• Anonym (Mitt arv)

Vart gör man av sitt arv??

Jag har börjat fundera mer och mer på att skriva testamente. Nästan blivit fixerad. Jag har inga barn, kommer aldrig att få! Jag är inte gift, kommer troligtvis aldrig att bli! Lever tämligen ohälsosamt med psykisk ohälsa med allt vad det innebär. Såå, vad händer då om oturen/turen skulle vara framme i morgon??
    Då går allt jag äger till mina föräldrar, om inget annat finns skrivet. De är båda 70+, så alltså skulle mina besparingar tämligen snart gå till mitt enda syskon. Tror föräldrarna skulle dela med sig redan innan de själva vände skidorna i vädret.
    Grejen är att jag har brutit med mitt syskon. Har ingen lust alls att sponsra den grisen med en massa pengar!!

Så vad gör man då?? Testamenterar bort det, medan man fortfarande kan. Men vart???? "Någon organisation"... Men då ska det ju vara en BRA organisation, där mina pengar inte bara försvinner i mängden. Inte typ Cancerfonden eller något sådant. Ledningen i dessa organisationer sitter på nog med lyxbilar utan att jag behöver sponsra! Jag vet flera mindre organisationer som jag gärna skulle testamentera till, men kommer de ens finnas kvar när det är dags?? Pratar vi en vecka eller 50 år??? Det är fasen inte lätt...!

Och jag märker även hur väldigt få som ens funderar över detta! "Vaddå, sånt pratar vi inte om! Det har jag inte tänkt på! Det löser sig!". Fast nej, det gör det inte...!

Jag försöker prata med min särbo, som inte heller reflekterat ett dugg över detta, om vi kanske skulle gifta oss bara för att få en så enkel lösning som möjligt! (Vi är båda 40-45). Vill han att allt han äger ska gå till föräldrar, syskon, syskonbarn etc, som han knappt har kontakt med?? Men han viftar bara bort det. Känns ju ändå inte helt rätt att gifta sig enbart av den anledningen.

Så, hur ska man tänka?? Bäst vore om man visste när man skulle dö, så man hann nyttja sina tillgångar själv!
  • Svar på tråden Vart gör man av sitt arv??
  • Anonym (??)
    Anonym (Mitt arv) skrev 2023-03-30 21:24:36 följande:
    Det är ju just det, att jag vill gå till en advokat och få det gjort på riktigt!
    Men har som sagt då inte minsta aning om vad jag ska skriva in!! Har för mig att man dessutom måste skriva minst två arvtagare när det gäller organisationer, ifall den första inte skulle fungera. Jag kommer inte ens på en! Stora organisationer är som sagt helt uteslutet, oavsett hur "synd" det är om dem som de påstår sig jobba för! Utländska organisationer går också fetbort då jag helt enkelt inte bryr mig, känns som att kasta ut pengar i tomma intet!
    Visste jag att jag skulle dö om en vecka så vore det inga problem! Men som sagt, man måste ju ha i åtanke att dessa människor/organisationer kanske inte ens existerar längre den dagen, och då blir det arvsfonden istället. Inte vidare sexigt....

Men.... gå till en advokat och upprätt ett giltigt testamente!
    Hur svårt kan det vara?

• Anonym (Mitt arv)
    Anonym (F) skrev 2023-03-30 21:11:43 följande:
    Ja men en långsökt tanke... för att göra gott?? Och om du redan skänker till välgörenhet behöver du väl inte skälla på mig? Märkliga människor det finns...

Ja jag tycker du ska skriva i ditt testamente att pengarna ska tas ut i kontanter och brännas på bål.
    "Skälla på dig"....?
  • Anonym (Mitt arv)
    Sockerikaffet skrev 2023-03-30 21:18:49 följande:

Vill du inte testamentera till din särbo då? Det kan du göra utan att ni är gifta.

annars väljer du en eller flera organisationer som du gillar och skriver in dem i ditt testamente. Sen får du hålla lite koll på om de försvinner eller blir oseriösa och då väljer du en ny organisation och gör ett nytt testamente. 

Det känns ju fasen billigare att gifta oss, annars är det den tanke som just nu ligger mig närmast 👍

Jag fattar ju organisationer, men det känns ändå bökigt att behöva hålla koll, ändra, betala nya pengar! Helst ska det ju bli "rätt" från början så man slipper fundera mer sen, men det verkar svårt! ❤️
  • Anonym (Mitt arv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-30 21:28:03 följande:

En kompis till mig utan barn och med dåligt förhållande till sin bror, har skrivit testamente där Läkare Utan Gränser får arv efter henne, det är en bra organisation som säkert finns kvar i många år. 

Fast sånt är som sagt inte intressant. 
    Jag vill ju i så fall ge till svenska organisationer. Som går dit det ska. Dumpen, Vid din sida, som sagt. Ingen kyrka eller så då jag inte tror att pengarna kommer gå till det som är tänkt från början. 
    Det är inte förslag på organisationer jag behöver, jag har gått igenom de flesta!
  • Anonym (Mitt arv)
    Anonym (Alma) skrev 2023-03-30 21:35:56 följande:

Det är ju bra att du vet vem som skulle ärva dig om du dör om en vecka. Man kan testamentera allt till samma mottagare. Du vet att man även kan ändra sitt testamente.

Mitt största problem var vart jag skulle förvara mitt testamente så det skulle hittas efter att bankvalvet i samhället stängdes.

Ge mig inte mer huvudbry nu!! 😄 Kan väl säga att jag har jobbat på ett ställe som jobbar med att förvara testamenten, Vita Arkiv etc. Sen kan ju även såna ställen jämnas med marken vad det lider!
  • Anonym (Mitt arv)
    Anonym (Fast) skrev 2023-03-30 22:25:52 följande:

Man kan faktiskt leva livet och skänka så pass mycket medan man lever att det inte finns mer än till begravningen. Kvarlåtenskap är oftast inte så värdefullt som folk inbillar sig. Har du något av faktiskt värde kan du bara ha mindre cash bortstoppat till begravningen. 

Fast va? Efterom man inte vet hur länge man kommer leva så är det väl extremt svårt att planera hur mycket man kan leva livet för, hur mycket som ska gå till begravning, hur mycket som kommer bli över?? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Mitt arv) skrev 2023-03-30 23:01:21 följande:
    Fast va? Efterom man inte vet hur länge man kommer leva så är det väl extremt svårt att planera hur mycket man kan leva livet för, hur mycket som ska gå till begravning, hur mycket som kommer bli över?? 
    inte ett dugg svårt. Kolla vad en begravning kostar. Ha aldrig mer än det i överskott.
  • Anonym (??)
    Anonym (Mitt arv) skrev 2023-03-30 23:07:22 följande:
    Och vad ska jag skriva i det testamentet då??????? Är du efterbliven på riktigt eller????
    Inte jag men du verkar ju bara skapa problem i allt du ser.
    Vänd dig till Vita arkivet eller till en advokat.
    Är inte så svårt men du verkar ju bara vilja skapa problem - allt är omöjligt.
  • Anonym (Vroom)

Du kan ju kanske bygga ett mausoleum, eller varför inte en pyramid. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (L o v e)

Jag tycker genuint att det verkar lite sorgligt att du inte har en enda människa som du skulle vilja låta ärva dig, inte ens sambon. 

Och på det så kan du inte komma på en enda förening, organisation eller stiftelse som du tycker gör något bra och vill skänka pengarna till. 

Jag tänker att det finns mängder av stiftelser och fonder som redan har vettiga syften och organisation för att dela ut pengar, man bör ju kunna donera pengarna till nån av dessa. 

• Ms H
    Anonym (Mitt arv) skrev 2023-03-30 22:45:44 följande:
    Det känns ju fasen billigare att gifta oss, annars är det den tanke som just nu ligger mig närmast 👍

Jag fattar ju organisationer, men det känns ändå bökigt att behöva hålla koll, ändra, betala nya pengar! Helst ska det ju bli "rätt" från början så man slipper fundera mer sen, men det verkar svårt! ❤️
    Om du vill att särbon ska få allt, är det ett enkelt testamente som behöv. behöver Inte kosta mycket alls.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vart gör man av sitt arv??