• Malmobor112

    Är det smart att köpa 100 år gammalt hus

    Hej, 


    jag har tittat på ett hus som är 100 år gammalt. Huset säljs med friskrivningsklausul mot dolda fel. Den ligger ute för 3000 000 :-. Huset har en källare på 67 kvm som är fuktskadad så kommer behöva dränera och isolera den. 


    Vad är ett rimligt bud i detta fall med tanke på att jag kommer behöva lägga minst 600k på renoveringar och för att reparera eventuella dolda fel? 


    Vi planerar tillökning i familjen och detta kommer bli min första bostad och vet inte vem jag ska vända mig till med mina frågor. Är så tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Är det smart att köpa 100 år gammalt hus
  • Anonym (S)

    Om ni inte har någon i er närhet som kan råda er då hade jag inte köpt. Har säljarna dessutom friskrivningsklausul så kan det bli dyrt om det framkommer dolda fel. 


     

  • Anonvm
    Malmobor112 skrev 2023-03-30 17:30:10 följande:
    Vi planerar tillökning i familjen och detta kommer bli min första bostad och vet inte vem jag ska vända mig till med mina frågor. Är så tacksam för svar! 
    Har du inte ens någon att vända dig till för frågor så antar jag att du inte heller har någon som kan hjälpa dig renovera och fixa/underhålla huset?

    Måste du köpa in tjänster av hantverkare för allt som behöver hållas efter och lagas så är det fullständigt hål i huvudet att köpa ett gammalt hus, speciellt om ni går in i "familje läget" med barn som skall bo där och ta upp all er tid....

    Bygg nytt, eller satsa på lägenhet blir mitt råd. Kanske blir det fyndläge att köpa något relativt nybyggt hus snart när räntor och elräkningar tvingar folk att sälja i panik?
  • snedtak

    Jag föredrar gamla hus framför nya, så jag tycker inte att man ska låta bli att köpa bara för att det är friskrivningklausul. Är det tex. ett dödsbo som säljer är det standard med friskrivningsklausul. Jag hade tagit hjälp av en besiktningsman och gjort en besiktning inför köpet om ni vill ha det, även om det inte går att få en besiktningsklausul i kontraktet.

    För att lära sig mer om hus tipsar jag om forumet byggahus.se som är jättebra för att läsa om hus-relaterade ämnen och lära sig nya saker.

    Om huset är 100 år gammalt behöver du räkna med att källaren inte är boyta, utan att den kommer vara "en källare". Är det väldigt blött behövs kanske en omdränering, men det är inte säkert att omdränering och isolering är en prioritet. Det viktiga är att det yttre skalet på ett hus är i bra/OK skick -  tak, fasad och fönster. I nästa steg är det bra om badrum och kök är i bruklig skick (framförallt badrum för att minska risk för vattenskador). En duschkabin kan däremot vara en kortsiktig billig lösning. Andra viktiga saker som man behöver kolla skicket på i ett gammalt hus är värmesystemet, el och ventilation.

  • Anonym (Husägare)
    Det beror väl helt på vad ni vill ha? Är husets läge bra, prisnivån rätt, tomten vad ni vill ha och driftkostnader vad ni tänkt er så skulle jag inte backa bara för att det är gammalt. De gamla trähusen (gissar att det är ett trähus?) har sina för- och nackdelar, precis som alla hus.

    Har haft hus från 30-, 50-, 60- och 70-talet, och helt nybyggt. Mitt föräldrahem är från 60-talet och fortfarande kvar inom familjen. Ett extremt praktiskt hus, tegelfasad, garderobsväggar i alla rum, stort uppvärmt dubbelgarage. Mitt syskon tog över och i stort sett de enda stora saker som är gjort sen -67 är byte av tak med ca 20 års intervall (platt asfaltstak), kök och badrum 1 gång, och byte av alla fönster till 3-glas (fönstren var av skitdålig kvalitet). Med 60-tal får man också passa sig för blåbetong/radon.

    Det nybyggda huset hade mycket sämre förvaring, små förråd och enbart carport. Väldigt liten och låg vind. Sovrummen var rätt små och det var fönster överallt så svårt att få in garderober. Driften var enkel, okomplicerad och billig med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme. Det enda vi behövde göra på drygt 10 år var att måla om fasaden (träfasad). Tråkig men praktisk tomt med gräsmatta.

    Vi bor nu i ett 30-tals så det är inte riktigt 100 år men gammalt. Bästa huset enligt mig. Stor råkällare med gott om plats för förvaring. Råvind också, stor. Garage, ouppvärmt visserligen men ganska stort. Bergvärme så även om det antagligen blåser en del genom både väggar och fönster (original, fint skick) så är uppvärmingen helt ok. Fin, stor uppvuxen trädgård. Stort hus med stora rum åt alla barn. Jag gillar att fixa och det finns alltid något att fixa, målar/kittarjust nu om några av fönstren.

    Så tänk igenom vad ni vill ha.
  • Limajo

    Att huset är gammalt behöver inte vara problem. Äldre hus är ofta byggda på ett gediget vis och det mesta går att renovera. Men man får ju vara inställd på att det ska göras och båda måste förstå vad det innebär att bo i ett projekt i flera år som slukar tid och pengar. Att ta på sig ett stort renoveringsprojekt när man ska precis ska barn är en enkelbiljett till skilsmässa för många. Medan för andra är det livets roligaste projekt.

Svar på tråden Är det smart att köpa 100 år gammalt hus