• Johjon28

    Tips på mellannamn

    Behöver hjälp med ett fint och passande mellannamn till vår son Vide. Detta var svårare än jag trott! Tar tacksamt emot förslag. 

  • Svar på tråden Tips på mellannamn
  • Tajan

    Alvar, Ossian, Alexander, Walter, Dag, Hubertus, Cornelius, Ivan, Ivar, Bo, Levi eller Frank

  • Cathariiina

    Du menar antagligen inte "mellannamn" (som är ett andra efternamn) utan "andra förnamn"? I så fall tänker jag, att Vide är ett av dessa korta, enkla, barnsliga och otraditionella namn som varit populära ett tag nu. Jag skulle därför vilja para det med ett längre, vuxnare, stiligare och traditionellare namn. T.ex.:

    Vide Christopher
    Vide Alexander
    Vide Maximilian
    Vide Christian
    Vide Gabriel
    Vide Valdemar
    Vide Eugén

  • Cathariiina
    Henrie skrev 2023-03-31 22:29:30 följande:

    Tristan, Isolde


    Hur skulle en pojke kunna heta Isolde..? Som är ett av de femininaste namn som finns?
  • Yuppyupp
    Cathariiina skrev 2023-08-06 22:33:37 följande:

    Du menar antagligen inte "mellannamn" (som är ett andra efternamn) utan "andra förnamn"? I så fall tänker jag, att Vide är ett av dessa korta, enkla, barnsliga och otraditionella namn som varit populära ett tag nu. Jag skulle därför vilja para det med ett längre, vuxnare, stiligare och traditionellare namn. T.ex.:

    Vide Christopher
    Vide Alexander
    Vide Maximilian
    Vide Christian
    Vide Gabriel
    Vide Valdemar
    Vide Eugén


    Håller helt klart med dig här! Vide är ett fint namn men det behöver balanseras med ett vuxnare namn för att fungera hela livet, i alla olika skeden, i karriären och i privatlivet. Vide blir annars lite som namnen Linus och Pontus - passar endast på små barn. 
  • Cathariiina
    Yuppyupp skrev 2023-08-06 22:38:24 följande:
    Håller helt klart med dig här! Vide är ett fint namn men det behöver balanseras med ett vuxnare namn för att fungera hela livet, i alla olika skeden, i karriären och i privatlivet. Vide blir annars lite som namnen Linus och Pontus - passar endast på små barn. 
    Ja, jag gillar det inte alls...
  • Henrie
    Cathariiina skrev 2023-08-06 22:34:32 följande:
    Hur skulle en pojke kunna heta Isolde..? Som är ett av de femininaste namn som finns?
    Ha ha, såg nu att det blev fel - Isidor/Isodor skulle mitt förslag vara
  • Norrut
    Yuppyupp skrev 2023-08-06 22:38:24 följande:
    Håller helt klart med dig här! Vide är ett fint namn men det behöver balanseras med ett vuxnare namn för att fungera hela livet, i alla olika skeden, i karriären och i privatlivet. Vide blir annars lite som namnen Linus och Pontus - passar endast på små barn. 
    Tycker Vide passar på ett barn eller en gammal gubbe. Vuxen har jag svårare att se men det är kanske mest ovana?

    Det stämmer för övrigt inte att det är ett otraditionsenligt namn. Vide har rötter långt bak på vikingatiden i Sverige, besläktat med Arvid och Vidar - det har bara aldrig varit speciellt populärt förrän nu jämfört med de andra två namnen.
Svar på tråden Tips på mellannamn