• Angelita86

    Letrozol 2023

    Nån som vill följas åt? 🙈
    Jag ska påbörja min andra omgång Letrozol, första gången fick jag börja med dubbeldos i 5 dagar men nu ska jag köra dubbeldos i 10 dagar? någon som kört 10 dagar istället för 5 dagar? 
  • Svar på tråden Letrozol 2023
  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-05-30 10:25:05 följande:

    Tack för svar på min fråga om sort av letrozol 🌷 Jag misstänkte att det säkert var spridning och var bara nyfiken.

    Jag har nu efter andra omgången med trippeldos äntligen fått ledande blåsor, men nu 2 st och eventuell även lite tillväxt av en tredje blåsa 🙈. Eftersom det är tydligt att den tredje är mycket mindre än de andra två så har vi inte fått samlagsförbud. Vet att man inte ska ut seger i förskott men det är så skönt att äntligen komma framåt! 

    Håller tummarna för ägglossning snart och skickar styrkekram till alla som kämpar. Jag vet hur det känns, men plötsligt händer det 💕 Heja oss! 


    Vad skönt att dom kunde se att det har gett resultat i alla fall! Håller tummarna för dig att ägglossningen kickar igång snart och det är guldägget 🥰
    Har själv BIM på lördag så nu är det nära! Försöker hålla fingrarna i styr från att testa innan dess men vi får se 🙈 hoppas så det var guldägget läkaren kunde se när jag var på ultraljud, kändes så himla bra nu ska vi bara komma i mål 😭❤️
    Heja heja! ❤️
  • Smurffia95
    Rödluvan93 skrev 2023-05-30 12:50:34 följande:
    Vad skönt att dom kunde se att det har gett resultat i alla fall! Håller tummarna för dig att ägglossningen kickar igång snart och det är guldägget 🥰
    Har själv BIM på lördag så nu är det nära! Försöker hålla fingrarna i styr från att testa innan dess men vi får se 🙈 hoppas så det var guldägget läkaren kunde se när jag var på ultraljud, kändes så himla bra nu ska vi bara komma i mål 😭❤️
    Heja heja! ❤️
    Har tänkt på dig i helgen och hållt tummarna 🌷 Hur har det gått? 😶
  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-06-05 20:50:27 följande:
    Har tänkt på dig i helgen och hållt tummarna 🌷 Hur har det gått? 😶
    Tack snälla 🙏 tyvärr så gick det inte denna gången heller trots att allting såg bra ut på ultraljudet så blev rätt knäckt i helgen 💔 förstår inte vad som är fel.

    Men på måndag ska jag göra en spolning av äggledarna då jag just nu har vilomånad från Letrozol (fick bara lov att ta de 3 månader i rad) så är rätt nervös inför de men samtidigt glad att göra något aktivt som kanske kan hjälpa.

    Hur går de själv? ❤️
  • Smurffia95

    Nej vad tråkigt 💔  men skönt att ha en plan för vad som ska ske nu. Har aldrig hört talas om spolning 😶 är det något som man brukar göra i samband med letrozolbehandling? 

    Jag var på återbesök förra torsdagen och då såg man att enbart en blåsa var ledande och förmodligen hade släppt ägg, så vi är smått optimistiska att vi för första gången har lyckats pricka in ett försök nu. Men vet inte hur jag ska klara av att vänta på BIM 😵 

  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-06-06 08:27:15 följande:

    Nej vad tråkigt 💔  men skönt att ha en plan för vad som ska ske nu. Har aldrig hört talas om spolning 😶 är det något som man brukar göra i samband med letrozolbehandling? 

    Jag var på återbesök förra torsdagen och då såg man att enbart en blåsa var ledande och förmodligen hade släppt ägg, så vi är smått optimistiska att vi för första gången har lyckats pricka in ett försök nu. Men vet inte hur jag ska klara av att vänta på BIM 😵 


    Lite osäker faktiskt, vissa gör de innan andra efter några försök av Letrozol verkar de som. Tror de beror på vilken dag i cykeln man är när man går till läkaren första gången. Spolar ju oftast dag 6-10 ish så man inte råkar spola bort ett eventuellt ägg som mognat. Jag lär göra de på cykeldag 10 och brukar ha ägglossning dag 14-17 där någon gång så borde gå bra. Kolla så de inte är blockerat i äggledarna.

    Åh vad spännande! Väntan till BIM är så himla jobbig! När har du BIM? ❤️
  • Waterlily91

    Hej hej, ny här.
    Jag har pcos och kört min första omgång med letrozol. Fick innan det göra en spolning av äggledarna på rutin. Var på ultraljud ca varannan dag, innan man efter ett bra tag kunde se att en äggblåsa växt sig mogen. Fick positivt ägglossningstest och man kunde med ultraljud bekräfta att ägget släppt. Men nu till min fråga, jag är flera dagar efter bim och varken nån mens i sikte eller positivt graviditetstest. Eftersom ägglossning blev bekräftad så borde ju mensen kommit. Kan jag vara gravid trots negativa test?

  • Smurffia95
    Rödluvan93 skrev 2023-06-06 15:58:31 följande:
    Lite osäker faktiskt, vissa gör de innan andra efter några försök av Letrozol verkar de som. Tror de beror på vilken dag i cykeln man är när man går till läkaren första gången. Spolar ju oftast dag 6-10 ish så man inte råkar spola bort ett eventuellt ägg som mognat. Jag lär göra de på cykeldag 10 och brukar ha ägglossning dag 14-17 där någon gång så borde gå bra. Kolla så de inte är blockerat i äggledarna.

    Åh vad spännande! Väntan till BIM är så himla jobbig! När har du BIM? ❤️
    Eftersom jag har så otroligt oregelbunden mens så ska jag tydligen räkna BIM som cykeldag 35, vilket känns omöjligt långt bort just nu haha. Men i så fall blir min BIM 21/6. 
    Jag vet ju dock med ganska stor säkerhet att jag hade ägglossning CD 14-15 eftersom de kunde se på ultraljudet att blåsan "såg ut som om den släppt ägg". 

    Då är jag minst på ÄL+8 idag och jag har i flera dagar känt som spänningar i livmoder-området. Det gör inte direkt ont men när man exempelvis är på toaletten så känns det väldigt obehagligt att "trycka på" hahaha. Jag har ALDRIG känt något liknande men jag antar att det kan vara kroppens reaktion på hormoner efter ägglossningen och inte nödvändigtvis något annat... Men man hoppas ju såklart :) 
  • Smurffia95
    Waterlily91 skrev 2023-06-06 17:28:37 följande:

    Hej hej, ny här.
    Jag har pcos och kört min första omgång med letrozol. Fick innan det göra en spolning av äggledarna på rutin. Var på ultraljud ca varannan dag, innan man efter ett bra tag kunde se att en äggblåsa växt sig mogen. Fick positivt ägglossningstest och man kunde med ultraljud bekräfta att ägget släppt. Men nu till min fråga, jag är flera dagar efter bim och varken nån mens i sikte eller positivt graviditetstest. Eftersom ägglossning blev bekräftad så borde ju mensen kommit. Kan jag vara gravid trots negativa test?


    Hej och välkommen! 
    Återigen så spännande med spolning, mina läkare har inte nämnt något om det alls :O Måste fråga nästa besök.. 

    Jag har inte officiellt fått diagnosen PCOS men har absolut bekräftat PCO och har haft lite trög start med att få igång ÄL överhuvudtaget... Känner verkligen igen mig i det där med BIM, jag fick fråga 1000 gånger för jag förstår inte hur jag ska ränka ut när mensen ska komma då jag typ inte har mens alls. I höstas, innan jag fick hjälp försökte jag hitta ÄL med morgontemperatur och sådant, och mätte då min "naturliga cykel" som typ 86 dagar...

    Jag antar att om det inte finns hCG 3 veckor efter ÄL så borde det inte vara möjligt att befrukting+implantation har inträffat. Åtminstone mycket osannolikt. När hade du ÄL? 

    Och igen, välkommen :)
  • Smurffia95

    Vet inte om någon är kvar i tråden men jag uppdaterar likväl.

    Fick mens inatt så denna gång gick inte. Håller tummarna för att jag får starta ny omgång på måndag 😊 

  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-06-17 08:21:14 följande:

    Vet inte om någon är kvar i tråden men jag uppdaterar likväl.

    Fick mens inatt så denna gång gick inte. Håller tummarna för att jag får starta ny omgång på måndag 😊 


    Tråkigt att höra att mensen kom. Tänkte på dig och skulle fråga hur de hade gått nu när BIM närmade sig för dig men mensen han visst före 😞

    Hoppas det går vägen på måndag! Vilken omgång är du på nu? 😊
  • Emmalinnean

    Hej! Jag tänker att jag hakar på här! 
    Om min mens bestämmer sig för att komma innan midsommar så kommer jag starta min första omgång med letrozol innan de stänger för sommaren. Så hoppas innerligt att den bestämmer sig för att dyka upp men såklart verkar det som att jag har min längsta cykel någonsin... har ni några tips på vad man ska tänka på? Glad

  • JYL

    Hej! 


    Jag väntar också på att börja min andra cykel med dubbeldos Letrozol, första på enkeldos gav inget resultat, tyvärr. 


    Ni som inte fått någon ägglossning på Letrozol, tar ni Provera och blöder ut igen eller hur gör ni för att börja nu cykel? Jag har ingen egen ägglossning och ingen mens sedan p-pillerna sattes ut i november. Har bekräftad PCO och nu fått prova Letrozol för att se om vi lyckas bli gravida!

  • Razorcrest

    Hej!

    Hoppar också in här :) Ska också påbörja min andra omgång med Letrozol då enkeldosen inte gav någon ägglossning tyvärr.

    Jag fick provera utskrivet på cykeldag 20 för att få börja om på ny kula. Min läkare rekommenderade att göra så :) Mensen kom ca 10 dagar senare.

  • barnlängtan2021
    JYL skrev 2023-06-19 11:49:04 följande:

    Hej! 


    Jag väntar också på att börja min andra cykel med dubbeldos Letrozol, första på enkeldos gav inget resultat, tyvärr. 


    Ni som inte fått någon ägglossning på Letrozol, tar ni Provera och blöder ut igen eller hur gör ni för att börja nu cykel? Jag har ingen egen ägglossning och ingen mens sedan p-pillerna sattes ut i november. Har bekräftad PCO och nu fått prova Letrozol för att se om vi lyckas bli gravida!


    Jag har både fått vänta in mensen som kan ha kommit runt cd40 som senast men även fått provera utskrivet 
Svar på tråden Letrozol 2023