• Slenderman

    Alkoholprov för körkortstillstånd

    Hej. Undrar om någon har lämnat prover för alkohol i sex månader för körkortstillstånd och kan dela med sig? Prov för verifierad nykterhet.  Är det 0 tolerans? Eller bara att man ligger bra inom referens värden? Spekulationer undanbedes

  • Svar på tråden Alkoholprov för körkortstillstånd
  • EnAnonumius

    Hittade denna info på transportstyrelsen..

    Utdrag citerar:


    Pålitlighet när det gäller alkohol och narkotika

    Vi kontrollerar olika register för de senaste fem åren samt gör en bedömning av om den som ansöker är pålitlig i nykterhetshänseende.


    I bedömningen tar vi hänsyn till:


    om man har omhändertagits av polisen enligt lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB).
    uppgifter från till exempel en dom om att den som ansöker använt alkohol på ett sätt som vi bedömer kan påverka trafiksäkerheten.
    om man gjort sig skyldig till narkotikabrott eller om det finns andra uppgifter om att den som ansöker använt narkotika.

    /.../

    Vad händer om man inte anses lämplig?

    Om vi bedömer att man inte bör ha körkort på grund av tidigare brott eller för att man inte är pålitlig när det gäller nykterhet kan man få avslag på sin ansökan om körkortstillstånd.


    Får man avslag på sin ansökan får man en spärrtid. Det innebär att vi bestämmer en tidsperiod då man inte kan få ett körkort. Spärrtiden kan variera, men kan högst bli tre år.


    (slut citat)

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/personliga-krav/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Slenderman

    Ja det där vet jag. Frågan är om du måste va 100% nykter vid prover om verifierad nykterhet eller om det är samma villkor som vanligt att det räcker att ha normala värden. Inom tolerans värden. 

  • EnAnonumius
    Slenderman skrev 2023-04-12 11:10:07 följande:

    Ja det där vet jag. Frågan är om du måste va 100% nykter vid prover om verifierad nykterhet eller om det är samma villkor som vanligt att det räcker att ha normala värden. Inom tolerans värden. 


    Nej det är inte frågan om man måste vara 100% nykter eller om  eller ha "normalvärden"..

    Det som är frågan är hur viktigt det är för dig att ha körkort. Är det viktigt för dig att ha körkortet så håller man sig nykter så man kan testa okey på provtagningarna. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Slenderman

    Nu var det ju såna som dig jag inte önskade svar ifrån. Då ditt svar är orelevant i frågan. Dina personliga åsikter kan du hålla för dig själv. Och ja. Jag är helt nykter.  Men det har heller inget med frågan att göra.

  • EnAnonumius
    Slenderman skrev 2023-04-12 14:13:47 följande:

    Nu var det ju såna som dig jag inte önskade svar ifrån. Då ditt svar är orelevant i frågan. Dina personliga åsikter kan du hålla för dig själv. Och ja. Jag är helt nykter.  Men det har heller inget med frågan att göra.


    Om du är helt nykter som du påstår själv.. Varför är det så viktigt att fråga om det är !00% nykter man skall vara eller om det är "tolerans" som räcker?

    Om du inte tål att höra något som ä'r i närheten av en åsikt, så vad gör du på ett diskussionsforum? Du kunde ju i stället maila Transportstyrelsen och frågat dem. Så får du svar på din fråga.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Slenderman

    Nu frågade jag som sagt inte efter personliga åsikter. Efterlyste fakta. Så om du känner dig manad att framlägga dina personliga åsikter när du i själva verket inte har en aning måste ju va ett tvångsbeteende 😅

Svar på tråden Alkoholprov för körkortstillstånd