Anonym (Black) skrev 2023-04-20 19:44:06 följande:
Alltså han var ju lite trendig, men det var när han var ung! Inte nu för tiden. Sedan ungefär 35 har han varit värsta gubben?
Mamma? Ja de lever ihop och hon är så van vid honom att hon inte funderar så mycket verkar det som. Hon är väl irriterad på honom ibland lite då och då ja det händer, men det är väl inget ovanligt när man levt ihop länge. Tack vare honom och hans relativt statusfyllda jobb och helt godkända inkomst så har ju även hon det ganska bra. Tror att hon håller ihop med honom lite för statusens skull eller vad man ska säga. För att inte behöva sitta själv i en liten hyresrätt.
Vi får hoppas att din mamma tycker att det är värt det. Eller så upplever hon honom inte som SÅ jobbig eller svår?
Som sagt, vi har alla våra sidor. Jag och min man irriterar oss på varandra ibland. Vi är inte det minsta autistiska. Jag valde medvetet en man utan sådana drag. Min pappa var som sagt en bra pappa (kanske för att han inte hade huvudansvaret), men inte en lika bra partner.
Ska man vara rättvis, tror jag det handlade lika mycket om att att han och mamma inte passade ihop. På ytan kanske, men inte på djupet. Visst, pappa var speciell på vissa sätt, men jag vill inte lägga alla problem på honom. En annan kvinna hade kanske haft lättare att hantera honom. Men mamma var inte rätt kvinna för honom och han var definitivt inte rätt man för henne, inte i längden.
Efter skilsmässan kom de bättre överens.
Mamma lämnade en stor villa med en stor trädgård, för en bostadsrätt i en mindre attraktiv förort. Som dock var helt ok att växa upp i då. Nu är det tyvärr annorlunda, ingen jag känner bor kvar.
I alla fall, mamma satte sin egen och vår hälsa framför "status", vilket jag är glad för. Hon fick det ju materiellt sämre, även om vi aldrig har haft det dåligt. Vi hade klarat oss på hennes lön, men inte haft det fett direkt. Pappa tjänade betydligt mer och bidrog ekonomiskt, inte bara med underhåll. Generös har han alltid varit.