• HemligaM

Är jag orimlig och egoistisk?

Hej allesammans, 

Varannan fredagkväll har jag satt som MIN dag, min kväll. Jag jobbar på ett jobb där det är en del kvällsjobb samt helger så jag har satt fredag inför min lediga helg som min ?rå-om-mig? dag.

Jag slutar jobbet 16, sen går jag långpromenad med min hund, beställer mat, har ?spa?kväll med hårmask, ansiktsmask, rakar benen och byter lakan.

Sen myser jag ner mig i soffan med snacks och min hund så ser vi film. 

Men folk vill ju alltid göra saker på fredagar. Det är då familjen vill ses och käka, vännerna gå ut osv. Men just den fredagen vill jag ha som min, där jag fokuserar på mig själv och mitt välmående. (Har chefsposition och är ett väldigt stressigt jobb) För den fredagen är den enda kvällen jag VERKLIGEN slappnar av för jag har bara två sammanhängande lediga dagar varannan vecka. Aldrig mer. (Bortsett från röda dagar) 

Så nu vill några vänner ses nästa fredag, dvs min lediga helg. Är jag orimlig och tramsig över att tacka nej för jag ger mig själv en kväll varannan vecka? 

• Svar på tråden Är jag orimlig och egoistisk?
  • Anonym (A)

Nej, du gör som du vill. Kan ni inte träffas någon annan dag?

• Anonym (---)

Du väljer själv. Är det viktigare att benhårt hålla på detta med varann fredag eller att kanske EN fredag träffa vänner? 

• MammaKajsa

Inte alls tramsig och orimlig skulle jag säga, utan precis tvärtom tycker jag att du planerar din tid mycket klokt för att prioritera återhämtning. Tänk om fler var lika klok som dig, och gav sig själv inbokad tid för återhämtning. Då skulle vi nog ha färre utbrända i arbetslivet.

Så stå på dig och värna om dina viktiga fredagar. Och du behöver inte lämna några argument till varför du inte kan heller, utan säg bara att du är uppbokad redan. Dina vänner kanske har fler lediga dagar än du, och borde då rimligtvis kunna vara mer flexibel i sin planering. 

• Anonym (Nja)

Nej, men hur svårt är det att ta "din" kväll på lördagen istället?

• Anonym (Manisk?)

Jag förstår avslappningsgrejen men det låter nästan som lite maniskt beteende? Att absolut inget får rubba din rutin? Det kan väl vara kul att träffa kompisarna nån gång också? Och raka benen på lördagen. En sak om de var på dig varje fredag!
    Annars så säger du helt enkelt nej, att du har andra planer, inget konstigt med det!

• Anonym (L)

Nej, lite oflexibel, möjligen. Du kan ju inte kräva att alla andra ska anpassa sig efter att du vill vara ensam varannan fredag, så du får väl tacka nej helt enkelt. Risken är att vänner och familj slutar fråga om du vill vara med efter ett tag om du alltid tackar nej. Jag hade prioriterat vänner och familj framför att ligga i soffan med min hund som man ändå gör varje dag, men alla är olika...

• HemligaM

Jag läser vad ni skriv och köper era argument!

Grejen är dock att jag träffar både familj och vänner varannan vecka MINST. Familjen träffar jag varje vecka i princip. 

Och det här må låta tramsigt och det är kanske lite maniskt men byter jag lakan måste jag tvätta håret. Det känns ofräscht att lägga sig med skitigt hår i en ren säng och jag tvättar mitt hår 1-2ggr beroende på vecka varav fredagen ligger i den planeringen. 

Jag är inte omöjlig med att flytta min fredag. Men jag VILL inte. Jag har nog få kvällar lediga jämfört med andra då alla i min omgivning arbetar 7-4 jobb. Jag lägger lediga kvällar på familj, pojkvän och vänner.

Så det är inte så att jag skiter i att träffa dom helt, är bara min fredag jag är mån om?

• Anonym (S)
    HemligaM skrev 2023-04-17 19:08:10 följande:

Grejen är dock att jag träffar både familj och vänner varannan vecka MINST. Familjen träffar jag varje vecka i princip. 

Och det här må låta tramsigt och det är kanske lite maniskt men byter jag lakan måste jag tvätta håret. Det känns ofräscht att lägga sig med skitigt hår i en ren säng och jag tvättar mitt hår 1-2ggr beroende på vecka varav fredagen ligger i den planeringen. 

Jag är inte omöjlig med att flytta min fredag. Men jag VILL inte. Jag har nog få kvällar lediga jämfört med andra då alla i min omgivning arbetar 7-4 jobb. Jag lägger lediga kvällar på familj, pojkvän och vänner.

Så det är inte så att jag skiter i att träffa dom helt, är bara min fredag jag är mån om?

Förstår inte problemet.
    Du är ju vuxen och får väl planera hur du vill.
    Det är väl bara att tacka nej...
  • Anonym (Moa)

Detta är ingenting du ska behöva argumentera om. Du har rätt att göra saker för att du vill. Dina vänner och din familj äger inte din tid; det gör du själv. 
  • Anonym (Manisk?)

Vill du inte så är det ju helt upp till dig 😊 Träffar du familj och vänner annars så är det ju inga problem! Lät i TS som det var en engångsföreteelse just denna fredagen.
  • Tom Araya

Jag tycker du är rimlig. Förövrigt slutade man väl med att gå ut med vänner när man började jobba, i stort sett.
    Vem räknar förövrigt med att alla ska kunna koma just den dag de bestämmer? Det är orimligt om något.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Manisk?)
    Ascendere skrev 2023-04-17 23:13:01 följande:

Oavsett allt du skriver så låter du sjukt egocentrerad och oskön.
    Skulle inte platsa i mitt umgänge men funkar det för dig så kör på- 

Fast vara Varför???
  • HemligaM
    Ascendere skrev 2023-04-17 23:13:01 följande:

Oavsett allt du skriver så låter du sjukt egocentrerad och oskön.
    Skulle inte platsa i mitt umgänge men funkar det för dig så kör på- 

För att man en gång varannan vecka har en dag tillägnad åt sig själv? 🤪

Så om folk sportar en gång i veckan och inte kan onsdag kvällar tex är dom också egocentrerade? För dom gör nåt dom tycker är kul eller för hälsans skull? 

Stackars dina vänner isåfall som alltid måste va tillgängliga.. 

• Anonym (A)
    Tom Araya skrev 2023-04-17 23:00:43 följande:

Jag tycker du är rimlig. Förövrigt slutade man väl med att gå ut med vänner när man började jobba, i stort sett.
    Vem räknar förövrigt med att alla ska kunna koma just den dag de bestämmer? Det är orimligt om något.

Sluta gå ut med vänner för att man börjat jobba? Jag förstår att många sitter ensamma hemma om man har den inställningen. 
  • Anonym (?)

Jag fattar inte riktigt heller, det är väl bara att tacka nej, sen kanske man får räkna med att vännerna slutar fråga om man alltid tackar nej men om du ändå träffar dom så ofta så spelar det kanske ingen roll om du inte hänger med varje gång....

Om jag frågar en kompis om hon vill gå ut och hon svarar att hon hellre går ut med hunden och tvättar håret så hade jag nog känt mig ganska bortprioriterad men ett "nej, jag är så trött efter veckan så vill bara koppla av hade ju varit helt förståeligt" även om man såklart inte är skyldig en förklaring till varför man tackar nej

• Anonym (G)

Jag gör samma sak, inte lika strikt med vilken dag dock. Så jävla skönt att vara hemma ifred! Göra vad man vill. Jag brukar träna, laga en sen middag, dricka två öl eller lite bubbel, äta godis, lyssna på musik, duscha varmt och somna på soffan.
    Skulle nån ringa hade jag absolut inte svarat. 

Bara säg att du inte kan ses! Ge ingen anledning, du måste inte argumentera kring detta, du är vuxen.

• linani

Jag hade nog uppfattat en person som orimlig om den konsekvent tackade nej till umgänge pga "jag ska raka benen och tvätta håret". Det är ju sådana saker som de flesta av oss klarar av att göra typ varje dag och ändå hinna med att träffa vänner.

Jag älskar att vara ensam hemma och bara ta det lugnt, men jag tycker det ingår i vänskap att ibland hänga med på saker vännerna vill - även om det inte är exakt de saker man själv hade önskat.

Svar på tråden Är jag orimlig och egoistisk?