• Anonym (Vad skall man göra?)

Han vägrar skaffa bil och körkort av olika anledningar - Ekonomi, miljö och rädd för olyckor

Igår fick jag reda på att han som jag dejtar kommer mest troligt aldrig skaffa körkort och bil. Han säger att skaffa körkort överhuvudtaget är dyrt och bil också. Sedan skall bilen underhållas och det blir dyrt det med. Så av ekonomiska skäl, så tänker han inte skaffa körkort eller bil.

Det är också mer miljövänligare och bättre fär hälsan att välja motion eller cykla, säger han.

Men sen berättade han också att han vägrar bil och körkort, för att det sker en massa olyckor i alla fall. Även om man själ är försiktig, kan man inte förespå vad som kan hända i trafiken, t.ex att någon annan kör rattfull eller vad som helst. Olyckor sker och han vägrar skaffa bil och körkort, för det sker massa olyckor konstant i trafiken.

Jag tänkte i början att mycket av vad han berättade för mig igår, lät bara ointressant och konstigt. Men nu på morgonen, så tänker jag att det ändå låter rimligt och det som jag använder bilen till, kunde jag lika gärna använda genom att promenera eller cykla. Bilen har bara fått mig att bli lat. T.ex om jag har ett ärende nere i stan, så tar jag bilen, för det tar då bara för mig 5 minuter. Om jag hade valt att promenera, så är det ju bra bättre att man faktiskt rör på sig.

Hur många bilvägrar, tror ni? Dejten fick mig att ångra en smula att ens skaffa körkort och bil. Alla pratade ju om att man skall skaffa det och nu när jag haft det i ett årstid, för att alla har det. Så har jag bara blivit latare. Jag väljer ibland att promonera, för hälsans skull. Men att konstant promenera, måste ju vara bra mycket bättre förstås.

Tankar om detta?

• Svar på tråden Han vägrar skaffa bil och körkort av olika anledningar - Ekonomi, miljö och rädd för olyckor
  • Anonym (Fisk)
    Mimosa86 skrev 2023-04-06 14:44:45 följande:

Mmm men sen då, när ni får barn och bestämmer er för ett radhus eller hus utanför stan och har typ 4 träningar i veckan att åka till samt att barnen vill leka hos vänner flera dagar i veckan som bor på olika håll?

Eller ska till k-rauta för att köpa stors färgburkar och redskap?

eller snabbt behöver kompletteringshandla och närmsta Ica ligger med 20 min promenadsavstånd och du behöver den där jäkla vitlöken till kvällens bjudning och har inte tid med 40 min promenad och cykeln har punka.

annats tycker jag det är helt rätt att minimera onödigt körande. Jag går alltid me barnen till skolan och promenerar ofta till affären just för att det är skönt att röra sig. Många tar bilen för 5 min promenad- onödigt.

När man skaffar barn??? Du menar väl om!
  • flemens

Jag hade bil i början av 2000-talet. En fin Audi 100 som jag gillade kvalitén på. Men insåg sen att jag inte behövde den. Arbetet låg 12 minuters gångväg från hemmet och 5 minuters bilkörning. Insåg att de tusenlapparna per månad som gick åt bilen var en onödig utgift. Billigare att hyra bil de gånger jag kände att jag behövde en. Nu har jag 5 kilometer till jobbet men det cyklar man på dryga kvarten.

Men körkort är ju vist att ha så man kan söka fler arbeten om man behöver. Olycksrisk är överskattat och "miljön" blir inte bättre av att just jag cyklar istället för att köra bil.

• Mimosa86
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-06 14:48:26 följande:
    När man skaffar barn??? Du menar väl om!
    .. eller om det ens går????

lägg av, det var rent hypotetiskt utifrån det vanligaste scenariot i en relation.
  • Anonym (Fisk)
    Mimosa86 skrev 2023-04-06 14:56:22 följande:
    .. eller om det ens går????

lägg av, det var rent hypotetiskt utifrån det vanligaste scenariot i en relation.
    Du ska lägga av att bara göra antagen för det är det som du anser är normen. Skriv istället om och inte när. 

Lär om och gör rätt. Det är ett känsligt ämne för en del som kanske inte ens kan få. Pratar du så men folk IRL också? Skärpning att ens ta upp ett sånt ämnen.
  • Anonym (Körkort)
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-06 15:14:10 följande:
    Du ska lägga av att bara göra antagen för det är det som du anser är normen. Skriv istället om och inte när. 

Lär om och gör rätt. Det är ett känsligt ämne för en del som kanske inte ens kan få. Pratar du så men folk IRL också? Skärpning att ens ta upp ett sånt ämnen.
    Snacka om överreaktion. De flesta skaffar barn, det är normen. Snart vågar man inte öppna munnen för det finns alltid en lättkränkt kvinna som har svårt att bli gravid. Då ska alla andras barn och graviditeter gömmas undan. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Vad skall man göra?) skrev 2023-04-05 07:56:35 följande:

Tankar om detta?

Kommer an på hur gammal han är.

Är han under 25 kan det vara lite charmerande med lite udda idealistiska ställningstaganden som tex. att vägra körkort. Han kan ju alltid ombestämma sig senare.

Men är han över 25 blir det lite mer bara udda att vägra körkort ( och inte bara vägra ha bil). Så blir det mer allmän ängslighet och en vägran att bli vuxen som inte framstår som så charmerande, speciellt om han tycker att andra skall skjutsa honom när han får behov av det. Och det blir ju inte lättare att ta körkort ju mer man väntar.
  • Anonym (?)

Säg inte att han är nykterist också....

• Anonym (En redig kvinna)

Nä, jag hade inte velat binda mig med en partner som inte kan och vill köra.

Ska den andra vara nykter och ha ansvar för barnen varenda storhelg då hela livet igenom tänker de? Det hade aldrig hänt mig kan jag säga.

Vi som inte jobbar på lokala fabriken eller förskolan behöver dessutom kunna köra, både företagsbil och hyrbilar vid resor, annars tar allt längre tid och min tid är dyrbar.

Det finns jobb som man inte kan ta om man inte kan köra bil, och behovet kan dyka upp lite när som helst på ett jobb man redan har också.

Även väldigt trist för kollegan att ständigt behöva vara chaufför sista biten när man redan är trött efter 20 timmars resa- då om något blir det ju osäkert, om inte den som är piggast kan avlösa? Jag hade inte känt att jag gjorde min del av jobbet om jag inte kunde köra/avlösa mina kollegor på resor.

Att ha körkort och kunna köra vid behov är en bra tillgång anser jag, men man måste inte äga en bil för den sakens skull.

Sen låter den här mannen som en rätt neurotisk personlighet om han känner sig så osäker inför något som en överväldigande majoritet av befolkningen trots allt klarar av. Då undrar man vilka andra hangups han har som kommer att göra livet besvärligt för dig, som måste kompensera för hans nojor.

• Tow2Mater

Hans motto onödigt att spendera pengar på sådant som går att göra/få gratis kommer snart visa sig inom fler områden....

• Tom Araya
    Anonym (Vad skall man göra?) skrev 2023-04-05 07:56:35 följande:
    Han vägrar skaffa bil och körkort av olika anledningar - Ekonomi, miljö och rädd för olyckor

...EN MASSA TEXT...

Hur många bilvägrar, tror ni? Dejten fick mig att ångra en smula att ens skaffa körkort och bil. Alla pratade ju om att man skall skaffa det och nu när jag haft det i ett årstid, för att alla har det. Så har jag bara blivit latare. Jag väljer ibland att promonera, för hälsans skull. Men att konstant promenera, måste ju vara bra mycket bättre förstås.

Tankar om detta?

Det finns bra poäng i hans resonemang, men varför begränsa sig?
    Man kan gå och cykla även om man har körkort och bil.

Skäl till att ha körkort och bil:
    -Du kan bosätta dig eller ta jobb vart du vill utan hänsyn till sträckor, gångvägar, kollektivtrafik e.t.c.
    -Du kan få jobb där körkort krävs.
    -Du har friheten att åka längre bort och till platser där kollektivtrafik saknas.
    -Du kan köra grejer och folk. Tänk bara på en sådan sak som att storhandla 2 mil bort och du bara har cykel.

Jag har en kompis som kör hot rod på sommaren och resten av året så cyklar han ca tre mil (enkel resa) till jobbet varje dag oavsett väder.
  • Anonym (Fisk)
    Anonym (Körkort) skrev 2023-04-06 15:39:43 följande:
    Snacka om överreaktion. De flesta skaffar barn, det är normen. Snart vågar man inte öppna munnen för det finns alltid en lättkränkt kvinna som har svårt att bli gravid. Då ska alla andras barn och graviditeter gömmas undan. 
    Är ingen överreaktion. Det är bedrövligt att bara anta att vill leva som många andra. 

Sedan är det hela 25% av de amerikanska kvinnorna som inte skaffat barn. Så det är inte direkt någon minoritet längre. 

Nu överreagerar du. Jag har aldrig sagt att andra ska springa bort och gömma sig. Med att direkt bara anta att folk SKA skaffa barn låter på 1800. Det är faktiskt 2023.
  • Anonym (Man 54)

Det är bra tycker jag att gå i stället för att åka bil men då mestadels kortare sträckor. Om han aldrig kan åka bil/buss så kanske han har någon slags fobi som gör det väldigt svårt för honom,

• 8airam8

Det låter som att det finns saker under ytan där som du inte har fått se ännu. Jag gissar fixa idéer, någon sorts ångest eller fobi, en udda och eventuellt inskränkt syn på världen och kanske en person med inga andra alternativt väldigt ytliga relationer. Men det är bara en gissning utifrån din beskrivning. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Sanna)

vill inte åka buss?! Jag är helt med på att han inte vill ha körkort, helt hans val. Men vägra buss? Nja jag hade dragit mig för att bli mer involverad med en sån man. Klart man måste kunna ta bussen ibland

Svar på tråden Han vägrar skaffa bil och körkort av olika anledningar - Ekonomi, miljö och rädd för olyckor