• Lilalila1234

    Hur skaffar man vänner?

    Hej, jag undrar hur man skaffar vänner i vuxen ålder? 


    Jag är inte helt utan vänner, och dom vänner jag har älskar jag enormt mycket, inget missnöjde över mina redan befintliga vänskaper. 


    men upplever det svårt att skaffa nya vänner, många av mina vänner bor nu i andra länder och städer och verkar bli kvar där. 


    jag har studerat på distans i några år nu med avbrott för föräldraledighet mitt i pandemin. Så jag har varit ganska ensam i mycket. Har en jätte fin partner och kanske 3 vänner jag känner att jag kan ringa till när som helst, och några till vänner utöver det som jag typ kan käka middag med eller lite mer ytliga saker. 

    men känner ofta att jag saknar lite mer häng. Har också inte all tid i världen och upplever att det är svårt att få ihop livspusslet plus att då skapa nya kontakter på det. Något jag vill dock. Hur har ni gjort? 

  • Svar på tråden Hur skaffar man vänner?
  • Fröken Allvar

    Jag har försökt på många olika sätt. Ta inte detta fel, men jag har umgåtts med flera i en situation som liknar din och som resonerar som du gör, och har med tiden tröttnat på folk som tar kontakt, bokar upp min tid och sedan ställer in. Mitt råd till dig är att kolla av om du verkligen har tid för att utveckla vänskap utöver den du redan har. Du är föräldraledig och studerar på distans, men har ändå svårt att få ihop livspusslet. Jag tycker inte att det låter som om du har tid med vänner? Men "häng" kan du säkert hitta i form av någon aktivitet som inte har obligatorisk närvaro där du kan komma och göra en aktivitet som någon annan ordnar åt dig, där du kan komma och gå som det passar ditt liv.

  • Lilalila1234

    tack för svar! 


    nej men då är jag nog lite mer på din sida där att jag tröttnat på folk som ställer in, känner att många vänner som inte lever ett liv med barn kanske inte har samma respekt för tid. Det är inte så att jag bara kan dra hemifrån närsomhelst, måste kolla med sambon så han är ok med att vara hemma själv, om jag ska ta tid ifrån mitt barn så vill jag att det ska kännas värt. Blir en större grej nu i livet liksom, jag själv ställer inte in. 


    nej jag jobbar deltid och pluggar på distans heltid, med en sambo som reser mycket i jobbet, så blir själv en del. var föräldraledighet under pandemin :) 


    nej du kanske har rätt, kanske inte har tid just nu. 

    vad för aktiviteter tänker du på då? 

  • Fröken Allvar

    Jag tänker att det måste finnas grejer du gillar och kan gå på om din partner tar barnet en stund. Internet är din vän. Jag funderar på att byta stad och då har jag kollat upp lite vilka aktiviteter som finns där av det jag gillar. 

  • Anonym (Vän)

    En förslag är att du hittar något utanför hemmet där du kan träffas och umgås med andra. Trivs man brukar det utvecklas till någon form av vänskap. Kan vara någon förening, idrottsklubb, intresseorganisation odyl.

  • Anonym (Grekiska)

    Jag tipsar om att leta en aktivitet eller intresse som endast kräver din närvaro och inte hänger på att boka in med andra. 
    Tex så har jag börjat gå på hockey. Billiga biljetter nära till hemmamatcher och kräver inget krångel mer än att boka en biljett. Detta har gjort att jag fått en del nya vänner då jag oftast står i klacken och pratar med folket omkring mig. Vi känner igen varandra efter några matcher. Vi tar en öl ihop före matchen, hänger ihop på matchen och kanske tar en hamburgare när det är slut. Sen går vi hem åt varsitt håll. Nåt sms från och till om nästa match och vem som ska gå etc. Men inga krav på att umgås eller måste närvara. 

    På Facebook finns det ju också en massa lokala grupper/anslagstavlor som brukar annonsera pubkvällar, quizkvällar, föreläsningar, föräldracafeer, kaffehäng på diverse klubbar och föreningar etc etc i mängder.. Se om du kan hitta något som lockar och gå dit. 

Svar på tråden Hur skaffar man vänner?