• Soltjej25

Tandläkare, livrädd.

hej,

var hos tandläkaren idag. Fick en tråkig dom.

2 tänder ska dras ut. Ett hål ska lagas. Har infektion i tandköttet som kan leda till tandlossning om obehandlad.

bettskena ska jag också ha då jag har sprickor i tänderna.

känns som att livet är över, ångesten är brutal.

ska till tandhygienist för att få bukt på infektionen.

nån annan som gått igenom liknande? Hur gick i det för er?

• Svar på tråden Tandläkare, livrädd.
  • Anonym (riktigt)

Du kan få lugnande tabletter förskrivet till dig så din tandläkarskräck inte känns så påtaglig. Det kommer gå bra ska du se.

• Soltjej25
    Anonym (riktigt) skrev 2023-04-15 13:39:53 följande:

Du kan få lugnande tabletter förskrivet till dig så din tandläkarskräck inte känns så påtaglig. Det kommer gå bra ska du se.

jag är mest orolig över infektionen. Rädd att få tandlossning. Står överallt att infekterat tandkött kan leda till det 

• Anonym (Idi)

De kommer få bukt med infektionen. Var noga med rengöringen sen, använd tandstickor och tandtråd varje dag.
    Att du har en infektion nu betyder inte tandlossning utan att det kan leda till tandlossning. Mätte tandläkaren fickorna?
    Även om du skulle ha lite fickor så krävs det ganska djupa sådana för att det ska bli tandlossning. Skulle du ha tandfickor får du gå regelbundet och få hjälp att rengöra så blir de inte värre.

• Soltjej25
    Anonym (Idi) skrev 2023-04-15 14:21:09 följande:

De kommer få bukt med infektionen. Var noga med rengöringen sen, använd tandstickor och tandtråd varje dag.
    Att du har en infektion nu betyder inte tandlossning utan att det kan leda till tandlossning. Mätte tandläkaren fickorna?
    Även om du skulle ha lite fickor så krävs det ganska djupa sådana för att det ska bli tandlossning. Skulle du ha tandfickor får du gå regelbundet och få hjälp att rengöra så blir de inte värre.

jag hade någon ficka tydligen, men mest att tandköttet blödde när hon skrapade där (blöder inte när jag borstar) 

ska till tandhygienisten för att få råd kring hur jag tar hand om tänderna. Sen skulle jag väll kanske få någon behandling av dom också.. mest rädd att dom kommer säga att det är kört 

• Anonym (Fratello)

Du måste sluta äta socker även hur socker torsk du är måste du sluta annars får du inte ihop det med någon om du går o luktar bajs i munnen

• Tecum
    Soltjej25 skrev 2023-04-15 14:32:10 följande:

jag hade någon ficka tydligen, men mest att tandköttet blödde när hon skrapade där (blöder inte när jag borstar) 

ska till tandhygienisten för att få råd kring hur jag tar hand om tänderna. Sen skulle jag väll kanske få någon behandling av dom också.. mest rädd att dom kommer säga att det är kört 

Det är inte kört, oroa dig inte! Det ska mycket till innan det blir tandlossning, i synnerhet när man är så ung som du. Tandhygienisten säger det hon måste säga och de vill gärna att patienten ska ta behandlingen och gå på regelbundna kontroller. Följ hennes råd så löser det sig. Samma med infektionen, behandlingen hjälper.

Varför ska du dra ut två tänder, sitter de snett? Men det är ingen fara, det gör inte ont och det läker snabbt även om det är lite svårt att äta de första dagarna.
  • Soltjej25
    Tecum skrev 2023-04-15 14:38:48 följande:
    Det är inte kört, oroa dig inte! Det ska mycket till innan det blir tandlossning, i synnerhet när man är så ung som du. Tandhygienisten säger det hon måste säga och de vill gärna att patienten ska ta behandlingen och gå på regelbundna kontroller. Följ hennes råd så löser det sig. Samma med infektionen, behandlingen hjälper.

Varför ska du dra ut två tänder, sitter de snett? Men det är ingen fara, det gör inte ont och det läker snabbt även om det är lite svårt att äta de första dagarna.
    Tack för ditt svar. Det ger mig hopp!!

Det är 2 visdomständer som ska dras ut, så det är ju inte hela världen egentligen. Dom behöver man ju inte direkt.

Den ena ska dras ut då den har ett stort hål i sig, som inte går att laga.

Den andra fick jag antingen välja att laga eller dra ut men jag drar nog ut den endå, ingen idé att laga en visdomstand och sen behöva dra ut den endå tillslut..
  • Tecum
    Soltjej25 skrev 2023-04-15 14:47:16 följande:
    Tack för ditt svar. Det ger mig hopp!!

Det är 2 visdomständer som ska dras ut, så det är ju inte hela världen egentligen. Dom behöver man ju inte direkt.

Den ena ska dras ut då den har ett stort hål i sig, som inte går att laga.

Den andra fick jag antingen välja att laga eller dra ut men jag drar nog ut den endå, ingen idé att laga en visdomstand och sen behöva dra ut den endå tillslut..
    Ok, då slipper du kosta på dia brygga eller så när det är tänderna längst bak. Sen läker de snabbare och det är lättare att tugga utan att såren ställer till det.
  • Anonym (H)

Mitt råd är eltandborste med rätt teknik (hålla still och att tandköttet kommer med och förflytta långsamt), mellanrumsrengöring dagligen och Paroex tandkräm som finns på Apoteket. Och regelbunden tandsten borttagning hos hygienisten. 

• Anonym (riktigt)
    Soltjej25 skrev 2023-04-15 14:16:43 följande:

jag är mest orolig över infektionen. Rädd att få tandlossning. Står överallt att infekterat tandkött kan leda till det 

Du kommer få tips och de kan förskriva fluor tandsköljning till dig, sen ska du hålla på och peta morgon och kväll med tandpetare, "floss" mellan tänderna och så peta lite med just tandpetare nedanför vid tändernas slut. inte småäta utan ät rejäla måltider när du äter istället. Borsta sen.
Svar på tråden Tandläkare, livrädd.