• Anonym (Oro)

Gör vi rätt med två barn tätt?

Bakgrund: har ett barn, gravid med nästa som kommer komma när ettan är knappt två år.

Vi valde att försöka snabbt på andra eftersom jag är 40 och tiden inte är på min sida statistiskt. Nu blev jag gravid direkt till min förvåning eftersom barn ett ändå tog ett antal månader. 

Men gör vi rätt? Kommer vi orka? Både jag och mannen vill hemskt gärna ha två barn eftersom syskon är något vi ser som värdefullt och barn är fina - men vi har ju också  varit väldigt trötta detta första år med ett förstabarn som aldrig varit nöjt, bara sovit på oss, och inte sovit en hel natt än.

Rädslan smög sig på hur man ska orka, det har blivit lättare med ettan nu till viss del men starta om igen blev så verkligt med ens. Jag tror vi båda trodde att det skulle ta rätt lång tid för oss att få ett plus, och så kom det direkt.

Vet inte helt vad jag vill med tråden, kanske nån som kan säga att ja det är jobbigt men det KOMMER kännas värt det sen när syskonen leker ihop. Att avbryta har aldrig varit ett reellt alternativ heller eftersom det ju kan vara ren tur att det gick fort denna gång.

• Svar på tråden Gör vi rätt med två barn tätt?
  • Hjelm

Med tanke på din ålder är det väl bara att gratulera till att ni verkar lyckas få de två barn ni drömt om

Det finns både för- och nackdelar med att ha tätt i ålder. Även om jag inte tycker att två år låter särskilt tätt utan ganska standard. De flesta familjer jag känner har två, tre år mellan barnen.

Den största "faran" med att ha tätt mellan barnen är väl att den äldre kan tvingas växa upp lite för fort. Blir "större" i  föräldrarnas ögon än vad hen faktiskt är. Har läst att det tuffaste man kan vara i syskonskaran är det äldre av pseudotvillingar, dvs syskon som det är mindre än 18 månader mellan. Då tvingas man ofta ta större ansvar och klara sig mer på egen hand än vad man egentligen är mogen för.

Men är man väl medveten om detta och kan göra sitt bästa för att förebygga det, finns nog mest fördelar. Syskonen blir ofta väldigt tajta, föräldraledigheten kan överlappa så att familjen får mer ledig tid tillsammans.

Kör på och njut av att ni kan förverkliga familjen ni drömt om

• Anonym (Oro)
    Hjelm skrev 2023-04-23 10:37:06 följande:

Med tanke på din ålder är det väl bara att gratulera till att ni verkar lyckas få de två barn ni drömt om

Det finns både för- och nackdelar med att ha tätt i ålder. Även om jag inte tycker att två år låter särskilt tätt utan ganska standard. De flesta familjer jag känner har två, tre år mellan barnen.

Den största "faran" med att ha tätt mellan barnen är väl att den äldre kan tvingas växa upp lite för fort. Blir "större" i  föräldrarnas ögon än vad hen faktiskt är. Har läst att det tuffaste man kan vara i syskonskaran är det äldre av pseudotvillingar, dvs syskon som det är mindre än 18 månader mellan. Då tvingas man ofta ta större ansvar och klara sig mer på egen hand än vad man egentligen är mogen för.

Men är man väl medveten om detta och kan göra sitt bästa för att förebygga det, finns nog mest fördelar. Syskonen blir ofta väldigt tajta, föräldraledigheten kan överlappa så att familjen får mer ledig tid tillsammans.

Kör på och njut av att ni kan förverkliga familjen ni drömt om

Tack, ja vi är såklart jättetacksamma och glada att det verkar gå. När det började gå ett antal månaders försök för barn 1 kände jag på riktigt panik över att tiden kanske sprungit ifrån mig, och det var många tårar där ett tag. Så att sitta här gravid med barn 2 är i sig något jag är väldigt väldigt glad för. 

Det blev nog bara en chock i sig att det gick just så fort med tvåan när vi försökte där att hjärnan inte hann förstå det knappt. Trodde det var fel på testet när jag plussade. Men det kommer ju bli jättefint bara vi får lite rutiner sen på plats hoppas jag, och jag ser ju fram emot att se syskonrelationen så mycket.

• Jagvaldekatt

Det är ju inte jätte-tätt. Bäst enligt mig är det om syskon är jämngamla eller nära i ålder. Är det 3 eller mer år emellan är min erfarenhet att syskonen får ett för stort glapp mellan sig. Vi är 4 syskon födda 91,92,93 och 94 (ja, det är flertalet inblandade föräldrar). Vi har alla väldigt tight syskonrelation men vi är nog nöjdare med syskonen än med föräldrarna. Om barnen är nära varandra i ålder är det lättare för dem att leka tillsammans. 

Ni är ju inte ute försent heller så men barnbarn kan nog bli svårt o begära. Min partner har lite äldre päron, de var runt er ålder när de skaffade barn och är nu pensionärer. Det positiva med äldre föräldrar är att de är ofta visare men det tråkiga är att man ofta inte får behålla dem lika länge. 

Lycka till med allt, så länge det finns kärlek i hemmet kommer det nog bli bra!

• Anonym (Anna)

Jag tror det kommer gå bra med två barn tätt och hade inte tvekat om jag var 40+.
    Jag har relativt stor åldersskillnad mellan mina 2, men då var jag bara 26 när jag fick första och hade en del som jag ville fixa vad gäller karriär, boende och ekonomi innan vi fick fler. Sen kom nummer 2 helt oplanerat med nästan exakt 4 år emellan.

Hade gärna fått en trea relativt tätt men det blir nog inga fler tyvärr pga att maken drabbats av sjukdom. 

• Anonym (Oro)
    Jagvaldekatt skrev 2023-04-23 14:58:06 följande:

Det är ju inte jätte-tätt. Bäst enligt mig är det om syskon är jämngamla eller nära i ålder. Är det 3 eller mer år emellan är min erfarenhet att syskonen får ett för stort glapp mellan sig. Vi är 4 syskon födda 91,92,93 och 94 (ja, det är flertalet inblandade föräldrar). Vi har alla väldigt tight enmsyskonrelation men vi är nog nöjdare med syskonen än med föräldrarna. Om barnen är nära varandra i ålder är det lättare för dem att leka tillsammans. 

Ni är ju inte ute försent heller så men barnbarn kan nog bli svårt o begära. Min partner har lite äldre päron, de var runt er ålder när de skaffade barn och är nu pensionärer. Det positiva med äldre föräldrar är att de är ofta visare men det tråkiga är att man ofta inte får behålla dem lika länge. 

Lycka till med allt, så länge det finns kärlek i hemmet kommer det nog bli bra!

Nä alltså jag räknar ju med att jag är riktigt gammal om det blir några barnbarn. Min man är yngre så han får ta den delen då. 

Ja jag hoppas ju verkligen att vi kommer kunna ge dem ett hem fullt av kärlek och en syskonrelation de har med sig sen långt in i vuxen ålder. 

• Anonym (bibbi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-22 18:30:01 följande:

Jag menar att man oftast är tröttare och i sämre fysisk form som fyrtioåring, men nu är du ju i god form , så då går det nog bra. 40 år är ju inte så jättegammalt ändå. 

Hur vet du att 40-åringar oftast är tröttare och i sämre fysiskt skick? Du generaliserar utifrån dina egna fördomar vilket tydliggör hur korkad du är. 
  • Anonym (bibbi)
    Anonym (J) skrev 2023-04-22 01:10:14 följande:
    Åldersnoja much? Skrattande
    Varför skulle hon ha det?
    Du verkar bitter.
  • Anonym (A)
    Anonym (bibbi) skrev 2023-04-24 02:02:31 följande:
    Hur vet du att 40-åringar oftast är tröttare och i sämre fysiskt skick? Du generaliserar utifrån dina egna fördomar vilket tydliggör hur korkad du är. 
    Generellt sett är det så. Sedan finns stora skillnader individuellt. På samma sätt som att fler 60-åringar dör än 30-åringar. 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (A) skrev 2023-04-24 08:05:19 följande:
    Generellt sett är det så. Sedan finns stora skillnader individuellt. På samma sätt som att fler 60-åringar dör än 30-åringar. 
    Fast är det verkligen generellt så idag mellan 30- och 40-åringar?

Nu ser jag ju bara min klick av samhället, men de jag rör mig med är absolut  inte i sämre form vid 40 än vid 30.
  • Anonym (A)
    Anonym (Oro) skrev 2023-04-24 09:37:05 följande:
    Fast är det verkligen generellt så idag mellan 30- och 40-åringar?

Nu ser jag ju bara min klick av samhället, men de jag rör mig med är absolut  inte i sämre form vid 40 än vid 30.

Ja, de flesta som är 40 har fått barn och har fullt upp med familjelivet och hinner inte prioritera sig själva. Samt att vi åldras sakta men säkert varje år. 

På individnivå kan det se annorlunda ut. Min bror arbetar inom sjukvården, och sjukdomar kopplade till livsstil är vanligare bland 40-åringar än 30-åringar.  De medicinerar mer och har mer övervikt t ex. 

Sedan är kanske inte skillnaden jättestor men den finns definitivt där på gruppnivå. 

• Anonym (Oro)
    Anonym (A) skrev 2023-04-24 10:01:35 följande:

Ja, de flesta som är 40 har fått barn och har fullt upp med familjelivet och hinner inte prioritera sig själva. Samt att vi åldras sakta men säkert varje år. 

På individnivå kan det se annorlunda ut. Min bror arbetar inom sjukvården, och sjukdomar kopplade till livsstil är vanligare bland 40-åringar än 30-åringar.  De medicinerar mer och har mer övervikt t ex. 

Sedan är kanske inte skillnaden jättestor men den finns definitivt där på gruppnivå. 

Förstår. Jag känner bara inte igen det, men i min vänkrets är det vanligt att man kör Vasalopp, cyklar långlopp, håller på med triathlon mm. Och det har ofta börjats med när man är just runt 30, så när man är 40 har fysiken byggs upp istället. 

Så min bild är nog lite annan av ålder gissar jag i vsd man gör liksom.

• Anonym (A)
    Anonym (Oro) skrev 2023-04-24 10:06:10 följande:

Förstår. Jag känner bara inte igen det, men i min vänkrets är det vanligt att man kör Vasalopp, cyklar långlopp, håller på med triathlon mm. Och det har ofta börjats med när man är just runt 30, så när man är 40 har fysiken byggs upp istället. 

Så min bild är nog lite annan av ålder gissar jag i vsd man gör liksom.

Ja, så kan det vara bland de ni umgås med. Men de flesta gör inte dessa saker. När man pratar generellt ingår alla i samhället. De flesta 40-åringar tränar inte på den nivån. De tränar mindre än innan de fick barn. 
  • Villvaraanonym83
    Anonym (Oro) skrev 2023-04-21 11:25:18 följande:
    Gör vi rätt med två barn tätt?

Bakgrund: har ett barn, gravid med nästa som kommer komma när ettan är knappt två år.

Vi valde att försöka snabbt på andra eftersom jag är 40 och tiden inte är på min sida statistiskt. Nu blev jag gravid direkt till min förvåning eftersom barn ett ändå tog ett antal månader. 

Men gör vi rätt? Kommer vi orka? Både jag och mannen vill hemskt gärna ha två barn eftersom syskon är något vi ser som värdefullt och barn är fina - men vi har ju också  varit väldigt trötta detta första år med ett förstabarn som aldrig varit nöjt, bara sovit på oss, och inte sovit en hel natt än.

Rädslan smög sig på hur man ska orka, det har blivit lättare med ettan nu till viss del men starta om igen blev så verkligt med ens. Jag tror vi båda trodde att det skulle ta rätt lång tid för oss att få ett plus, och så kom det direkt.

Vet inte helt vad jag vill med tråden, kanske nån som kan säga att ja det är jobbigt men det KOMMER kännas värt det sen när syskonen leker ihop. Att avbryta har aldrig varit ett reellt alternativ heller eftersom det ju kan vara ren tur att det gick fort denna gång.

Jag kan känna igen mig i ditt resonemang. Jag är 40 år och om två månader får jag mitt andra barn. Min dotter kommer då att vara 19 månader. Det kommer att vara tätt mellan barnen och vi förbereder oss på ett tufft första år, med två under två. Men, min första dotter är ett nöjt och glatt barn så det kommer nog att gå bra.

Det var 19 månader mellan mig och min syster och vi har varit oskiljaktiga hela livet. Jag hoppas att mina barn kommer att vara tacksamma för att de har varandra och är nära i ålder. Det känns också skönt att ta sig igenom småbarnsåren, med allt vad det innebär, hyfsat fort. Vi trodde att det skulle ta ett tag att bli gravida, med det gick på första försöket med båda barnen. Vi försöker vara tacksamma för det, när vi vet hur många det är som kämpar för att bli gravida. Sen är det okej att det är jobbigt ibland, men som med allt annat så är det ju övergående. Det kommer att bli bra! :)
  • Anonym (Oro)
    Villvaraanonym83 skrev 2023-05-02 10:57:48 följande:
    Jag kan känna igen mig i ditt resonemang. Jag är 40 år och om två månader får jag mitt andra barn. Min dotter kommer då att vara 19 månader. Det kommer att vara tätt mellan barnen och vi förbereder oss på ett tufft första år, med två under två. Men, min första dotter är ett nöjt och glatt barn så det kommer nog att gå bra.

Det var 19 månader mellan mig och min syster och vi har varit oskiljaktiga hela livet. Jag hoppas att mina barn kommer att vara tacksamma för att de har varandra och är nära i ålder. Det känns också skönt att ta sig igenom småbarnsåren, med allt vad det innebär, hyfsat fort. Vi trodde att det skulle ta ett tag att bli gravida, med det gick på första försöket med båda barnen. Vi försöker vara tacksamma för det, när vi vet hur många det är som kämpar för att bli gravida. Sen är det okej att det är jobbigt ibland, men som med allt annat så är det ju övergående. Det kommer att bli bra! :)
    Åh vad kul att höra om er syskonrelation, hoppas mina barn får uppleva samma - det är vad vi hoppas på, att de har en kompis med sig in i tonåren/vuxenlivet liksom.
  • Villvaraanonym83
    Anonym (Oro) skrev 2023-05-02 11:53:32 följande:
    Åh vad kul att höra om er syskonrelation, hoppas mina barn får uppleva samma - det är vad vi hoppas på, att de har en kompis med sig in i tonåren/vuxenlivet liksom.
    Precis, det är det vi också hoppas på! :) Min dotter klappar mig på magen och säger bebis och hon har fått en docka, en docksäng och en dockvagn för att förbereda sig lite. Hon älskar sin docka, dock brukar hon lägga den i sin leksaksugn ibland. ;)
  • Elin P

Tror det finns fördelar med att ha tätt eller ha längre emellan. Men i ert fall kan ni ju inte välja och ni vill dessutom inte avbryta. Då är det ju bara att köra på och se det positiva med er situation. Jag har haft längre mellan barnen (4 respektive 6 år). Och det är ju skönt på många sätt. Men samtidigt blir tiden med småbarn extremt lång och barnen har inte samma nytta av varandra. Min yngsta är 6 år nu och jag känner mig extremt trött på småbarn eftersom jag haft det i 16 år. Så kanske inte ni kommer att känna det.

Ni kan väl utgå från att ja det kan bli jobbigt. Och gör en plan för det. Kan ni tex vara hemma båda två en så lång period som möjligt, turas om etc. Är ju inte säkert alls heller att nr 2 är lika som ettan. Mina har varit väldigt olika i temperament, med sömn etc.

Svar på tråden Gör vi rätt med två barn tätt?