Anonym (K) skrev 2023-04-16 15:27:04 följande:
Känner ni glädje med Escitalopram?
Jag har ätit Escitalopram tidigare med god effekt. Åt då 5 mg. Denna gång då jag känner att jag föll djupare än sist ville jag upp på 10 mg ganska snabbt under insättningen och har nu stått på den dosen ca 5 veckor. Ångesten är bort vilket är väldigt skönt. Dock känner jag ingen glädje eller lust inför något, känner hjärndimma och är allmänt seg i huvudet. Kan detta bero på höjningen? Någon som upplevt samma? Jag behöver kanske ge det lite tid. Just nu undrar jag om jag kanske skulle stått kvar på 5 mg.
Jag tog escitalopram under 8 månader ca. Insättningen var inte bra, det var en för svår period faktiskt. Sen fick jag liksom en stillhet inombords, det var skönt just då. Men just denna brist på glädje som jag fick sen, den gjorde att jag slutade. Jag fick ångest av att inte längre glädjas åt saker jag normalt får en stark lyckokänsla av, så ingen bra medicin för mig. Och jag vet att utsättningen blir svårare ju längre man använder ssri.
På det hela taget kan jag önska att jag inte hade tagit Escitalopram, insättningen gav mig för många veckor av svår ångest som jag aldrig upplevt i mitt liv. Jag minns den rätt väl och den har gjort mig rätt rädd för ångest så att säga. Men jag vet ju inte hur jag hade mått när det var som svårast efter en svår händelse.
Så jag tycker att man ska stå på så låg dos som man får effekt nog av. Jag tar mig hellre igenom ångest på andra sätt än med ssri om det går eftersom det gör mitt liv grått. Eller bara står ut med ångesten, tänker att det kommer att bli bättre och gör allt för att göra mitt liv bättre på olika sätt. Då var det rätt tuff ångest jag hade innan insättningen.