• Olivia77

    Föräldraledighet för barn över 8 år (född efter 2014)

    Hej!
    Jag har föräldradagar kvar för mitt barn född -14. Men min arbetsgivare säger att jag inte har rätt att ta ut den under sommaren. Kan de stämma? Jag trodde att jag skulle kunna ta ut mina dagar med samma regler som gällde när barnet var under 8 år. De hänvisar till Föräldraledighetslagen men den är inte helt lättolkad. Någon som vet mer om detta? Har ju inte vart aktuellt tidigare då föräldraledigheten tidigare slutade när barnet fyll 8 år. 

    Föräldraledighetslag (1995:584) Svensk författningssamling 1995:1995:584 t.o.m. SFS 2022:1294 - Riksdagen

  • Svar på tråden Föräldraledighet för barn över 8 år (född efter 2014)
  • Elin pelin

    Semesterlagen går före föräldraledighet. Så om de inte får ihop verksamheten om du tar föräldraledigt så får du inte per automatik föräldraledigt. Du har rätt att gå ner i tid till de är 8 år men har du föräldradagar har du klart rätt att plocka ut dem, men kanske inte precis de veckorna under sommaren som du vill.
    Hoppas det löser sig!

  • Loet

    Du har rätt att ta ut ledighet om du har dagar kvar se denna paragraf:

    "Hel ledighet med eller utan föräldrapenning


    5 § En förälder har rätt att vara helt ledig för vård av barn till dess barnet är 18 månader. En arbetstagare som har adopterat ett barn eller tagit emot ett barn i avsikt att adoptera det har rätt att vara helt ledig i 18 månader från den tidpunkt då arbetstagaren fick barnet i sin vård. Arbetstagarens rätt till sådan ledighet upphör dock när barnet har fyllt 8 år eller vid den senare tidpunkt då barnet har avslutat det första skolåret. Vid adoption av arbetstagarens makes eller sambos barn har arbetstagaren inte rätt till ledighet utöver vad som skulle ha gällt om adoptionen inte hade skett.
    En förälder har därutöver rätt att vara helt ledig medan föräldern får hel föräldrapenning enligt 12 kap. socialförsäkringsbalken. Lag (2018:1291)."

    Sista stycket i paragrafen handlar om just detta att du har rätt att vara helt ledig medan du får hel föräldrapenning. Detta gäller dock max tre gånger per år enligt lagens övriga paragrafer.
    Kanske din arbetsgivare blandar ihop det med att man inte har rätt att gå ner i tid (utan att ta ut föräldrapenning) när barnet fyllt 8 år eller kanske med stycket ovanför i samma paragraf som handlar om när man får vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning. I detta stycke anges också gränsen 8 år men detta gäller för adoption d v s om du adopterar har du rätt att ta ut 18 månader från adoptionstillfället utan att ta ut föräldrapenning tills det att barnet fyller 8 år.

    Jag tycker du ska säga/maila till din arbetsgivare att enligt paragraf 5 sista stycket har jag rätt till ledighet vid hel föräldrapenning samt fråga vilken paragraf som de hänvisar till när de nekar dig ledighet. 

    Det låter som din arbetsgivare är dåligt påläst. Om du inte vill ta diskussionen själv prata med facket som tidigare trådsvarare föreslår.
Svar på tråden Föräldraledighet för barn över 8 år (född efter 2014)