Han vägrar skaffa bil och körkort av olika anledningar - Ekonomi, miljö och rädd för olyckor
Igår fick jag reda på att han som jag dejtar kommer mest troligt aldrig skaffa körkort och bil. Han säger att skaffa körkort överhuvudtaget är dyrt och bil också. Sedan skall bilen underhållas och det blir dyrt det med. Så av ekonomiska skäl, så tänker han inte skaffa körkort eller bil.
Det är också mer miljövänligare och bättre fär hälsan att välja motion eller cykla, säger han.
Men sen berättade han också att han vägrar bil och körkort, för att det sker en massa olyckor i alla fall. Även om man själ är försiktig, kan man inte förespå vad som kan hända i trafiken, t.ex att någon annan kör rattfull eller vad som helst. Olyckor sker och han vägrar skaffa bil och körkort, för det sker massa olyckor konstant i trafiken.
Jag tänkte i början att mycket av vad han berättade för mig igår, lät bara ointressant och konstigt. Men nu på morgonen, så tänker jag att det ändå låter rimligt och det som jag använder bilen till, kunde jag lika gärna använda genom att promenera eller cykla. Bilen har bara fått mig att bli lat. T.ex om jag har ett ärende nere i stan, så tar jag bilen, för det tar då bara för mig 5 minuter. Om jag hade valt att promenera, så är det ju bra bättre att man faktiskt rör på sig.
Hur många bilvägrar, tror ni? Dejten fick mig att ångra en smula att ens skaffa körkort och bil. Alla pratade ju om att man skall skaffa det och nu när jag haft det i ett årstid, för att alla har det. Så har jag bara blivit latare. Jag väljer ibland att promonera, för hälsans skull. Men att konstant promenera, måste ju vara bra mycket bättre förstås.
Tankar om detta?