• Windswept

    Hur hittar jag motivation?

    Jag har i över 10års tid försökt gå ner i vikt. Jag opererade mig för Gastric Bypass som tyvärr inte hjälpte, jag gick inte ner och läkarna brydde sig inte så mycket om det. Efter de gav jag upp, det kändes hopplöst. 


    Jag vet att jag inte längre äter hälsosamt eller rör mig så mycket, det är mitt fel. Men jag vet inte hur tusan jag ska få motivation? Jag vill så jäkla mycket, jag vill röra mig, jag vill ut och promenera, jag vill äta hälsosamt. Men det går inte. Suget efter sött och mat är för stort, jag kan inte låta bli hur mycket jag än försöker. Jag är alltid hungrig och alltid sugen på något. 


     


    Hur lyckas folk hitta motivationen att en dag förändras? 

  • Svar på tråden Hur hittar jag motivation?
  • Sol5889

    Bryt vanorna.
    Det tar tid men det kan gå.
    Direkt du känner sug efter mat, drick vatten eller borsta tänderna. Är du hemma- vila ett tag istället för att äta.
    Eller gå en promenad.

    Sedan, kolla upp dina värden så att du får i dig tillräckligt med zink. Zink-brist kan leda till sötsug.

    Kolla så att du äter mat där du får i dig alla viktiga näringsämnen, så kommer suget efter annat minska successivt. 

  • Swedman

    Du kanske ska börja se maten som en drog och utgå från att du är missbrukare. Vikten är sekundärt. Du behöver säkert bara hälften av det du äter för att leva ett gott liv.

  • Earlgrey

    Du kanske ska gå och prata med någon, som kan ge dig motivationen och viljan som krävs. Det är nog bra om du erkänner för dig själv att dina dagliga val som du oftast gör ...ger störst vinning på kort sikt. Om du gör hälsosamma val kommer det att ge dig lidande på kort sikt men så mycket mer glädje på lång sikt.
    Skriv ned vad du vinner på att äta hela tiden på kort sikt men sen vad det leder till på lång sikt.
    Skriv sedan vad du förlorar på att ändra din kost och fysiska aktivitetsnivå och vad det kan ge i vinst på lång sikt.
    Tänk på målen och vinsten i bilder..... du shoppar kläder med glädje eller du kan ha dina kläder ifrån 15år tillbaka i tiden eller du slipper bli anfådd i trappan.
    En läkarkontakt kan ge dig motivation om du har dåliga blodvärden som du kan förändra genom kosten till exempel.
    Ta rygg på någon som lyckas eller anmäl dig till viktväktarna. Men vänta inte bara på motivation utan försök använda dig av disciplin det vill säga att du fortsätter oavsett hur tufft det känns.... 
    Peppa dig själv, genomskåda ursäkter belöna dig själv för små framsteg. 
    Karlägg ditt liv o dina vanor o var ärlig. Lägg upp en rimlig plan, behöver inte vara extrema eller motionsändringar men lite varje dag som du faktiskt gör....
    Vad är orsaken till ditt sug.....? hur mår du psykiskt? är maten ett sätt att hantera känslor. Men sen får du ångest av att du ätit för mkt....? Har du en ätstörning?
    Lär dig hur man fungerar med ätstörning vad som triggar, vad som hjälper.
    Peppa och beröm dig själv. Du är värd att må bra, din kropp förtjänar motion.
    Finns det någon som du kan göra resan tillsammans med. Kan du skriva dagbok för att på så vis förstå dig själv och din process. Göra en viktkurva när du går ned....för att det ska bli tydligt att det faktiskt sker något även om det tar tid....
    Du behöver tro att du kan förändras. Du behöver hitta en vilja till det? och komma ihåg ditt varför? att du gör det du gör.....
    Ta dag för dag och peppa dig själv..... om du faller res dig upp igen och fortsättt.....
    Hittta något annat som kan ersätta maten i ditt liv...som blir viktigare.....  för maten eller din relation till den rättare sagt förstör ju bara för dig.... låt inte ditt liv kretsa kring mat....

  • Shapy

    Fortsätt att kämpa. Övervikt börjar bli mer och mer etablerad som en sjukdom. Dvs din set point av vikten i kroppen är för hög. du kan läsa mer om set point. Du kommer att kriga mot hunger/aptit hela livet eftersom kroppen hela tiden försöker att kämpa sig till din vikt set point. Som blovit förhöjd iom att du en gång varit överviktig. Om du bantar så kommer kroppen ändå nöta sig ipp till set point med hjälp av sug och aptit. Det äe aptitregleringen som är fel. Det är ingen som vet om det går att minska sin set point. det är
    därför alla Biggest loser-deltagare går upp i vikt. samt alla gbp-går upp igen i genomsnitt till 10kg under ursprungsvikt. 


    läs om set point bmikollen.se/l/set-point-kroppens-stravan-mot-viktbalans

Svar på tråden Hur hittar jag motivation?