• Suzuki77

    Är vårt upplägg med huset ok vid bodelning?

    Jag och hustrun skall skiljas, betänketid påbörjad.
    Vi bor i hus och har två barn. Hon har redan flyttat ut och tanken är att jag bor kvar, och övertar hus och bolån. Vi kommer köra växelvis boende med barnen.

    Vi är båda angelägna om en smidig lösning och hon är mer angelägen än jag om att jag bor kvar så barnen har kvar sin trygghet. Förutsättningarna är följande:

    Hus ej värderat av mäklare men enl bankens listor är det värt 3,4M.
    Lån finns på 2,2M. Grov vinst efter skatt ca 460.000 var. Denna summa skulle jag behöva pynta upp. Skulle vi värdera huset landar vi kanske på 3.6M. Då blir det något mer.
    Denna summa skulle jag behöva låna upp, och landa på den högre amorteringsnivån. Jag landar på ca 15000/mån enl min bankkille.

    Nu har jag ett lån på 300.000 som jag tagit åt henne då hon inte fick lån (med 8,5% ränta). Vi har även en bil som snart är avbetald. Den är värd ca 250.000 och har 50000 kvar på lånet (

    Tanken är att jag tar över Lånet på 300.000 samt att hon får bilen, min del är ju ca 100.000 efter lånet avräknat. Då landar vi i häraden på den summa jag ska upp med. Utöver detta hjälper jag henne initialt med ca 20.000 för inköp av nytt bohag.

    Tanken är att plita ner allt detta i en bodelning.

    Information utöver detta är att hon har ett problem med impulsivitet när det kommer till ekonomi som resulterat i blancolån om ca 700.000 inklusive de 300.000 som jag nu kommer ta hand om. Detta lämnar vi helt utanför bodelningsdokumetet enligt inrådan av jurist. Då är hennes skulder just hennes.

    Jag behöver massa input. Är jag helt ute och cyklar eller är detta vettigt?

  • Svar på tråden Är vårt upplägg med huset ok vid bodelning?
  • Anonym (Nja)

    Det som är vettigt är att låta mäklare värdera huset, helst två olika, och sedan använda jurist för att få ner alla olika summor på papper. Om ni är överens så behövs inget av det, men ofta blir någon snuvad på betydande summor om man bara höftar till det på egen hand, och det kan kännas riktigt bittert i efterhand.

  • Anonym (Öh)

    Vinsten på husförsäljningen är något som drabbar henne följande deklaration så fort ni fört över huset till dig, då ditt köp av hennes del räknas som försäljing. 
    Hennes blankolån kanske står på henne men om dom tagits under er relation så är dessa skulder med i ert bo och därmed en del av bodelningen.


    så nej, inget av detta låter direkt genomtänkt. Ta hjälp av jurist med hela bodelningen.
    om du inte har råd att bo kvar i huset pga värdet så får ni sälja det. att kvitta en massa hit och dit utan att ha koll på lagar är att lura varandra och sedan ändå riskera att hamna i dålig ekonomi pga överbelåning.

  • Suzuki77
    Anonym (Öh) skrev 2023-04-12 21:17:47 följande:

    Vinsten på husförsäljningen är något som drabbar henne följande deklaration så fort ni fört över huset till dig, då ditt köp av hennes del räknas som försäljing. 
    Hennes blankolån kanske står på henne men om dom tagits under er relation så är dessa skulder med i ert bo och därmed en del av bodelningen.


    så nej, inget av detta låter direkt genomtänkt. Ta hjälp av jurist med hela bodelningen.
    om du inte har råd att bo kvar i huset pga värdet så får ni sälja det. att kvitta en massa hit och dit utan att ha koll på lagar är att lura varandra och sedan ändå riskera att hamna i dålig ekonomi pga överbelåning.


    Tack för svar, men nej, det stämmer inte. Det handlar inte om försäljning utan skiftesslikvid:

    Att överlåta huset


    Det är möjligt för makar att i bodelningen bestämma att ett hus ska tillfalla den ena maken. Det som gäller då är att den maken som får huset ska ersätta den make som inte får huset med pengar eller andra gemensamma tillgångar för att kompensera för den andel hen tidigare haft i huset. Det som ena maken då ?köper ut? sin make för kallas för skifteslikvid. Vid beräkning av skifteslikvid ska den latenta skatten dras av, det är en skatteskuld som kommer att betalas av den som i framtiden säljer egendomen. Den skatten som ska betalas för huset delas sen på två så att vardera parten betalar lika mycket.

    ..och som jag tolkar det så kan jag aldrig bli betalningsansvarig för hennes lån. Däremot dras hennes lån från hennes tillgångar, vilket redan är noll, och det kan aldrig bli minus:


    Då lånet står på den ena maken i det fall du beskriver, så ska summan av detta lån först dras av från den makens tillgångar. De tillgångar som sedan återstår läggs sedan ihop med den andra makens giftorättsgods och dessa sammanlagda tillgångar delas sedan mellan makarna.


    Lånet som tagits i den ena makens namn är alltså personligt och dras därför endast från densamme makes tillgångar innan tillgångarna delas i en bodelning. Detta lån som den ena maken tagit i sitt namn ska alltså betalas av denna maken efter en skilsmässa. Om det till exempel är en bank som givit lånet så kan inte banken kräva den andra maken på pengar, eftersom denne inte står som medsökande eller liknande på lånet. Den andra maken är således inte betalningsskyldig för lånet.

    Och givetvis kommer jag ha råd att bo kvar i huset, tack för att du frågar.


     

  • Tom Araya

    Jag tycker det låter vettigt och ni bör göra en värdering.

    Ett alternativ till att du lånar till det hon ska ha av dig är att du gör en avbetalningsplan med ränta till henne. Då slipper du bankränta på ytterligare lån.
    Detta borde vara tänkbart för henne utefter vad du här skriver om hennes tankar om huset. Det skulle också motverka att hon med sin impulsivitet sätter sprätt på stora klumpsummor.

Svar på tråden Är vårt upplägg med huset ok vid bodelning?