• Anonym (Kränkt)

Läkare som betett sig opassande

För flera år sedan gjordes det en koloskopi på mig och innan undersökningen, efter att jag lagt mig på "bordet" så körde läkaren upp en tumme i min röv och sa "ungefär så här kommer det kännas". Tänker på det ofta och känner mig olustig. Är fortfarande arg. Kränkt. Kan väl inte vara normalt att göra så?? En läkare bör väl ändå förvarna med ord INNAN han stoppar upp ett finger i analen? Kameran sen var inga problem, obehagligt och smärtsamt men det var ju väntat. Tummen var chockartad. Usch, känner mig äcklad vid tanken! Om 3 år är det dags igen och jag börjar bli orolig, vill absolut inte ha samma läkare. Vet inte vad han hette, måste kolla upp det... 

Ja, behövde väl mest skriva av mig och få lite input. Ibland känns det som att jag överreagerade men sen blir jag förbannad igen...

• Svar på tråden Läkare som betett sig opassande
  • Anonym (Tummen)

Var du oskuld i analen innan du fick in tummen?

• Anonym (Tummen)

Var du ensam med läkaren.  Ingen sköterska närvarande? 

• Anonym (Kränkt)

Tycker inte att min oskuld är relevant i frågan om det var passande eller inte att göra som läkaren, men absolut att det säkert gjorde det extra obehagligt. Men man är ju jävligt blottad när man ligger där, oskuld eller ej.

Var minst en sköterska med också.

• Anonym (Kränkt)
    Anonym (Tummen) skrev 2023-04-11 00:06:08 följande:

Var du ensam med läkaren.  Ingen sköterska närvarande? 

Oops, ovanstående inlägg skulle vara svar till detta
  • Anonym (Tummen)

Anledningen till att jag frågar är för att du hakat upp dig på tummen under flera års tid och kan inte släppa taget. Som om du aldrig fått in något in där.  Men nu förstår jag av ditt svar att det verkar inte vara så. Det enda du stör dig på är att du aldrig fick frågan?

Jag har själv gjort flera koloskopier och aldrig fått in en tumme in där av läkaren.  Det verkar märkligt om du inte visat en oro hur det kommer kännas inför undersökningen vilket du inte verkar ha gjort?

Svin kan läkare också vara. Han passade väl på rövdoktorn.  Minns du om han hade handskar på sig?

• Anonym (Rätt)

Man SKALL känna med ett finger innan man använder instrumentet, annars gör man fel. 
    Sedan kanske han borde ha förvarnat. Det var lite klantigt. 

• Anonym (Inte ok)

Har också minnen med vissa läkare som jag får obehagskänslor när jag tänker tillbaka på, det är verkligen inte kul när man är i en sån utsatt position. Men hur vet du att det var just tummen han använde?

• Anonym (Kränkt)
    Anonym (Tummen) skrev 2023-04-11 00:21:24 följande:

Anledningen till att jag frågar är för att du hakat upp dig på tummen under flera års tid och kan inte släppa taget. Som om du aldrig fått in något in där.  Men nu förstår jag av ditt svar att det verkar inte vara så. Det enda du stör dig på är att du aldrig fick frågan?

Jag har själv gjort flera koloskopier och aldrig fått in en tumme in där av läkaren.  Det verkar märkligt om du inte visat en oro hur det kommer kännas inför undersökningen vilket du inte verkar ha gjort?

Svin kan läkare också vara. Han passade väl på rövdoktorn.  Minns du om han hade handskar på sig?

Det finns mycket annat jag inte kan släppa heller, blir lätt så när personer går över ens gränser på olika sätt och gör grejer utan samtycke. Jag var givetvis orolig för undersökningen och det blev ännu värre efter tummen. Handskar hade han eftersom han skulle göra undersökningen. Han tryckte och grejade även på ett födelsemärke jag har på ett opraktiskt ställe, frågade om det gjorde ont. Det gjorde ju det för han grävde in sina naglar där, men inte mer ont på just födelsemärket... Det enda som var bra med den undersökningen var att han iallafall försökte att göra det varsamt väl inne i tarmen, för det gjorde sjujävla ont :DDD 
  • Anonym (Kränkt)
    Anonym (Rätt) skrev 2023-04-11 02:14:35 följande:

Man SKALL känna med ett finger innan man använder instrumentet, annars gör man fel. 
    Sedan kanske han borde ha förvarnat. Det var lite klantigt. 

Märkligt att jag inte fick den infon innan undersökningen, och ja jag tycker absolut att han skulle förvarnat. Är ju ändå folks privata delar de rotar i, så även om det är vardag för dem är det inte det för patienterna. 
  • Anonym (Kränkt)
    Anonym (Inte ok) skrev 2023-04-11 03:16:09 följande:

Har också minnen med vissa läkare som jag får obehagskänslor när jag tänker tillbaka på, det är verkligen inte kul när man är i en sån utsatt position. Men hur vet du att det var just tummen han använde?

Usch nej, det känns väldigt utlämnande. Det är möjligt att det var ett annat finger men han sa "som en tumme ungefär" vilket fick mig att anta det. 
Svar på tråden Läkare som betett sig opassande