• Anonym (Anna)

Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande

Det är väl inte möjligt att göra vid gemensam vårdnad? 

• Svar på tråden Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande
  • Anonym (Jo det går)

Utifrån det du skriver får han förmodligen inte igenom en adressändring. Han behöver ha väldigt goda skäl i så fall.

• Anonym (Anna)

Vad för skäl skulle han kunna ha som accepteras?
    Barnet bor varannan vecka och vi bor nära varandra.  

• Anonym (Anna)

Ingen av oss bor kvar i ursprungsbostaden,  vi har sedan många år flyttat till varsitt hus, och har nya familjer.
    Mitt hus ligger närmast skolan, men pappans hus ligger inte mer än 2 km från skolan,  så det är nära oavsett. 

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-12 00:38:25 följande:

Ingen av oss bor kvar i ursprungsbostaden,  vi har sedan många år flyttat till varsitt hus, och har nya familjer.
    Mitt hus ligger närmast skolan, men pappans hus ligger inte mer än 2 km från skolan,  så det är nära oavsett. 

Ok, då kan ju spontant undra vad det spelar för roll var han är skriven? Varför vill pappan ha honom skriven hos sig? 
  • Anonym (111)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-12 00:38:25 följande:

Det låter inte som att pappan kan ha något att komma med i detta. Om inget skett som är sämre hos dig, som skulle kunna vara ett speciellt skäl, så nej, skatteverket kommer inte ändra något då. 

Tror du att pappan menar att han skulle förfalska din underskrift, och på så sätt få det att se ut som att ni är överens om en ändring? Nu var det några år sedan jag var inblandad i något sådant men då var det papper som kom hem som v.h skulle skriva under. Om det sker digitalt idag så kan han knappast göra så, men det vet jag alltså inte. 
    Om du på riktigt tror att han skulle göra något fuffens, ring till skatteverket nu och fråga hur det går till när man ska intyga. 
  • Anonym (?)

Var barnet är folkbokfört spelar i det här sammanhanget mindre roll. Han får inte bestämma mer över barnet bara för det. (Inte för att du ska gå med att ändra på det ändå.)

Han menar inte egentligen att han ska söka om enskild vårdnad? Det kommer han heller inte få igenom, om det inte är så att du aktivt motarbetar honom.

• Anonym (111)

Vid 16 års ålder kan tonåringen ändra adress själv, om pappan vill det också. Så när den dagen kommer, om son + far har pratat ihop sig, så ska du vara medveten om att det kan ske, men om jag tolkar din text rätt så är sonen 13  nu. 

Men som någon redan varit inne på: även om man ändrar bokföringsadress, betyder det inte att den föräldern bestämmer mer än innan, om man har gemensam vårdnad. Det som kan vara nackdel är att post som rör barnet kommer dit där barnet är skrivet. Om man har ett slarvigt ex som inte meddelar viktiga saker, så är det väl det enda jag kommer på som ibland kan bli dumt. Sedan är det om folk har bostadsbidrag, det påverkas av hur många som bor i bostaden. Men det kanske inte finns några sådana saker i detta, TS?

Så vad är pappan egentligen ute efter? Är det att han tror han ska få "makt", eller skrämma dig till att gå med på att skriva över barnet dit? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (111) skrev 2023-04-12 07:43:14 följande:

Vid 16 års ålder kan tonåringen ändra adress själv, om pappan vill det också. Så när den dagen kommer, om son + far har pratat ihop sig, så ska du vara medveten om att det kan ske, men om jag tolkar din text rätt så är sonen 13  nu. 

Men som någon redan varit inne på: även om man ändrar bokföringsadress, betyder det inte att den föräldern bestämmer mer än innan, om man har gemensam vårdnad. Det som kan vara nackdel är att post som rör barnet kommer dit där barnet är skrivet. Om man har ett slarvigt ex som inte meddelar viktiga saker, så är det väl det enda jag kommer på som ibland kan bli dumt. Sedan är det om folk har bostadsbidrag, det påverkas av hur många som bor i bostaden. Men det kanske inte finns några sådana saker i detta, TS?

Så vad är pappan egentligen ute efter? Är det att han tror han ska få "makt", eller skrämma dig till att gå med på att skriva över barnet dit? 

Det är en dotter, men ja hon har precis fyllt 13.
    Vill hon ändra adress när hon är 16 så kommer inte jag säga emot, men där är vi inte ännu.
    Det är inte så ofta det kommer post som rör henne hit, men när det gör det så meddelar jag alltid pappan.
    Ingen av oss har bostadsbidrag.  
    Jag vill inte gå in på detaljer, men jag och hennes pappa har lite olika syn på uppfostran, skola, skärmtid,  fickpengar mm.   
    Och som nybliven tonåring blir det en del konflikter ang attityd mm.   
    Jag tror att pappan är ute efter att få bestämma mer, och jag tycker att hon har en sämre attityd mot mig när hon kommer hit efter att ha varit hos pappan. 
  • Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-12 23:40:59 följande:
    Vill hon ändra adress när hon är 16 så kommer inte jag säga emot, men där är vi inte ännu.
    Det är inte så ofta det kommer post som rör henne hit, men när det gör det så meddelar jag alltid pappan.
    Jag vill inte gå in på detaljer, men jag och hennes pappa har lite olika syn på uppfostran, skola, skärmtid,  fickpengar mm.   
    Jag tror att pappan är ute efter att få bestämma mer, och jag tycker att hon har en sämre attityd mot mig när hon kommer hit efter att ha varit hos pappan. 
    Inga av de problem och konflikter du nämner påverkas av vart er dotter är folkbokförd på för adress. Ni har båda lika mycket att säga till om ändå, eller lika lite om det gäller barnets vistelse hos den andre föräldern.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-12 23:40:59 följande:
    Det där är ju inget som påverkas av var barnet är skrivet. Det är om han ändrar och dottern skulle börja bo mer hos honom, ja då kanske dom ändrar. Men det påverkar ju i stort sett inget.

Att det är olika regler hos dig och hos pappan får du ju bara acceptera. Hans hem, hans regler, ditt hem, dina regler. Så är det att vara skild. Det får du förklara för dottern.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-04-13 19:03:08 följande:
    Det där är ju inget som påverkas av var barnet är skrivet. Det är om han ändrar och dottern skulle börja bo mer hos honom, ja då kanske dom ändrar. Men det påverkar ju i stort sett inget.

Att det är olika regler hos dig och hos pappan får du ju bara acceptera. Hans hem, hans regler, ditt hem, dina regler. Så är det att vara skild. Det får du förklara för dottern.
    Han vill också att hon ska bo mer hos honom.
    Jag har inga problem att acceptera att vi föräldrar har olika regler och rutiner,  det är han som har problem med det.
  • Anonym (Anna)
    Tom Araya skrev 2023-04-13 01:59:21 följande:
    Inga av de problem och konflikter du nämner påverkas av vart er dotter är folkbokförd på för adress. Ni har båda lika mycket att säga till om ändå, eller lika lite om det gäller barnets vistelse hos den andre föräldern.
    Nej det gör ju inte det.  Vi har ju fortfarande gemensam vårdnad.   
    Han vill att hon ska bo mer hos honom och hon har lagt till med en tråkig attityd mot mig när hon kommer hit.  Och eftersom jag känner min exman väldigt väl, så vet jag att det är han som påverkat henne.
    Min exman är omgift och hans nya har ett barn sen tidigare, min exman har också en son som är 16 som han aldrig träffar längre eftersom sonens mamma flyttade utomlands när sonen var i 10-årsåldern.  
Svar på tråden Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande