• em89

    Förlossningspykos?

    Hej, födde en son för 4mån sen och visat symtom på förlossningspsykos, vill helst inte skriva allt här då jag redan skäms otroligt för vad min hjärna skapat och hur jag agerat kring allt, samt hur nära och kära ter sig kring mitt psykiska mående. Har även anlag för schizofreni, samt GAD och ADHD vilket i sin tur gör att allt eskalerat ytterligare. 

    Jag vet ju att från egen erfarenhet att för personen som är i det, är det hon/hans verklighet och är på riktigt för gemene. Jag har sett allt det på första hand, och därav känns det som jag nu utvecklat sjukdomen själv alternativ förlossningspsykos om man läser till symtomen. 

    Jag har skapat så mycket oro runt om alla i min närhet, och jag lider verkligen m dom och känner samtidigt så mycket skuld och skam själv. Det känns som jag gått in i en alternativ verklighet, och det finns även mycket som tyder och bevisar det. Har redan träffat en BM och en läkare, vilket resultera i ord som psykos, GAD etc från läkaren, fokusen förelåg där till största del och även efter det har jag börjat reflekterat själv kring allt detta. 

    Jag vet sen innan att jag har haft väldigt svårt att acceptera all form av hjälp, acceptansen av bara ADHD och GAD har jag inte ens riktigt tagit in idag och säger knappt till någon att jag har det, för jag har en stor besatthet av "normalitet". 

    Jag är orolig att jag försatt helt oskyldiga personer i situationer på grund av vad jag börjar tro en alternativ verklighet jag skapat i huvudet. Och jag vet ärligt talat inte var jag ska börja för att fixa allt detta? Jag har läkartid 14/10, och får
  • Svar på tråden Förlossningspykos?
  • Räkan77

    En förlossningspsykos är ett väldigt allvarligt tillstånd så du behöver genast ta kontakt med vården och berätta hur du känner. Bättre att ta det säkra före det osäkra i en sån här situation. Och se till att du inte är ensam med bebisen.

    Det kommer bli bättre när du fått hjälp

  • Earlgrey

    Skulden och skammen kan du bli av med..... ta hjälp av kurator, du ska inte skämmas för diagnoser, det räcker med bördorna som dessa ger... men jag vet att det kan vara mkt stigma kring sådan diagnoser som rör det psykiska måendet...och som påverkar ens beteende....

    Tänker att stärka självkänslan är aldrig fel och bli en sån som tar hjälp. Det är starkt att ta hjälp.... då blir det lättare för dina nära och kära tänker jag.... om du tar emot hjälp slipper dom oroa sig..... det kan du få hjälp med hos kurator, men ta hjälp i ngn förening för psykisk ohälsa och var påläst...

    Fast i dagsläget ta hjälp helt enkel!! Så att du äter och sover bra och kan amma barnet etc.... just nu ska du nog inte vara själv med barnet...

Svar på tråden Förlossningspykos?