• Anonym (Jojo)

Hur stor är risken att bli gravid vid avbrutet samlag?

Inga pekpinnar tack!

Min spiral trillade ut i februari och jag ska sätta in en ny.

Vi kör avbrutet samlag och veckan kring äl så har vi helt enkelt inte sex. Men nu räknade jag helt fel och vi har haft sex dagarna innan äl och just på äl dagen. Avbrutet. Min man är väldigt bra på att dra ut i tid, men ja, hur stor är risken ändå? Läste på någon sida att drar han ut den i tid så skyddar det ändå upp mot 96%, det känns ju lite overkligt eller? 

Jag vill egentligen bara veta hur pass osäker metoden är, för tycker man läser så olika. 

• Svar på tråden Hur stor är risken att bli gravid vid avbrutet samlag?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (T) skrev 2023-04-14 04:15:17 följande:

Tips! :)

sv.wikipedia.org/wiki/Pearl-index

Det var lägre siffror än jag läst. 40 av 100 gravida har jag läst. Men det beror väl på hur man räknar lite också. De som konsekvent undviker sex äl-veckan tex. Eller de som drar ut i sista sekunden. Eller haft utlösning strax innan och kör in den igen.
  • Lynx123

Tror risken ligger på 20-25%. En av fem. Ganska riskabelt med andra ord. Om du verkligen inte vill bli gravid är det nog bäst att köra med kådis tills vidare.

• Anonym (Avbrutet)

Vi körde avbrutet och tyckte att han var bra på att dra ut den i tid. 
    Det resulterade i vår son som nu är fyra år. Absolut inte planerad med givetvis älskad. Jag och pappan hade enbart ett kk-förhållande och lever inte tillsammans idag heller. Men vi fick snyta oss och ta ansvar båda och det fungerar bra.
    Även försatsen kan innehålla spermier och om Ni verkligen inte kan tänka er en graviditet blr ni skydda er på annat sätt än just avbrutet samtal. 

• Anonym (M)

Men kör med kondom också, då är ni säkrare. Vill ni absolut inte ha barn känns det dumt att chansa. 

• Anonym (Funkar bra)

Har kört avbrutet i över 10 år och det har fungerat hur bra som helst. 

• RaYzLeR

Det kan komma lite sperma innan orgasm, så det finns en risk att bli gravid, även om risken är liten.

• Anonym (Elena)

Alltså, om du absolut inte vill bli gravid är det väl bara att ha kondom fram tills du kan sätta in en ny spiral? Fattar inte varför folk ska slarva så mycket och sen nojja och oroa sig, när det är så enkelt att skydda sig. Det är verkligen inte krångligt, det här.

• Anonym (V)

Säkerheten vid avbrutet är säkert extremt olik från person till person och det är därför Pearl-index är vad det är. Jag och min sambo har kört avbrutet som enda preventivmedel i 10 år och har bara blivit gravida när vi aktivt har försökt bli det. Men att det har fungerat felfritt för oss innebär ju inte att det gör det för alla.

• Anonym

Vi brukar avbryta efter utlösningen. Jävligt jobbigt att cykla till jobbet, handla etc annars, med en annan person hängade framför sig.

• Anonym (Näää)

Jag och ett ex körde avbrutet ganska länge och det gick bra. Sedan blev vi ju gravida med abort som resultat (gymnasium)
    Fattar inte att vi klarade oss så länge. 
    Skaffa skydd!
    Jag köpte fegslang men hon ville få sats och jag sa inte nej.
    Kunde haft ett barn i 35 års åldern idag ... är 56.

Svar på tråden Hur stor är risken att bli gravid vid avbrutet samlag?