skrev 2023-03-30 08:00:22 följande:

Hej,

Jag har inte jobbat särskilt mycket i mitt liv. Jag är uppväxt i en jobbig hemmiljö och har nyligen avslutad all kontakt med både släkt och familj. Jag har kommit till en helt annan ort och tagit i princip min första arbete. Jag har nu jobbat i cirka halvår och sparat ihop pengar. Pengarna växer och det är förstås under 100.000kr. Men om det skulle gå något halvår till, så skulle jag nog ha hundra tusenkronor. Pengarna har växt fort.

Jag känner mig speciell som inte har jobbat särskilt mycket, förs nu och så har jag under hundra tusenkronor på sparkontot. Är det ovanligt?

Jag  vet inte hur det kommer gå med min pension, med tanken på att jag knappt jobbat. Men äntligen är jag fri på riktigt och det känns bra.

Det känns bara som om, om jag är sista personen i ledet, om man räknar med alla medborgare som jobbar.

SCB har bra statistik på besparingar, förmögenhet mm

Vad har du gjort fram till nu? Många som pluggar långa utbilningar börjar inte jobba förren efter de fyllt 25 år
  • EnAnonumius
    Anonym (Speciell?) skrev 2023-03-30 08:00:22 följande:

Hej,

Tycker inte du skall tänka på huruvida det är ovanligt eller inte..

Du skall jobba efter din egna förmåga med sparandet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (op)

Jag har det inte fast jag är över 40. När mina barn flyttar ut kommer jag ha lättare att spara.

• Anonym (M)

Nej det verkligen inte ovanligt. 

• Anonym (ME)

Nej, det är inte konstigt!

När jag var 30 år hade jag pluggat, jobbat och haft en väldigt låg lön och sen precis börjat plugga igen. Så i din ålder levde jag på studiebidrag + lån. Jag bodde visserligen i en billig bostadsrätt (var inte värd mycket alls då och hade lån på det mesta). 

Nu ser livet totalt annorlunda (är nu 50+) ut med bra lön, bra sparande, hus, man och barn. 

Så det kan hända så otroligt mycket under ett antal år.

• Anonym (X)

Många pluggar ju länge och kanske sen hoppar på något forskarprojekt några år och då är man ju kanske närmare 30 innan man har en ok inkomst att spara från. Så nej, tror inte det är så ovanligt.

Vad har du gjort istället för att jobba då?

• Tecum

Det är tyvärr inte ovanligt att folk inte har den summan sparat, eller ens något, när de är 30. Men det är bra att du inser risken med att sakna buffert och att du sparar nu.

• Anonvm

Det är inte alls ovanligt, en stor del av befolkningen lever "mun ur hand" även när de kommit upp i medelåldern, de är alltså helt panka veckan innan lönen kommer...

Att det är otroligt vansinnigt korkat att hantera sin privatekonomi på det sättet är en annan femma.

• Kvittning

Kommer inte ihåg vad jag hade på kontot då, men har mycket svårt att tro att jag hade hunnit spara ihop 100 000 när jag var 30. Om man tänker bara ihopsparat från arbete och inte ev arv så skulle jag tro att de flesta 30-åringar har mindre än 100 000 sparat.

• Anonym (Speciell?)
    Anonym (X) skrev 2023-03-30 15:21:58 följande:

Vad har du gjort istället för att jobba då?

Anonym (Scb) skrev 2023-03-30 08:09:46 följande:
    Vad har du gjort fram till nu?
    Jag har levt med en dyskfunktionell familj. Jag har levt under kontrollerade och jobbiga omständigheter. Bland annat inte friheten att jobba.

Jag har fått hjälp via socialen. Jag har sparar ihop en hel del och känner att jag var långt efter ledet. Dels med att inte jobbat förs nu, vilket får mig att tänka bland annat på hur det skall gå med min pension i framtiden och dels att jag inte har sparat ihop så mycket, så jag blev nyfiken hur ovanlig jag är.

Men jag har fått fina kommentarer och inlägg härifrån. Denna forum är så snäll, så jag blir glad :)

Jag såg dock att någon ''ogillade'' min inlägg. Jag förstår inte varför man gjorde tummen ner för mitt inlägg för en enkel fråga?

• Anonym (Hin håle)

Ovanligt är der nog inte, iaf inte bland folk som jobbar heltid. 

Svar på tråden Ovanligt att ha under 100.000kr på sparkonto? - Vid 30 års åldern