• abcmamma

    Nu som flyttat under uppväxten

    Jag har flyttat några gånger under min uppväxt, långa sträckor som har gjort att jag inte kunnat ha kontakt med mitt tidigare liv. Det är främst en flytt i tonåren som jag ofta återvänder till när jag grubblar över något i mitt liv, när något skaver. Då börjar jag alltid längta tillbaka till den staden vi bodde i tidigare (25 år sen nu, så allt är förändrat) fantisera om at flytta dit och har livet varit då. Jag brukar ibland åka till  staden bara för att konstatera att allt är förändrat, jag är bara bekant med mina gamla vänner och tillhör ingen umgängeskrets eller något sammanhang. Att det inte är någon vits att flytta tillbaka.

    Jag känner också att den flytten gjorde mig rotlös, jag har flyttat massor av gånger som vuxen och letat efter "min plats" där jag ska stanna, trivas och rota mig, men jag har nog i snitt flyttat varannat år under mitt vuxna liv... Nu bor jag i hus, så kanske det lugnar sig med flyttandet... Jag har behövt bo i renoveringsobjekt så jag inte ska dra vidare med en gång, utan jag "hålls fast" tills projektet är någorlunda klart...😅

    Någon mer som flyttat under sin uppväxt som känner igen dig i rotlösheten

  • Svar på tråden Nu som flyttat under uppväxten
  • Päregröd

    Jag bodde utanför samma lilla håla hela uppväxten, men känner ändå igen mig i rotlösheten. Mer eller mindre hela uppväxten längtade jag bort, till en plats där jag kunde få ha fritidsaktiviteter och kunna ha vänner för att vi tycker om varandra (inte bara råkar bo grannar).

    Nu bor jag i stan, har flyttat typ 10ggr sedan jag flyttade hemifrån för nästan 10 år sedan och jag har svårt att känna mig hemma någonstans. Jag trivs bäst ute (oavsett om det är nere på stan eller med utsikt över åkrarna), vilket gör att jag tycker det känns jobbigt när folk vill träffas hemma hos mig eller när jag måste vara hemma en längre stund. Kollar gärna inredningsmagasin, men hatar att göra något vid lägenheten för då måste jag vara hemma en längre stund. Jag tvivlar på att jag någonsin kommer kunna känna mig hemma i en bostad någon längre tid.

  • abcmamma

    Jag letar ju efter en plats där det bara ska kännas rätt ... Men det är nog inuti som något ska förändras.. å andra sidan så ångrar jag inte någon av flyttarna heller, som vuxen, men återkommer ofta till just den flytten under min uppväxt som sagt. Men kanske är det att jag hamnade i en region jag aldrig hade valt att flytta till själv och nu håller mig kvar där.. 

Svar på tråden Nu som flyttat under uppväxten