• Fri 31 Mar 2023 18:04
    2773 visningar
    22 svar
    22
    2773

    Krav på utomhusvistelse på raster i grundskolan?

    Har försökt få rektorer och lärare att förklara varför kidsen MÅSTE vara ute varje rast, oavsett väder.
    Vår grabb vill gärna vara inomhus av och till men blir utskickad varje gång.

    Söker tips på argument för inomhusvistelse och gärna vilket stöd skolorna har för att tvinga ut eleverna i 20 minus och regn.

  • Svar på tråden Krav på utomhusvistelse på raster i grundskolan?
  • Fri 31 Mar 2023 18:49
    #11
    majgrönska skrev 2023-03-31 18:43:37 följande:

    Utevistelse minskar risken för närsynthet. 


    Hur påverkar 20 minus och regn synen?
  • Fri 31 Mar 2023 18:58
    #12

    Regn i minus 20 grader brukar komma som snö, och då får man väl vara klädd efter väder...
    Vad har du för argument för att barnen ska vara inne. De behöver få röra sig, springa, hoppa och få luftombyte. Läraren behöver kanske gå på toaletten och kan då inte hålla uppsyn över barnen.

  • Fri 31 Mar 2023 19:13
    #13

    Varför behöver du en orsak?
    Nu ställde jag en fråga för att hitta argument att låta ungen vara inne till och från. Dels pga väder, dels på grund av vissa andra svårigheter.
    Kläder efter väder och andra käcka inlägg är inte något jag efterfrågat.
    Vi har bland annat bara kontroll av kläderna halva tiden, ungen har varit hemmsittare och är på väg tillbaks så att ibland minska motståndet vore ju behjälpliga.

  • Fri 31 Mar 2023 19:44
    #14
    BajenMX skrev 2023-03-31 19:13:25 följande:

    Varför behöver du en orsak?
    Nu ställde jag en fråga för att hitta argument att låta ungen vara inne till och från. Dels pga väder, dels på grund av vissa andra svårigheter.
    Kläder efter väder och andra käcka inlägg är inte något jag efterfrågat.
    Vi har bland annat bara kontroll av kläderna halva tiden, ungen har varit hemmsittare och är på väg tillbaks så att ibland minska motståndet vore ju behjälpliga.


    Ja, fast den informationen du lämnar nu är ffaktiskt helt avgörande. Om Utevistelsen är ett stort hinder för ditt barns möjlighet att komma till skolan så ska man givetvis göra något för att underlätta. Jag har en elev som har vissa inneraster tillsammans med 1-2 klasskompisar för att bygga relation till dem. Det är något helt annat att argumentera för än att det skulle vara onödigt för barn att vara ute och röra sig. 
  • Fri 31 Mar 2023 19:49
    #15
    Tow2Mater skrev 2023-03-31 18:46:25 följande:
    Vilken undermålig ventilation och hemsk inomhusluft är det egentligen i svenska grundskolor då? Kanske de borde anmälas. Gymnasieskolor verkar vara bättre byggda, där måste inte eleverna gå ut for att kunna klara ytterligare inomhusvistelse.

    Faktiskt jäkligt dålig ventilation i många skolor, byggda på 70- talet,  och där kommunen hela tiden bara åtgärda det mest akuta. Godkända nivåer men fortfarande inte bra. MEN... du kan inte jämför 10-12-åriga barns rörelsebehov med gymnasieelevers dito. 

  • Fri 31 Mar 2023 20:21
    #16

    På mitt barns skola finns det rastvakter ute vid varje rast.
    Ibland känns det som det allt är rastvakter ute på skolgården, eftersom olika klasser och årskurser har rast vid lite olika tid på dagen.
    Ibland bara korta raster 10-15 minuter.

  • Fri 31 Mar 2023 21:22
    #17

    Nu är ju jag iof ovan med hur forum fungerar, men.
    Inte någonstans har jag argumenterat för, eller bett om tips för att barn inte ska vara ute och röra sig. Jag frågade hur man kan få till undantag vid behov. Jag frågade inte heller hur det fungerar på någon annan skola, eller hur maten smakar i Belize, men tack för alla svar rörande allt annat än min fråga.

    Jo jag vet att det bör göras anpassningar, men hur får man skolan att göra dom? Vi har svårt att få dom att följa ÅPt för undervisningen så att få rasterna att fungera utan bra argument.känns rätt lönlöst.

    BTW, jag ska äta gris med pommes, om nu någon undrade vad klockan är...

  • Fri 31 Mar 2023 22:27
    #18

    Ett tips kan då vara att ta med all adekvat information från början så vi inte tror att du är en av alla föräldrar som tycker så synd om sina barn för minsta lilla. Att barnet varit hemmasittare hade varit bra att delge så hade du fått betydligt bättre svar på din fråga.
    Nu har jag inget råd att ge dig för jag har inte varit i den situationen, men jag läste om något som heter "backa barnet" som nog hade varit till hjälp i din situation så kolla upp det är en möjlighet.

  • Fri 31 Mar 2023 22:38
    #19

    Oavsett goda argument eller inte från skolans sida så kan de inte tvinga barn till utevistelse.

  • Fri 31 Mar 2023 22:45
    #20
    Elin pelin skrev 2023-03-31 18:58:04 följande:

    Regn i minus 20 grader brukar komma som snö, och då får man väl vara klädd efter väder...
    Vad har du för argument för att barnen ska vara inne. De behöver få röra sig, springa, hoppa och få luftombyte. Läraren behöver kanske gå på toaletten och kan då inte hålla uppsyn över barnen.


    Kanske bara i Sverige det regnar vid -20 😂
  • Fri 31 Mar 2023 22:52
    #21

    Det kan ju finnas en anledning att man vill kunna koppla bort miljön där undervisningen sker, röra sig och få annat än artificielly ljus på sig som gör att det är rimligt att ta sig ut. Men är det minus ute kan man ju tycka det är orimligt att stå ute i 20 minuter...

  • Sat 1 Apr 2023 22:02
    #22
    BajenMX skrev 2023-03-31 21:22:24 följande:

    Nu är ju jag iof ovan med hur forum fungerar, men.
    Inte någonstans har jag argumenterat för, eller bett om tips för att barn inte ska vara ute och röra sig. Jag frågade hur man kan få till undantag vid behov. Jag frågade inte heller hur det fungerar på någon annan skola, eller hur maten smakar i Belize, men tack för alla svar rörande allt annat än min fråga.

    Jo jag vet att det bör göras anpassningar, men hur får man skolan att göra dom? Vi har svårt att få dom att följa ÅPt för undervisningen så att få rasterna att fungera utan bra argument.känns rätt lönlöst.

    BTW, jag ska äta gris med pommes, om nu någon undrade vad klockan är...


    Fast detta var inte vad du frågade efter i din TS. Du pratade om varför kidsen (alltså inte endast ditt barn) måste vara ute. Sedan skrev du att ditt barn vill (inte har behov att) vara inne ibland. Efter det blir du förbannad för att människor skriver och förklarar hur få argument det finns för att inte ha obligatorisk utevistelse för mellanstadiebarn. 


    Hur man får skolan att göra anpassningar? Man pratar med dem. Argument kring kyla eller regn är inte hållbara för att få ditt barn att vara inne på rasten. Prata isåfall hellre om det faktum att rast TAR energi från ditt barn snarare än att det GER energi, om nu så är fallet. Om det saknas vänner på rasten att göra saker med, argumentera för hur innevistelse med ditt barn skulle kunna ses som något positivt av de andra eleverna och därmed hjälpa hen att bygga relationer. Har ditt barn svårt att aktivera sig på rasterna, be om vuxenstöd för att välja aktivitet och gör upp ett schema: måndag- fotboll, tisdag- basket osv. 


    Din något knapphändiga TS lämnar ingen information kring vilka svårigheter ditt barn har och därför är det svårt att hjälpa dig med argument. 

Svar på tråden Krav på utomhusvistelse på raster i grundskolan?