• Anonym (Trasig mamma)

Spänna fast barn och tvångsmata

Hej vi har en dotter i tonåren som åkt jojjo in och ut på BUP.

För ett par månader sen så kom det fram att de i Västerås har spänt fast vår dotter och tvångsmata henne.

Och inte nog med det.
    De har även tvingat henne att använda blöja när hon har varit fast spänd.

Hon har legat upp till 2 dygn fast spänd.

Detta är ju inte humant.

Någon inom psykratin som kan svara på om man brukar spänna fast barn och sätta på dem blöja och tvångs mata dem med sond??

Verkar ju vara ganska vanligt då jag idag läste denna artikel.

www.vlt.se/2023-04-04/patient-spandes-fast-och-tvangsmatades--bup-kritiseras

• Svar på tråden Spänna fast barn och tvångsmata
  • Anonym (X)

Att tvångsmata är en sak om det behövs för att patienten inte ska dö.

Men bältesläggning i 2 dygn är givetvis olagligt.

• Anonym (Trasig mamma)

Ärende är givetvis anmält.
    Och behandling s hemmet där hon idag bor och det var genom dem det kom fram har också anmält händelsen.

(  Hon har anorexi och svår ångest och suside benägen)

• Anonym (4 timmar)

4 timmar var max man fick ligga i spännbälte när jag var LPT:ad. Men det var vuxen och mer än 10 år sen. Sedan om man började slåss igen behövde man bältas om.

Men jag behövde aldrig och fick inte prova trots att jag själv ville pröva (var manisk/psykotisk och hade maniska/psykotiska ideer).

• Citronella

Tvångsmatning behövs om barnet riskerar att dö och inga andra alternativ finns. Har hon varit bältad två dygn i sträck eller bara vid måltiderna? Att bälta någon två dygn i sträck är givetvis olagligt. 

• Anonym (Trasig mamma)

Citronerna som vi förstått det vi behandlingshemmet så var det 2 dygn i sträck.

Där av flera anmälan. 

Och som man kan läsa i lokala tidningen så verkar det vara flera barn som är drabbade.

Sen tvinga dem ha blöja är jo också kränkande.
    Hon mår en i dag mycket mycket dåligt av denna tid. 
    Och har flera men exempel han kan inte ha bälte i byxorna utan att få panik och har svårt att åka bil med bälte då hon får panik. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Trasig mamma) skrev 2023-04-05 17:42:26 följande:

Där av flera anmälan. 

Och som man kan läsa i lokala tidningen så verkar det vara flera barn som är drabbade.

Och har flera men exempel han kan inte ha bälte i byxorna utan att få panik och har svårt att åka bil med bälte då hon får panik. 

Vad säger dottern själv då? Har hon berättat för dig att det verkligen var två dygn i sträck, eller var det flera separata tillfällen under två dygn? Blöjan var naturligtvis nödvändig för att hon inte skulle göra på sig så det var inte för förnedring utan för renlighet.
  • Anonym (Ert)

Vad tänker du att man skulle gjort istället?

• Anonym (Trasig mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-05 17:47:31 följande:
    Vad säger dottern själv då? Har hon berättat för dig att det verkligen var två dygn i sträck, eller var det flera separata tillfällen under två dygn? Blöjan var naturligtvis nödvändig för att hon inte skulle göra på sig så det var inte för förnedring utan för renlighet.
    Hon vill inte prata om det.
    Men det hon säger är 2 dagar.

Så vi får inte fram om det var i sträck.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ert) skrev 2023-04-05 18:08:50 följande:

Vad tänker du att man skulle gjort istället?

Man ska så klart släppa bältningen efter en timme!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Trasig mamma) skrev 2023-04-05 18:17:08 följande:
    Hon vill inte prata om det.
    Men det hon säger är 2 dagar.

Så vi får inte fram om det var i sträck.
    Hoppas verkligen inte det, men risken är stor så klart. Får hon någon terapi för detta eller annan hjälp?
  • mammatill6

Självklart får man sätta sond med tvång om det handlar om att rädda liv. Men bälta 2 dygn i sträck få rman inte och skulle bli förvånad om det stämde.

• Anonym (Ert)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-05 18:19:30 följande:
    Man ska så klart släppa bältningen efter en timme!
    Självklart menar jag inte bara bältningen, utan hela trådstarten.

Eller menar du att det enda som var fel var att bältningen eventuellt pågått under för lång tid?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ert) skrev 2023-04-05 18:29:30 följande:
    Självklart menar jag inte bara bältningen, utan hela trådstarten.

Eller menar du att det enda som var fel var att bältningen eventuellt pågått under för lång tid?
    Ja naturligtvis? Vad trodde du annars?
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-05 18:31:10 följande:
    Ja naturligtvis? Vad trodde du annars?
    Du svarade väldigt specifikt på en bred fråga gällande hela trådstarten.

Men, oavsett, så är vi sådana fall i grund och botten överens, även jag  tvivlar på att bältningen de facto pågick oavbrutet i två dygn.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ert) skrev 2023-04-05 18:37:12 följande:
    Du svarade väldigt specifikt på en bred fråga gällande hela trådstarten.

Men, oavsett, så är vi sådana fall i grund och botten överens, även jag  tvivlar på att bältningen de facto pågick oavbrutet i två dygn.
    Även OM jag tvivlar på ska det stå.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ert) skrev 2023-04-05 18:53:03 följande:
    Även OM jag tvivlar på ska det stå.
    Ja, den som vet bäst berättar ju inte så IVO lär få reda ut det där på egen hand. Det låter konstigt med två dygn i sträck, samtidigt ska jag inte påstå att det inte kan ha hänt förstås.
  • Citronella
    Anonym (Trasig mamma) skrev 2023-04-05 17:42:26 följande:

Där av flera anmälan. 

Jag tycker att en del av kritiken är obefogad som dokumentären på SVT. Ibland finns det inget annat val än att tvångsmata om man inte tycker det är okej att barnet svälter ihjäl alltså. Hade du föredragit om vårdarna hade hållit fast henne och tvingat av henne kläderna och tvångstvättat henne varje gång hon gjort på sig? 
  • Anonym (been there)

Man gör tyvärr så i Sverige men det är fel metod. Det upplevs som ett övergrepp av personen och kan leda till år av psykiskt lidande. Hela psykiatrin måste genomgå en reform, så som saker går till inom psykiatrin är helt fel. Dessutom står en fulständigt inkompetent socialtjänst bakom dessa metoder för man tror det är rätt. Det största felet är faktiskt att ingen agerar förrän det är för sent, med "ingen" menar jag givetvis myndigheter osv, inte föräldrar.

• Anonym (hamb)

så beklämmande hur psykiatrin funkar idag. 

får du något stöd i detta?

Svar på tråden Spänna fast barn och tvångsmata