• Anonym (Anna)

Risk för graviditet 45 år

Hur stor risk är det egentligen att bli gravid om man har oskyddat sex vid ÄL och är 45 år? Har ju sett alla procent statistiker som finns och de visar ju låg risk/chans. Men ändå lite fundersam. 

Någon här som blivit gravid i den här åldern oplanerat? 

Jag använder Natural Cycles och har gjort det i runt 8-10 år någonting. Har fortfarande regelbunden mens, men kanske lite mer variation i längd mot hur det varit förr. Har tre barn varav det sista fick vi kämpa med i 1,5 år och två MA på vägen. Var 39 när hon blev till. Gjort 3 kejsarsnitt.

Nu har ju då NC förmodligen ?lurat? mig. Hade sex på grön dag, men nu är jag rätt säker på att ÄL redan varit och att det var ungefär dagen efter eller möjligen två dagar efter sexet. Tempen har börjat stiga och det känns i kroppen som efter ÄL. Om någon dag lär NC sätta ut ÄL dagen så då vet jag säkert.

Det här har hänt en gång tidigare, att ÄL kommit mycket tidigare än beräknat. Den gången hade vi inte haft sex så då var det inget att fundera på.

• Svar på tråden Risk för graviditet 45 år
  • Fjäril kär

Det är ju inte riskfritt som sagt var så länge du har regelbunden mens. En del är ju väldigt fertil långt upp i åldern. 
    Dumt att chansa tänker jag. Natural cykles skulle jag inte längre lita på när menscykeln kan förändras när som helst... En bekant till mig trodde hon kom i klimakteriet när hon var 47 men hon var gravid i vecka 28...och hade haft regelbundet sex men mer och mer glest mellan mens... 

• Anonym (Anna)

Jag som tänkt att NC skulle vara bättre nu när jag förmodligen inte är lika fertil längre 😛 Men jag har ju faktiskt inte tänkt på att det kan vara mer osäkert iom att cyklerna kan ändras mer..

ojoj.. ja. Är väl bara att vänta och se. Har ju inte tänkt ha fler barn..  

En liten tvist på det hela är att den potentiella pappan är en annan man än den jag har barnen med. Han är 10 år äldre än mig och har inga biologiska barn. Vi har bara setts sporadiskt och är inte ett par. har aldrig ens pratat om barn. Så känns jättedumt att det blivit så här.

Kanske oroar jag mig i onödan, men faktum kvarstår att vi hade oskyddat vid ÄL..

• Anonym (f)

Har en kollega som blev gravid när hon var 49, men svårt att veta hur stor risken är almänt då de flesta kanske använder preventivmedel till mensen upphör. 

Jag blev enkelt gravid vid 43, och litar inte på att jag inte är fertil förrän mensen upphör vara regelbunden som den är nu.

• Anonym (Anna)

Nej jag litar ju egentligen inte heller på att jag inte är fertil. Men har liksom tänkt att vid 45 så borde det inte vara lika stor risk som när man var yngre.

Har ju varit benhård på att bara köra oskyddat efter bekräftad ÄL och annars avbrutet eller avstått. Någon gång ibland oskyddat även före ÄL, om det varit grön dag? men nu är det slut på det!! hädanefter inget oskyddat sex före ÄL! Bara att hoppas på att det inte blev något den här gången..

• Anonym (frögurkan)

Blev gravid med kopparspiral vid 46... Obestämd

Nu 50 och har fortfarande mens och kommer inte att sluta med spiralen på nåt år ännu.

• Anonym (Anna)

Ojoj.. med kopparspiral dessutom. Gick graviditeten bra? (Om ni behöll barnet)

• Anonym (Mejvor)

Att bli naturligt gravid vid 45 är inga konstigheter egentligen. Att fertilitet sjunker säger ju egentligen bara att det kan vara svårare att bli gravid men att det givetvis ändå är hög risk vid oskyddat. 

Som det redan nämnts så skulle jag absolut inte lita på NC just för att du aldrig kan vara säker på att ägglossningen sker regelbundet och allra helst inte nu kring 45. För-klimakteriet kan pågå i flera år med oregelbunden mens och man är fortfarande fertil. 

• Anonym (frögurkan)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-09 19:14:05 följande:

Ojoj.. med kopparspiral dessutom. Gick graviditeten bra? (Om ni behöll barnet)

Nej, det var på väg att avslutas när de kollade med blodprov, så ingen åtgärd.

Men det var väldigt jobbiga dagar för min man vägrade mer än ett barn och hade definitivt skilt sig om jag hade beslutat att börja på ny kula när barn 1 var 14 år.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (frögurkan) skrev 2023-04-09 19:19:46 följande:
    Nej, det var på väg att avslutas när de kollade med blodprov, så ingen åtgärd.

Men det var väldigt jobbiga dagar för min man vägrade mer än ett barn och hade definitivt skilt sig om jag hade beslutat att börja på ny kula när barn 1 var 14 år.
    Ok, ja det är ju hög risk för missfall såklart? om det skulle bli något.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mejvor) skrev 2023-04-09 19:14:06 följande:

Att bli naturligt gravid vid 45 är inga konstigheter egentligen. Att fertilitet sjunker säger ju egentligen bara att det kan vara svårare att bli gravid men att det givetvis ändå är hög risk vid oskyddat. 

Som det redan nämnts så skulle jag absolut inte lita på NC just för att du aldrig kan vara säker på att ägglossningen sker regelbundet och allra helst inte nu kring 45. För-klimakteriet kan pågå i flera år med oregelbunden mens och man är fortfarande fertil. 

Jag borde nog fundera ut nåt annat preventivmedel, vad det nu skulle vara. Kanske får prata med någon barnmorska och höra vad dem rekommenderar
Svar på tråden Risk för graviditet 45 år