• Porkchop

    Hjälp föräldrarpenning fråga

    Hej, jag skulle behöva lite hjälp för att förstå vad jag har rätt till. Jag är engelsktalande men har försökt utrycka mig rätt på svenska :)

    Jag är ensammstående mamma, min dotter går i skolan och fyller 8 år i juli 2023.
    Jag jobbar heltid, mån-fred 37, 5 timmar/vecka.

    Jag har 82,5 föräldrapenningdagar kvar. (54 med Med sjukpenningnivå och 28,5 Med lägstanivå).

    Jag vill ta en dag  förädrarledig i veckan resten av året, alltså inte jobbar på måndagar.

    Får jag lov att göra det enligt lagen (jag förstår att jag måste komma överens om detta med arbetsgivare)?

    I så fall anmälar jag då 100% förädlarledigt för måndagar?

    Måste jag avända sjukpenningnivå dagar eller lägstanivå, eller  kan jag själv välja?
    Tavk på förhand för er hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp föräldrarpenning fråga
  • Anonym (J)

    Jag tror det bästa vore att ringa försäkringskassan och fråga. Du kan be dem förklara på engelska 

  • Anonym (Hanna)

    Enligt lagen så har du rätt att gå ner i tid och ta föräldrapenning för motsvarande tid. F-ledighet söker du senast 2 mån innan enligt lag.
    Enklast är att du söker föräldraledigt 20% (motsvarande 1 dag per vecka) och så kommer ni överens om att lägga tiden på måndagar. 
    Hos Försäkringskassan kan du då ta ut en hel (1.0) del varje måndag. Din arbetsgivare gör löneavdrag med 20%. 

Svar på tråden Hjälp föräldrarpenning fråga