Anonym (Snusaren) skrev 2023-04-20 08:07:19 följande:
jag snusar, för att överleva. men jag har å andra sidan råd med det också.
jag kan delvis hålla med att många som inte har råd snusar/röker/spelar
jag har själv varit där (när jag inte hade råd) och jag prioriterade cigg över att kanske betala tillbaka mer på någon skuld. även om jag kan se tillbaka och tycka att jag var korkad så försöker jag att inte döma andra som är i samma situation (eller kanske värre) det finns kanske orsaker till varför de där ciggen är livsviktiga
Nej.
Oavsett vilka bortförklaringar man försöker finna inför sig själv, oavsett hur mycket man tycker synd om sig själv, så kan aldrig någonsin att röka och att spela vara livsviktigt.
Var och en gör alltid ett eget val,
fattar ett eget beslut, bär hela ansvaret för sitt eget beslut, när man väljer att lägga sina pengar på cigg eller spel i stället för att använda sina pengar till annat.
Man har alltid ett eget val att göra.
Det är ganska få grundläggande saker i livet som faktiskt är livsviktiga.
Det finns aldrig någonsin en enda orsak till att de där ciggen skulle vara livsviktiga.
Det finns alltid miljoner människor på vårt jordklot som väljer bort ciggen, som väljer sluta röka, och i stället väljer det som är viktigt.
Det är inte omöjligt för någon att göra valet att jag ska också ingå i den gruppen. Om miljoner människor kan göra det så finns det inget som säger att inte jag skulle kunna göra samma val, jag är självfallet inte mer unik än någon av alla dessa miljoner människor.
Nej,
ingen behöver snusa för att överleva.