• Anonym (Undrande)

Varför skriva ut med expeditionsintervall?

Jag tar antidepressiva och min psykiatriker skriver ut med expiditionsintervall, en ask är 28 tabletter jag får bara hämta ut en i taget och efter 27 dagar. Vilket betyder att jag inte kan ha någon framförhållning alls det i sin tur slutar ofta med att jag blir utan i några dagar. Mitt Apotek har inte alltid den medicinen hemma och måste beställa det är inte alltid jag kan gå och hämta just den dagen jag får heller. 

Är det normalt att de gör på det här sättet? Det är ingen narkotikaklassad medicin. Jag kommer givetvis fråga henne varför men nästa besök är inte förrän om 3 månader. 

• Svar på tråden Varför skriva ut med expeditionsintervall?
  • Anonym (Bgng)

För man inte ska ta överdos säkert. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Bgng) skrev 2023-04-14 20:21:25 följande:

För man inte ska ta överdos säkert. 

Brukar de vara rädda för sånt vad gäller antidepressiva? Är det här standard inom psykiatrin? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-04-14 20:27:30 följande:
    Brukar de vara rädda för sånt vad gäller antidepressiva? Är det här standard inom psykiatrin? 
    Ja, det är standard. 
  • Anonym (R)

Självmordsbenägen?

• Anonym (Bgng)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-04-14 20:27:30 följande:
    Så är det väl överallt och med många mediciner. Det är bra.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Bgng) skrev 2023-04-14 20:50:42 följande:
    Så är det väl överallt och med många mediciner. Det är bra.
    Hur är det bra att vara utan medicin en vecka varje månad? 
    Anonym (R) skrev 2023-04-14 20:39:49 följande:

Självmordsbenägen?

Nej 
    Anonym (T) skrev 2023-04-14 20:32:49 följande:
    Ja, det är standard. 
    okej, funderar i så fall på att flytta över till VC jag kan få samma medicin där utan expeditionsintervallet. Det här fungerar verkligen inte. 
  • Anonym (semester)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-04-14 22:08:52 följande:
    Hur är det bra att vara utan medicin en vecka varje månad? 
    Anonym (R) skrev 2023-04-14 20:39:49 följande:

Självmordsbenägen?

Nej okej, funderar i så fall på att flytta över till VC jag kan få samma medicin där utan expeditionsintervallet. Det här fungerar verkligen inte. 
    Jag har så hos min också. Sa att jag skulle på långsemester och fick hämta för två månader istället, så nu har jag reserv för de dagar som överlappar. Jättedåligt system. Kan till viss del förstå det, men att det ska vara så på dagen är helt galet. Och aldrig hört talas om någon som tagit livet av sig med vanliga anti-depp.
  • Anonym (R)

Säkert inga problem att få lite kortare intervall. Du ska kunna ha några dagar på dig, även kunna beställa

• Anonym (Undrande)
    Anonym (semester) skrev 2023-04-14 22:14:36 följande:
    Jag har så hos min också. Sa att jag skulle på långsemester och fick hämta för två månader istället, så nu har jag reserv för de dagar som överlappar. Jättedåligt system. Kan till viss del förstå det, men att det ska vara så på dagen är helt galet. Och aldrig hört talas om någon som tagit livet av sig med vanliga anti-depp.
    Jag tycker det är märkligt att VC och psykiatrin har så olika regler för samma medicin och att det här inte gäller för somatiska sjukdomar. Smart att säga att du skulle på semester. 
    Anonym (R) skrev 2023-04-14 22:19:02 följande:

Säkert inga problem att få lite kortare intervall. Du ska kunna ha några dagar på dig, även kunna beställa

Jag ska fråga. Men nu när jag är inställd på medicinen hämtar jag helst ut för tre månader i taget. 
  • Anonym (R)

3 månader är nog svårt men går alltid att fråga

• Anonym (tek)

expeditionsintervall är bara när det finns risk att patienten ska över dosera medicinen eller att patienten ska använda medicinen på något fel sätt, oftast på narkotika klassad men det kan även på andra mediciner om anledningen finns. helt enkel diskutera med din psykiatri om hen tycker att du ligger i riskzon. du kan motivera det som jag förstår att intervallet stressa dig vilket det är inte roligt när man är deprimerad.  

• Anonym (Undrande)
    Anonym (R) skrev 2023-04-14 22:41:05 följande:

3 månader är nog svårt men går alltid att fråga

Varför skulle det vara svårt? Man får normalt vis hämta ut för tre månader i taget. 
    Anonym (tek) skrev 2023-04-14 22:41:22 följande:

expeditionsintervall är bara när det finns risk att patienten ska över dosera medicinen eller att patienten ska använda medicinen på något fel sätt, oftast på narkotika klassad men det kan även på andra mediciner om anledningen finns. helt enkel diskutera med din psykiatri om hen tycker att du ligger i riskzon. du kan motivera det som jag förstår att intervallet stressa dig vilket det är inte roligt när man är deprimerad.  

Tack för infon. Hade det varit narkotikaklassat hade jag förstått men inte vanliga antidepressiva. 
  • Yllop
    Anonym (Undrande) skrev 2023-04-15 01:04:00 följande:
    Varför skulle det vara svårt? Man får normalt vis hämta ut för tre månader i taget. 
    Anonym (tek) skrev 2023-04-14 22:41:22 följande:

Tack för infon. Hade det varit narkotikaklassat hade jag förstått men inte vanliga antidepressiva. 

Det är tyvärr väldigt vanligt att folk överdoserar antidepressiva ocks.

När du hämtar ut medicin på säg till att du kommer om 27 dagar och hämtar ut medicin igen och be dem ta hem läkemedlet så att det finns hemma.

Svar på tråden Varför skriva ut med expeditionsintervall?