• Loppen

Ingen mens trots ägglossning och negativt test

Hej! 
    På fredag är det 4 veckor sedan min ägglossning (testade positivt med CB ägglossningstest + ägglossnings-flytning)
    Det har inte dykt upp någon mens än och negativt på g-teat senast igår tisdag 4/4. 
    Har haft mensvärk till och från i ca 3 veckors tid nu med hugg i livmodern också.
    Har långa menscykler men mensen kommer oftast 12-14 dagar efter ägglossningen väl har skett, men nu är mensen 1,5 vecka sen. Är orolig att det är något tokigt och får ingen hjälp från gynekolog då mensen ska utebli i sex månader innan jag får hjälp av dom. Är detta normalt? Ska man ha så här mycket mensvärk utan mens och under så lång tid? 

tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ingen mens trots ägglossning och negativt test
  • Pimpinellan

Äl-test är inget bevis på att ett ägg verkligen kommer släppa. De visar bara att hormonet som föregår äl finns där. 1,5 vecka efter BIM är det extremt sällsynt att inte få plus som gravid. För har man haft äl så kan man inte passera BIM utan att vara gravid. Lutealfasen är densamma oavsett vilken cd man än haft äl.
    Så mest troligt hade du inte äl eller senare äl än du trodde. Du kan alltid gå till en privat gynekolog och kolla upp dig så du slipper undra.

• Loppen

@Pimpinellan

Tack för svar! Hade min ägglossnings-flytning också (genomskinlig gele-aktig) den dagen så antar att om jag inte hade det den dagen hade jag det däromkring, plus att jag har lätt mensvärk under ägglossningsdagen. 

?Huggen? i livmodern kom ungefär efter en vecka och sedan har jag som sagt haft mensvärk till och från under ca 3 veckors tid.

Kan det vara så att ägglossningen skedde några dagar senare trots dom symtomen då? 

Kommer boka tid hos privat gyn om det inte händer något inom en vecka, men känns som ingen tar en på allvar. Är som sagt mest rädd för den konstanta mensvärken som jag aldrig har annars (förutom under mensen såklart)

• Pimpinellan

Möjligen, möjligen du fått en cysta istället för att ägget verkligen släppte. För regelrätt äl tror jag inte på för då hade du fått plus. Privata läkare har tusen gånger bättre bemötande än vanliga vården så boka en tid du.

• Loppen

@pimpinellan

Precis det jag misstänker lite, att det kan vara en cysta om ägglossningen nu inte skett någon dag senare trots symtomen.

Men känner att jag hellre kollar och vet än att gå ovetandes i flera månader (om det nu skulle vara så). 
    Trist att man ska bli så dåligt bemött av vården när det gäller såna här saker, men det kommer definitivt att bli privat om det är så stor skillnad.

Tack för lugnande ord och tankar, mer än vad vården gett efter två samtal! 

• Pimpinellan
    Loppen skrev 2023-04-05 19:04:27 följande:

@pimpinellan

Precis det jag misstänker lite, att det kan vara en cysta om ägglossningen nu inte skett någon dag senare trots symtomen.

Men känner att jag hellre kollar och vet än att gå ovetandes i flera månader (om det nu skulle vara så). 
    Trist att man ska bli så dåligt bemött av vården när det gäller såna här saker, men det kommer definitivt att bli privat om det är så stor skillnad.

Tack för lugnande ord och tankar, mer än vad vården gett efter två samtal! 

Jag har stor erfarenhet av allt som rör infertilitet, graviditeter och allt runt det både inom vanliga vården och privat och jösses, vilken skillnad det är! Sånt uselt bemötande nästan alla gånger inom regionen. Så jag säger alltid åt kvinnor att söka hjälp hos privata läkare.
    Ring imorron så du får svar! Och trevlig påsk hur som helst. Solig
Svar på tråden Ingen mens trots ägglossning och negativt test