• Mrskos

    Avskedsgåva kollega

    Har fått i uppdrag att samla in pengar för avskedsgåva till kollega som slutar.

    Vad kan man köpa ens?? Är så dålig redan på att presenter åt familj. Vad köper man ens till en kolla som avskedsgåva?
    Ge mig tips tack

  • Svar på tråden Avskedsgåva kollega
  • Gryntroll

    En korg med blandat ätbart?


    Det brukar vara poppis, sedan kan det ju vara ett tema som håller ihop innehållet, ex
    Italien med italiensk olivolja, mandelskorpor, en salami, oliver, grissini, en bit finare parmsan
    Rödskala - bara röda, orangea och rosa förpackningar och röda, rosa och orangea grönsaker och frukter
    Balkan - trevlig burk med ajvar, picklade/syrade grönsaker, fyllda paprikor, oliver, vinbladsdolmar


    Annars tycker jag att presentkort och en blomma är ett säkert kort.

  • Alessia

    Det beror ju en hel på hur mycket pengar ni samlar  in. Den senaste presenten på min arbetsplats för den kvinna som slutade och flyttade till annan stad var en ullpläd från Klippans väveri. Det var jag som köpte den på kampanjpris för 600:- , jättefin, diskret mönstrad i mjukt blått och ullvitt. Hon som fick pläden var alltid frusen av sig och hade koftor och tröjor hängande, så det blev en present med en twist. Många glada skratt. 
    Matvaror, choklad, alkohol och presentkort ger vi aldrig. Däremot böcker (kokböcker är populärt) eller en fin designvas med blommor i och som sagt en och annan nyttogrej som en pläd.

  • asdfgh

    När kollegan gick i pension fick han en eldkorg där man även har möjlighet att lägga på ett galler för grillning. Han fick även diverse grilltillbehör.

    Han har en stuga dit barn och barnbarn ofta kommer. Istället för att få stå själv vid grillen tänkte vi på en mer social lösning.

    När jag slutade fick jag en SUP som jag gått och funderat på under något år, vilket kollegorna visste.

  • Anonym (Glad)

    Kan du inte kolla om någon annan kan köpa?
    Vad gillar personen 
    Ca vilken budget
    Jag fick ett halsband med lokal knytning
    Från ett annat fick jag fina skålar 
    Annars presentkort på någon restaurang  el spa besök
    El se om ni kan träffas alla och gå ut och äta mat ihop och bara ge något litet en flaska bubbel el liknande

  • Anonym (H)
    Gryntroll skrev 2023-04-13 15:47:28 följande:

    En korg med blandat ätbart?


    Det brukar vara poppis, sedan kan det ju vara ett tema som håller ihop innehållet, ex
    Italien med italiensk olivolja, mandelskorpor, en salami, oliver, grissini, en bit finare parmsan
    Rödskala - bara röda, orangea och rosa förpackningar och röda, rosa och orangea grönsaker och frukter
    Balkan - trevlig burk med ajvar, picklade/syrade grönsaker, fyllda paprikor, oliver, vinbladsdolmar


    Annars tycker jag att presentkort och en blomma är ett säkert kort.


    Mat fungerar bara om man vet vad personen gillar.
    Korg 3 skulle jag gett vidare direkt.

    Givetvis gillar folk olika , men man kan inte ta för givet  att alla gillar allt du gillar.
  • Gryntroll
    Anonym (H) skrev 2023-04-13 21:44:14 följande:
    Mat fungerar bara om man vet vad personen gillar.
    Korg 3 skulle jag gett vidare direkt.

    Givetvis gillar folk olika , men man kan inte ta för givet  att alla gillar allt du gillar.

    Ja men så klart ska man anpassa efter vad personen gillar, det gör man med alla presenter tänker jag, det var exempel på teman. 

    Man ger ju kanske inte heller ätbart till någon mulitallegiker eller någon som lider av obesitas eller fetma osv. Eller en prålig vas till någon som gillar avskalad inredning. 


    Alkohol ger vi i princp aldrig hos oss.

  • Anonym (B)
    Gryntroll skrev 2023-04-14 11:35:25 följande:

    Ja men så klart ska man anpassa efter vad personen gillar, det gör man med alla presenter tänker jag, det var exempel på teman. 

    Man ger ju kanske inte heller ätbart till någon mulitallegiker eller någon som lider av obesitas eller fetma osv. Eller en prålig vas till någon som gillar avskalad inredning. 


    Alkohol ger vi i princp aldrig hos oss.


    Jag har fetma (obesitas betyder fetma, vad trodde du det betydde?) och jag hade gillat att få en korg med mat. Varför kan man inte ge en korg med mat till någon som har fetma?
  • Mrskos

    Tack för era svar. En korg lät ju bra eller en pläd eller något. Känns så tråkigt med blomma och presentkort, det ger vi oftast när någon fyller år.
    Tänker när man slutar efter 23 år så är det finare med något mer större.

  • Anonym (H)
    Gryntroll skrev 2023-04-14 11:35:25 följande:

    Ja men så klart ska man anpassa efter vad personen gillar, det gör man med alla presenter tänker jag, det var exempel på teman. 

    Man ger ju kanske inte heller ätbart till någon mulitallegiker eller någon som lider av obesitas eller fetma osv. Eller en prålig vas till någon som gillar avskalad inredning. 


    Alkohol ger vi i princp aldrig hos oss.


    Det borde vara självklart , men man vet aldrig på FL.


    ;)

  • Gryntroll
    Anonym (B) skrev 2023-04-14 12:11:46 följande:
    Jag har fetma (obesitas betyder fetma, vad trodde du det betydde?) och jag hade gillat att få en korg med mat. Varför kan man inte ge en korg med mat till någon som har fetma?
    Rent krasst av  samma anledning som man inte ger alkohol till en  alkoholist eller någon med alkoholvanor som verkar tendera riskbruk. En avskedsgåva från en arbetsgivare ska ju helst inte uppmuntra till att förvärra en ohälsosam situiaion. Enligt policys hos oss i alla fall.
  • Gryntroll
    Anonym (B) skrev 2023-04-14 12:11:46 följande:
    Jag har fetma (obesitas betyder fetma, vad trodde du det betydde?) och jag hade gillat att få en korg med mat. Varför kan man inte ge en korg med mat till någon som har fetma?
    Hade för mig att obesitas var efter fetma III. Men är det vad det heter redan vid fetma I så ber jag om ursäkt om du blev stött.
  • Anonym (X)
    Mrskos skrev 2023-04-13 15:27:54 följande:
    Avskedsgåva kollega

    Har fått i uppdrag att samla in pengar för avskedsgåva till kollega som slutar.

    Vad kan man köpa ens?? Är så dålig redan på att presenter åt familj. Vad köper man ens till en kolla som avskedsgåva?
    Ge mig tips tack


    Tipset är väl att köpa något som passar och är lite allmänt, biobiljetter, godis mm.
    Mat är ju dyrt ny så investera i kanske en plockkorg av olika lite dyrare saker. Till kvinnor brukar uppskattas produkter från tex Rituals eller Lush. Där får du hjäp från personalen att plocka ihop en korg.
    Undvik alkohol.
Svar på tråden Avskedsgåva kollega