• xnfsm

Fel daterad vid RUL?

Är det någon som varit med om att ni blivit fel daterad vid RUL? 

Jag har haft stenkoll på min mens som varit regelbunden samt trackade min ägglossning när jag blev gravid, vet exakt vilken dag som gällde. Ändå blev jag flyttad vid RUL nästan 2 veckor från senaste mensens första dag. Enligt min uträkning hade jag ju redan plussat då? Jag kände fosterrörelser väldigt tidigt (v 15-16) samt tycker att jag är mycket mer gravid (ni som fattar vet) denna graviditet än min förra som tyvärr tog slut i v 22-23. Jag vet att det kan vara helt normalt att känna så i en andra graviditet. Är i v 23 nu. 

Som sagt, någon som varit med om att det blivit fel på RUL? 

• Svar på tråden Fel daterad vid RUL?
  • Elin pelin
    xnfsm skrev 2023-04-15 23:14:13 följande:
    Samma här, var också säker på tillverkningsdag :) hur långt efter samlag kan man räkna att befruktning sker? vet du? 
    Vet inte, vi hade sex samma dag som jag hade ägglossning. Men spermier kan leva upp till 5 dygn i kvinnan men hur "pigga" de är efter 5 dygn är ju frågan. Det rek väl sex ett par ggr per vecka om man vill bli gravid.
  • Pimpinellan
    xnfsm skrev 2023-04-15 23:14:13 följande:
    Samma här, var också säker på tillverkningsdag :) hur långt efter samlag kan man räkna att befruktning sker? vet du? 
    Ägget lever absolut max ett dygn. Spermier kan i vissa fall leva uppåt 5 dagar även om det får räknas som ovanligt. 
  • xnfsm
    Pimpinellan skrev 2023-04-16 19:01:57 följande:
    Ägget lever absolut max ett dygn. Spermier kan i vissa fall leva uppåt 5 dagar även om det får räknas som ovanligt. 
    Ok! Så låt säga att äl var på en måndag pch jag hade sex då, när räknas jag som gravid? Haha
  • Pimpinellan
    xnfsm skrev 2023-04-16 20:13:01 följande:
    Ok! Så låt säga att äl var på en måndag pch jag hade sex då, när räknas jag som gravid? Haha
    Ägget befruktas inom max ett dygn, blir en blastocyst vilket tar 5-6 dagar och fäster sen  senast 7 dagar efter äl. Då är man väl iofs gravid, men ingen vet om det så tidigt. Om man går efter vårdens kriterier på vad som räknas som m.f så är det från tidigast v.5. Så vården räknar nog v.5. Vi vanliga dödliga räknar att man blev gravid just då vid äl. Men för att krångla till det räknas graviditetens längd med början från mensstart så i praktiken blir man gravid v.2+0. 
  • Elin11989

Blivit flyttad bakåt 1-2 veckor vid alla mina 4 graviditeter fast jag vetat exakt när jag blev gravid men alla mina barn har varit små vid födseln och legat under normal kurvan vid tillväxt ultraljud så de beror helt enkelt på att mina barn är små från början. Man borde individanpassa mätningar och BF datum mer inte bara gå efter mått vid RUL. Två veckor kan ha stor betydelse om man tex som mig ska snittas 

• Cornellia

Vid RUL kan dom ju bara göra en uppskattning, baserat på fostrets storlek. Och det kan skilja. 

Kring vecka 10-12 är det mest tillförlitligt att avgöra fostrets ålder, men eftersom det oftast inte är så viktigt, så att man ska göra två UL, så väjer man att använda uppskattningen från RUL. 

• Emala
    Cornellia skrev 2023-04-19 14:30:23 följande:

Vid RUL kan dom ju bara göra en uppskattning, baserat på fostrets storlek. Och det kan skilja. 

Kring vecka 10-12 är det mest tillförlitligt att avgöra fostrets ålder, men eftersom det oftast inte är så viktigt, så att man ska göra två UL, så väjer man att använda uppskattningen från RUL. 

Numera blir man ju erbjuden att göra ultraljud vid vecka 12.
  • jippi1234
    Emala skrev 2023-04-19 21:26:56 följande:
    Numera blir man ju erbjuden att göra ultraljud vid vecka 12.
    Inte här där jag bor, så tror endast de gäller vissa kommuner/län 
  • xnfsm
    jippi1234 skrev 2023-04-20 07:23:25 följande:
    Inte här där jag bor, så tror endast de gäller vissa kommuner/län 
    precis det är olika över landet. I Sthlm tex erbjuds man UL i v 12 och 20 men kan ju även få tidigt vaginalt ultraljud och/eller tillväxtultraljud senare om det finns behov av det. 
  • Emala

Det är nog olika,  här erbjuds alla ultraljud i vecka 12 och 20.  

• xnfsm

Nån som vet om dom brukar kunna justera bf-datum om man gör tillväxtultraljud och det visar något annat? eller är det bf från RUL som gäller? 

• sommar2020regn
    xnfsm skrev 2023-04-22 09:41:44 följande:

Nån som vet om dom brukar kunna justera bf-datum om man gör tillväxtultraljud och det visar något annat? eller är det bf från RUL som gäller? 

Det är från RUL det gäller! Förändringar senare räknar som ett barn stor för sin gest-vecka, eller liten.
  • xnfsm
    sommar2020regn skrev 2023-04-22 09:47:29 följande:
    Det är från RUL det gäller! Förändringar senare räknar som ett barn stor för sin gest-vecka, eller liten.
    Ok tack för svaret!
Svar på tråden Fel daterad vid RUL?