• Mirosen

    HSP- Hur märks det hos dig?

    Hej, 

    Ni som också är HSP (Highly sensitive person). Hur märks detta tydligast hos er och vad är den främsta bördan anser ni? Själv upplever jag att när jag ständigt läser av och försöker känna in allas humör, så blir jag tillslut väldigt mentalt trött. Vore lite intressant att höra av andra Glad

  • Svar på tråden HSP- Hur märks det hos dig?
  • Anonym (R)
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 08:49:27 följande:

    Nej du kan omöjligen förstå om du inte fungerar på det sättet. Det handlar inte om att tycka olika. 

    Läs inlägget efter ditt, från Salto, så får du en inblic i vad det handlar om. Att tro att sådana egenskaper är grundade i trauman blir skrattretande och förolämpande. Tänk att vi kom tillbaka dit där allt började?

    Jag har varit inne på det innan men jag får upprepa mig: hade inte människor haft de här egenskaperna hade arten inte överlevt. Precis som att arten inte överlevt utan er som är blinda för informationen runt omkring er. 

    Jag förstår att detta låter som förolämpningar men jag vet inte hur jag ska skriva det. Det finns fler risktagare, ni utan hsp, eftersom ni dör som flugor. Man säger att förhållandet är 80/20. Precis som att det föds fler killar så föds det fler risktagare som jag kallar det.

    Titta runt omkring dig. De som tydligt inte är hsp. Hade dem överlevt på savannen Utan modern teknologi?
    De har ofta benbrott, sårinfektioner och en massa annat i bagaget. Men utan dessa hjältar hade vi inte varit där vi är idag. Det är därför jag säger att allt har en funktion. Alla olika variabler behövs. Det är så uppenbart att livet hänger på mångfald. Annars hade alla haft samma allergier och fobier.

    Men fortsätt du tror att alla föddes likadan och endast formades av saker den varit med om.


    Det finns inga som helst belägg för din konstiga utläggning. Jag har aldrig påstått att jag inte har en mkt hög förmåga att läsa av situationer och människor, tvärtom, och det är inget jag lider av idag. Heller inte det kantiga "alla föddes likadana" har jag skrivit ngt om. Just nu läser jag t ex av att du har läst mina inlägg som fan läser bibeln. Det låter väldigt mycket som AST, inte som expert på att läsa av. Lite otäckt faktiskt hur många som fastnar på HSP-sajter men behöver annan hjälp. 
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 09:00:10 följande:

    I ditt fall har du en hel del trauma i bagaget och jag förstår att du drar de slutsatser du gör. 
    Det är mycket möjligt att din högkänslighet förstärker upplevelsen av traumat och dessa kvarlämningar.

    Men jag tror inte som R att hsp kommer sig av trauma. 
    Eftersom jag saknar trauma men är rejält högkänslig. 


    Jag läste bok om ptsd för ett tag sen. Tyvärr minns jag inte vad den hette men jag tror att det kanske är där du bör söka information. Man tänker sig att man får ptsd av krig och liknande men det är faktiskt betydligt enklare. Vi reagerar väldigt olika på trauman och är man då född med hsp så är det nog troligt att effekten blir större.


    Riktigt dålig debatteknik att hävda att jag skrivit något jag inte gjort. Jag har inte sagt att symtomen alltid överensstämmer med trauma, men som du ser kunde det förhålla sig så i TS fall. Den andra plausibla förklaringen är AST, vilket kanske är ett skällsord för dig men inte för mig, och det överensstämmer helt med en objektiv syn på den samlade bilden. Att fara ut så aggressivt du gjorde mot mig ligger väldigt långt ifrån en intuitiv och inkännande personlighetstyp. 
  • Anonym (HSP?)
    Anonym (Daniel) skrev 2023-04-10 09:09:21 följande:

    Försök att inte tolka detta som ett påhopp, utan försök att ta med det i diskussionen, jag får känslan av att HSP-personer är snälla personer med en stor portion ödmjukhet, även intelligenta och diskussionsbenägna. Men jag kan även se ett mått av självupptagenhet, man tänker mycket på sitt.

    Jag vet inte vad som är hönan eller ägget, men kan även ni se denna självupptagenhet, eller självcentrerade känsla?


    Jag tror det är för att vi har så mycket tankar, då blir man upptagen av sina egna tankar och liksom talar med sig själv. Eftersom jag tänker så otroligt mycket och reflekterar så mycket är det sällan jag träffar någon som jag får något riktigt intellektuellt utbyte av. Men det händer. 
  • Anonym (HSP?)
    Anonym (R) skrev 2023-04-10 10:52:33 följande:
    Det finns inga som helst belägg för din konstiga utläggning. Jag har aldrig påstått att jag inte har en mkt hög förmåga att läsa av situationer och människor, tvärtom, och det är inget jag lider av idag. Heller inte det kantiga "alla föddes likadana" har jag skrivit ngt om. Just nu läser jag t ex av att du har läst mina inlägg som fan läser bibeln. Det låter väldigt mycket som AST, inte som expert på att läsa av. Lite otäckt faktiskt hur många som fastnar på HSP-sajter men behöver annan hjälp. 
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 09:00:10 följande:

    I ditt fall har du en hel del trauma i bagaget och jag förstår att du drar de slutsatser du gör. 
    Det är mycket möjligt att din högkänslighet förstärker upplevelsen av traumat och dessa kvarlämningar.

    Men jag tror inte som R att hsp kommer sig av trauma. 
    Eftersom jag saknar trauma men är rejält högkänslig. 


    Jag läste bok om ptsd för ett tag sen. Tyvärr minns jag inte vad den hette men jag tror att det kanske är där du bör söka information. Man tänker sig att man får ptsd av krig och liknande men det är faktiskt betydligt enklare. Vi reagerar väldigt olika på trauman och är man då född med hsp så är det nog troligt att effekten blir större.


    Riktigt dålig debatteknik att hävda att jag skrivit något jag inte gjort. Jag har inte sagt att symtomen alltid överensstämmer med trauma, men som du ser kunde det förhålla sig så i TS fall. Den andra plausibla förklaringen är AST, vilket kanske är ett skällsord för dig men inte för mig, och det överensstämmer helt med en objektiv syn på den samlade bilden. Att fara ut så aggressivt du gjorde mot mig ligger väldigt långt ifrån en intuitiv och inkännande personlighetstyp. 
    Jag tänker att HSP ligger nära AST, men utan funktionsnedsättning. En autist har känsligheten som en HSP men inte förmågan, en autismdiagnos betyder ju just att personen är funktionsnedsatt. 
  • Anonym (HSP?)
    Mirosen skrev 2023-04-10 09:19:01 följande:
    Nej nej, jag förstår precis hur du resonerar och jag har själv känt mig självupptagen i mina tankar och känslor. Jag har dock alltid satt andras behov i första rummet i ung ålder och till viss del även idag. Så ibland har jag känt att jag har "rätt" till att vara självupptagen nu 32 år gammal 😅 Sedan jag fick barn har det ju naturligtvis blivit mindre självupptagna tankar.
    Precis sån är jag självupptagen men också självuppoffrande. Tänker alltid på andra före mig själv och sätter deras behov först, 
  • Anonym (HSP?)
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 09:00:10 följande:

    I ditt fall har du en hel del trauma i bagaget och jag förstår att du drar de slutsatser du gör. 
    Det är mycket möjligt att din högkänslighet förstärker upplevelsen av traumat och dessa kvarlämningar.

    Men jag tror inte som R att hsp kommer sig av trauma. 
    Eftersom jag saknar trauma men är rejält högkänslig. 


    Jag läste bok om ptsd för ett tag sen. Tyvärr minns jag inte vad den hette men jag tror att det kanske är där du bör söka information. Man tänker sig att man får ptsd av krig och liknande men det är faktiskt betydligt enklare. Vi reagerar väldigt olika på trauman och är man då född med hsp så är det nog troligt att effekten blir större.


    Ja, en HSPreagerar kraftigare. 
  • Anonym (g)
    Anonym (HSP?) skrev 2023-04-10 11:02:39 följande:
    Jag tänker att HSP ligger nära AST, men utan funktionsnedsättning. En autist har känsligheten som en HSP men inte förmågan, en autismdiagnos betyder ju just att personen är funktionsnedsatt. 

    Varje gång någon pratar om sin HSP är det i termer om hur jobbig den är, hur de behöver ditt och datt.


     


     

  • Anonym (Az)
    Anonym (R) skrev 2023-04-10 10:52:33 följande:
    Det finns inga som helst belägg för din konstiga utläggning. Jag har aldrig påstått att jag inte har en mkt hög förmåga att läsa av situationer och människor, tvärtom, och det är inget jag lider av idag. Heller inte det kantiga "alla föddes likadana" har jag skrivit ngt om. Just nu läser jag t ex av att du har läst mina inlägg som fan läser bibeln. Det låter väldigt mycket som AST, inte som expert på att läsa av. Lite otäckt faktiskt hur många som fastnar på HSP-sajter men behöver annan hjälp. 
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 09:00:10 följande:

    I ditt fall har du en hel del trauma i bagaget och jag förstår att du drar de slutsatser du gör. 
    Det är mycket möjligt att din högkänslighet förstärker upplevelsen av traumat och dessa kvarlämningar.

    Men jag tror inte som R att hsp kommer sig av trauma. 
    Eftersom jag saknar trauma men är rejält högkänslig. 


    Jag läste bok om ptsd för ett tag sen. Tyvärr minns jag inte vad den hette men jag tror att det kanske är där du bör söka information. Man tänker sig att man får ptsd av krig och liknande men det är faktiskt betydligt enklare. Vi reagerar väldigt olika på trauman och är man då född med hsp så är det nog troligt att effekten blir större.


    Riktigt dålig debatteknik att hävda att jag skrivit något jag inte gjort. Jag har inte sagt att symtomen alltid överensstämmer med trauma, men som du ser kunde det förhålla sig så i TS fall. Den andra plausibla förklaringen är AST, vilket kanske är ett skällsord för dig men inte för mig, och det överensstämmer helt med en objektiv syn på den samlade bilden. Att fara ut så aggressivt du gjorde mot mig ligger väldigt långt ifrån en intuitiv och inkännande personlighetstyp. 
    Vi får nog lägga ner. Jag uppskattar inte att bli kallad traumatiserad, aggressiv, otäck och inte autistisk heller för den delen. Märker du verkligen inte när du förolämpar folk?
  • Anonym (g)

    Mer sömn och lättare trött är naturliga variationer. Jobbar man hårt att läsa av andra personer pga trauma eller bara viljan att vara till lags tar det.


     


    HSP är så luddigt och i många fall solklar ASD.

  • Anonym (HSP?)
    Anonym (g) skrev 2023-04-10 11:05:55 följande:

    Varje gång någon pratar om sin HSP är det i termer om hur jobbig den är, hur de behöver ditt och datt.


     


     


    Ja, man behöver mer lugn och ro och mer tid för reflektion. För att hantera känsligheten och de djupa känslorna och tankarna. Men man är inte funktionsnedsatt. Är det oerhört jobbigt är ju frågan om det inte är en fråga om Trauma, kanske i kombination med HSP. 


    Men jag er HSP som orkidéer , med rätt näring och uopväxt blir vi väldigt starka och framgångsrika. I en svår miljö blir vi väldigt skadade. Det finns forskning som stödjer detta, läs om Orkidebarnen I SVD. Men en normalhård uppväxt kan vara traumatiserande för ett mycket känsligt barn.

  • Anonym (Az)
    Anonym (R) skrev 2023-04-10 10:52:33 följande:
    Det finns inga som helst belägg för din konstiga utläggning. Jag har aldrig påstått att jag inte har en mkt hög förmåga att läsa av situationer och människor, tvärtom, och det är inget jag lider av idag. Heller inte det kantiga "alla föddes likadana" har jag skrivit ngt om. Just nu läser jag t ex av att du har läst mina inlägg som fan läser bibeln. Det låter väldigt mycket som AST, inte som expert på att läsa av. Lite otäckt faktiskt hur många som fastnar på HSP-sajter men behöver annan hjälp. 
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 09:00:10 följande:

    I ditt fall har du en hel del trauma i bagaget och jag förstår att du drar de slutsatser du gör. 
    Det är mycket möjligt att din högkänslighet förstärker upplevelsen av traumat och dessa kvarlämningar.

    Men jag tror inte som R att hsp kommer sig av trauma. 
    Eftersom jag saknar trauma men är rejält högkänslig. 


    Jag läste bok om ptsd för ett tag sen. Tyvärr minns jag inte vad den hette men jag tror att det kanske är där du bör söka information. Man tänker sig att man får ptsd av krig och liknande men det är faktiskt betydligt enklare. Vi reagerar väldigt olika på trauman och är man då född med hsp så är det nog troligt att effekten blir större.


    Riktigt dålig debatteknik att hävda att jag skrivit något jag inte gjort. Jag har inte sagt att symtomen alltid överensstämmer med trauma, men som du ser kunde det förhålla sig så i TS fall. Den andra plausibla förklaringen är AST, vilket kanske är ett skällsord för dig men inte för mig, och det överensstämmer helt med en objektiv syn på den samlade bilden. Att fara ut så aggressivt du gjorde mot mig ligger väldigt långt ifrån en intuitiv och inkännande personlighetstyp. 

    Vi har kommit på kant med varandra och förstår inte varann. 


    Jag lämnar tråden nu och ber om ursäkt om jag sårat, förolämpat eller på annat sätt gjort dig upprörd.

    Det är totalt onödigt att vi fortsätter när vi inte kan tolka varandras inlägg.


    Ha en fin dag.

  • Anonym (R)
    Anonym (Az) skrev 2023-04-10 11:08:16 följande:
    Vi får nog lägga ner. Jag uppskattar inte att bli kallad traumatiserad, aggressiv, otäck och inte autistisk heller för den delen. Märker du verkligen inte när du förolämpar folk?
    Som man ropar får man svar. Dock har jag inte anklagat dig för att ha skrivit saker du inte gjort, så som du debatterar, utan bemött dina felaktiga påståenden om innehållet i mina inlägg, samt ställt stora frågetecken vid dina beskrivningar av HSP generellt och hur du benämner evolution specifikt. 
  • Anonym (R)
    Anonym (HSP?) skrev 2023-04-10 11:02:39 följande:
    Jag tänker att HSP ligger nära AST, men utan funktionsnedsättning. En autist har känsligheten som en HSP men inte förmågan, en autismdiagnos betyder ju just att personen är funktionsnedsatt. 
    När man läser alla punkter på en HSP-sajt, stämmer samtliga in på en person med AST som också kämpar med att ha en "utifrån-blick" på sig själv, och missbedömer sin förmåga att läsa av andra. Därav alla fraser om att inte orka ge till andra, förklarande fraser om HSP om att såra. Istället för att tänka i banor av autism och hitta strategier för att navigera är det ett pity-party utan dess like och "personlighetstypen" beskrivs som långt mer dysfunktionell och statisk än någon med AST. 

    HSP-tanten har lagt krokben för många med AST som inte kommer vidare till utredning, antingen genom "självkategorisering", eller att föräldrar fastnat i HSP-bilden och hindrat barnets utredning. Det sista är mest sorgligt. 
  • Anonym (HSP?)
    Anonym (R) skrev 2023-04-10 11:35:03 följande:
    När man läser alla punkter på en HSP-sajt, stämmer samtliga in på en person med AST som också kämpar med att ha en "utifrån-blick" på sig själv, och missbedömer sin förmåga att läsa av andra. Därav alla fraser om att inte orka ge till andra, förklarande fraser om HSP om att såra. Istället för att tänka i banor av autism och hitta strategier för att navigera är det ett pity-party utan dess like och "personlighetstypen" beskrivs som långt mer dysfunktionell och statisk än någon med AST. 

    HSP-tanten har lagt krokben för många med AST som inte kommer vidare till utredning, antingen genom "självkategorisering", eller att föräldrar fastnat i HSP-bilden och hindrat barnets utredning. Det sista är mest sorgligt. 
    Ja, det är ju synd om det har blivit så, för det var aldrig hennes mening, HSP är ingen funktionsnedsättning. Jag har läst hennes böcker och de stämmer in på mig. Jag har ingen autism. Men jag tror att HSP och autism hänger ihop genetiskt, liksom hög intelligens. Det har ju autismforskarna kommit fram till att de gener som finns i högintelligenta familjer är samma som i de familjer där det förekommer autism. 
  • Anonym (R)
    Anonym (HSP?) skrev 2023-04-10 13:12:52 följande:
    Ja, det är ju synd om det har blivit så, för det var aldrig hennes mening, HSP är ingen funktionsnedsättning. Jag har läst hennes böcker och de stämmer in på mig. Jag har ingen autism. Men jag tror att HSP och autism hänger ihop genetiskt, liksom hög intelligens. Det har ju autismforskarna kommit fram till att de gener som finns i högintelligenta familjer är samma som i de familjer där det förekommer autism. 
    Arons självtest beskriver en (det finns flera) typiskt autistisk person. 
  • Anonym (Jobbigtvärre.)

    Jag reagerar ofta starkt på sådant som många andra tar med en axelryckning. När andra bara blir arga blir jag fruktansvärt, explosivt ilsken. När jag var yngre kunde jag ibland vilja gå ut och bruka våld mot någon för att jag inte kunde kontrollera min ilska och upprördhet. Idag har jag mediciner som dämpar det där. Jag blir lätt besviken, ledsen och känner mig orättvist behandlad när folk inte bemöter mig på ett adekvat sätt, dvs när jag visar mig vänlig och tillmötesgående, men den jag pratar med mest är sur och helst vill ignorera en. Det gör att jag känner att det är något fel på mig, när den personen kanske bara hade en dålig dag eller dålig dagsform.

    Jag kan gråta floder när jag är riktigt ledsen och sorgsen över något, och ibland är det som om tårarna aldrig vill ta slut.

    Det har för mig varit väldigt jobbigt att leva med den här känsligheten. Det positiva är väl att när jag väl är glad och trivs med livet så gör jag det nog desto mer än många andra. Kan ofta bli euforisk i sådana perioder, och känna att allt är lättare än vanligt.

    Innan använde jag alkohol för att dämpa känsligheten, men det var verkligen fel metod. Idag har jag bra mediciner som hjälper, och en bra kontakt på psykiatrin.

  • Anonym (HSP?)
    Anonym (Jobbigtvärre.) skrev 2023-04-10 16:42:07 följande:

    Jag reagerar ofta starkt på sådant som många andra tar med en axelryckning. När andra bara blir arga blir jag fruktansvärt, explosivt ilsken. När jag var yngre kunde jag ibland vilja gå ut och bruka våld mot någon för att jag inte kunde kontrollera min ilska och upprördhet. Idag har jag mediciner som dämpar det där. Jag blir lätt besviken, ledsen och känner mig orättvist behandlad när folk inte bemöter mig på ett adekvat sätt, dvs när jag visar mig vänlig och tillmötesgående, men den jag pratar med mest är sur och helst vill ignorera en. Det gör att jag känner att det är något fel på mig, när den personen kanske bara hade en dålig dag eller dålig dagsform.

    Jag kan gråta floder när jag är riktigt ledsen och sorgsen över något, och ibland är det som om tårarna aldrig vill ta slut.

    Det har för mig varit väldigt jobbigt att leva med den här känsligheten. Det positiva är väl att när jag väl är glad och trivs med livet så gör jag det nog desto mer än många andra. Kan ofta bli euforisk i sådana perioder, och känna att allt är lättare än vanligt.

    Innan använde jag alkohol för att dämpa känsligheten, men det var verkligen fel metod. Idag har jag bra mediciner som hjälper, och en bra kontakt på psykiatrin.


    Låter som Borderline. vad får du för medicin?
Svar på tråden HSP- Hur märks det hos dig?