• Torna

    Retroaktiv lön f-ledig

    Nu så här i tider av lönesamtal fick jag veta att vi får en retroaktiv utbetalning som gäller från 1/1. Grejen är bara att jag är föräldraledig, och f-kassan betalar INTE ut retroaktivt. Det innebär alltså att jag förlorar dessa pengar pga f-kassan och att lönesamtalen är så "sent". Det känns ju bra fult.. Någon som har erfarenhet av detta eller något knep hur man gått tillväga? Eller är det bara att bita ihop och gilla läget...?

  • Svar på tråden Retroaktiv lön f-ledig
  • Anonym (CB)
    Torna skrev 2023-04-17 20:35:32 följande:
    Retroaktiv lön f-ledig

    Nu så här i tider av lönesamtal fick jag veta att vi får en retroaktiv utbetalning som gäller från 1/1. Grejen är bara att jag är föräldraledig, och f-kassan betalar INTE ut retroaktivt. Det innebär alltså att jag förlorar dessa pengar pga f-kassan och att lönesamtalen är så "sent". Det känns ju bra fult.. Någon som har erfarenhet av detta eller något knep hur man gått tillväga? Eller är det bara att bita ihop och gilla läget...?


    F-kassan är inte lön, och då du inte arbetat så har inte arbetsgivaren någon lön att betala ut. Alltså får du inget retroaktivt.
  • Anonym (Sanna)
    Torna skrev 2023-04-17 20:35:32 följande:
    Retroaktiv lön f-ledig

    Nu så här i tider av lönesamtal fick jag veta att vi får en retroaktiv utbetalning som gäller från 1/1. Grejen är bara att jag är föräldraledig, och f-kassan betalar INTE ut retroaktivt. Det innebär alltså att jag förlorar dessa pengar pga f-kassan och att lönesamtalen är så "sent". Det känns ju bra fult.. Någon som har erfarenhet av detta eller något knep hur man gått tillväga? Eller är det bara att bita ihop och gilla läget...?


    Fult skulle jag inte kalla det. Reglerna är som de är och några hamnar fel pga när de föder. 
  • Anonym (Gilla läget)

    Nej ts, du förlorar den retroaktiva löneökningen eftersom du inte har jobbat. Det är alltså varken jobbets eller FK:s "fel", så gissa vems.

  • Anonym (S)

    Hur många kronors skillnad kan det handla om i pengar för så få månader?
    inget att hetsa upp sig över! :)

Svar på tråden Retroaktiv lön f-ledig