• Anonym (Desperat)

Hur komma över ångesten

Hej

För 7 veckor sedan droppade exet bomben.. 

Ville testa vara singel, efter 15 år och 2 barn tillsammans.. Självklart bröt jag ihop totalt. 

Dock visade det sig rätt fort hen inte var ute efter att vara singel då direkt hen åkte till en arbetskollega som jag varit fundersam vilka intentioner den haft. Och har varit där all tid sen dess.. 

Jag vet bara inte hur jag nånsin ska kunna komma vidare, det är konstant ångest.. Jag trodde innerligt inte detta någonsin..

Men sen hen började hänga med kollegan mer och mer så såg jag tecken.. Hemlighetsfull och gömde telefonen osv.. Hur fan går man vidare.. 

Det 

• Svar på tråden Hur komma över ångesten
  • Anonym (Idiot)

Hade utan tvekan skickat ett sms med "Du behövde ju inte ljuga mig rätt upp i huvudet efter 15 år. Jag vet att du varit otrogen. Lycka till med kollegan." 

Sen hade jag aldrig pratat med människan igen utan endast kontakt ang barnen. 

• Anonym (sol)

Jag förstår att du är sårad, för förutom att du har blivit lämnad  så har du ju blivit lurad. Ditt ex trodde antagligen att hen skötte det smooth. Låt hen veta att du vet. 

Men handen på hjärtat, om hen är kapabel att göra såhär mot dig efter 15 år ihop och barn så är hen inget att ha. Sörj och kom sedan igen. Du kommer ta dig förbi det och hitta glädje igen. Fokusera på barnen.

• Anonym (!!!)

Rätt åt kärringen som får det där kräket på halsen nu. De förtjänar varandra..

• Lynx123

Jobbigt men det KOMMER bli bättre. Just nu är du så klart chockad och ledsen. Så småningom kommer du vara glad att du slipper henom och kommet få en nystart på livet.

• Anonym (Anonym)

Hur gammal är hen som gör något sånt här? Känns väldigt omoget, vilken ålder har hen?

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Idiot) skrev 2023-04-23 14:28:07 följande:

Hade utan tvekan skickat ett sms med "Du behövde ju inte ljuga mig rätt upp i huvudet efter 15 år. Jag vet att du varit otrogen. Lycka till med kollegan." 

Sen hade jag aldrig pratat med människan igen utan endast kontakt ang barnen. 

Jag förstår det, men vill ju på nåt plan kunna vara vänner för barnens skull.. om än det känns väldigt svårt..
    Anonym (sol) skrev 2023-04-23 14:33:27 följande:

Jag förstår att du är sårad, för förutom att du har blivit lämnad  så har du ju blivit lurad. Ditt ex trodde antagligen att hen skötte det smooth. Låt hen veta att du vet. 

Men handen på hjärtat, om hen är kapabel att göra såhär mot dig efter 15 år ihop och barn så är hen inget att ha. Sörj och kom sedan igen. Du kommer ta dig förbi det och hitta glädje igen. Fokusera på barnen.

Jag inser ju det själv.. jag är rädd och tror denna kollega manipulerat hen och snackat skit om mig och övertygat att detta var rätt väg att gå.
    Lynx123 skrev 2023-04-23 15:04:06 följande:

Jobbigt men det KOMMER bli bättre. Just nu är du så klart chockad och ledsen. Så småningom kommer du vara glad att du slipper henom och kommet få en nystart på livet.

Jag hoppas du har rätt, det känns inte så just nu.. jag känner mig bara värdelös. Självförtroendet var kasst innan, nu är det urkasst.
    Celestisk skrev 2023-04-23 19:23:14 följande:

Så otroligt jobbigt för dig, nu har ju jag ett jättefint förhållande det är så skönt när man är säker på sin partner! Så kan inte erbjuda någon hjälp men du har ju blivit övergiven? Det måste ju vara jättesvårt för någon har aktivt valt bort dig! och vill inte ha dig längre, fy du måste ju känns dig helt värdelös! Jag bröt ihop för jag slig i tån i sängkanten och det gjorde så jäkla ont, tänk på det att såna saker är värre 

Jag är glad för din skull, men tråkiga vi hade det bra innan denna person kom in i bilden. Jag känner mig helt värdelös japp.
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-23 22:12:01 följande:

Hur gammal är hen som gör något sånt här? Känns väldigt omoget, vilken ålder har hen?

37 år.. 

• Lynx123

Såklart att det känns helt ruttet nu - vore ju konstigt annars. Men så är livet och det "lustiga" är att det oftast blir bättre efteråt. Som om man gör smartare val för sig själv och tillåter sig att leva mer som man vill. Tänk vad trist det hade varit om er relation fortsatt medan partnern hade känslor för någon annan eller bara velat därifrån men ändå fortsatt.

Nu är det dags att sörja ett tag men sen får du börja fokusera på det som gör dig glad. Bjud dig själv på sådant som är trevligt och känn efter om det finns vänner/bekanta som du vill umgås mer med. Har du några intressen? Bitarna kommer falla på plats. Kram

• Anonym (Desperat)
    Lynx123 skrev 2023-04-24 08:15:19 följande:

Såklart att det känns helt ruttet nu - vore ju konstigt annars. Men så är livet och det "lustiga" är att det oftast blir bättre efteråt. Som om man gör smartare val för sig själv och tillåter sig att leva mer som man vill. Tänk vad trist det hade varit om er relation fortsatt medan partnern hade känslor för någon annan eller bara velat därifrån men ändå fortsatt.

Nu är det dags att sörja ett tag men sen får du börja fokusera på det som gör dig glad. Bjud dig själv på sådant som är trevligt och känn efter om det finns vänner/bekanta som du vill umgås mer med. Har du några intressen? Bitarna kommer falla på plats. Kram

Tack för att du tar dig tid att svara!

Jag hoppas du har rätt, och självklart är det inte rätt vara kvar med mig om partnern har känslor för någon annan.. så är det ju. Hursomhelst är det ju inget som går ändra nu hen har ju redan gått vidare.

Det är ju lite det som känns så hemskt, själv har man 0 intresse av någon annan och hen är i säng med nån ny en vecka senare efter 15 år tillsammans. svårt smälta.

Det som gör mig glad är att vara med familjen, det har varit mitt fokus.. har väl inga egna hobbys direkt.. men man måste väl försöka hitta det nu på barnfria veckor.

Alla man umgåtts med är ju par med barn så känns ju lite märkligt umgås med dom utan sina barn men vad ska man göra.
  • Lynx123

Vet du - bara av ditt svar att göra ser jag att du redan har förmågan att se vad som gör dig glad. Menar inte YIPPI DU ÄR ÅTERSTÄLLD, självklart är du jätteledsen, men du svarar inte nattsvart.
    Det kommer gå.jättebra för dig. Att söka sig till en annan säng i det här läget är ju bara desperat och barnsligt. Nej du, du kommer fixa det här på ett mycket elegantare sätt! Kram

• Anonym (Kimchi)

Tråkigt läge. Jobbigt med så klart. Har du haft tråd tidigare där hon pep iväg till kollega. Du själv i huset med barnet. En liten tös. Svärföräldrarna stöttade osv. Där sa många att du skulle ta hand om barnet i första hand. Sedan var du lite för ivrig att börja dejta igen. Samma? 

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-24 11:26:14 följande:

Tråkigt läge. Jobbigt med så klart. Har du haft tråd tidigare där hon pep iväg till kollega. Du själv i huset med barnet. En liten tös. Svärföräldrarna stöttade osv. Där sa många att du skulle ta hand om barnet i första hand. Sedan var du lite för ivrig att börja dejta igen. Samma? 

Hej!

Nej inte det, jag har inte dejtat någon och har inget intresse av det heller på lång tid framöver som det känns. Jag trodde genuint vi skulle vara ihop resten av livet, naiv kanske men tji fick jag så det har inte varit lätt på något sätt.

Men att gå till en kollega kanske är vanligare än man tror.. den klassiska personen man blir tillsagd att inte oroa sig för.
    Lynx123 skrev 2023-04-24 09:15:25 följande:

Vet du - bara av ditt svar att göra ser jag att du redan har förmågan att se vad som gör dig glad. Menar inte YIPPI DU ÄR ÅTERSTÄLLD, självklart är du jätteledsen, men du svarar inte nattsvart.
    Det kommer gå.jättebra för dig. Att söka sig till en annan säng i det här läget är ju bara desperat och barnsligt. Nej du, du kommer fixa det här på ett mycket elegantare sätt! Kram

Tack för stödet.. man känner sig bara så hemskt ensam när man haft någon kring sig under så lång tid. 

Samtidigt vet jag ju att jag måste läka och komma över detta innan man ens kan funderar på att hitta någon annan.
  • Anonym (Min ångest är en risig skog)

Jag har tyvärr inga konkreta tips att ge men skickar dig en stor kram. Kanske det hjälper att höra att du inte är ensam i din situation... ungefär samma hände mig 6-7 veckor sen. Två barn, 19 år tillsammans. Ingen kollega, men han träffas i smyg med en (redan gift!) mamma till barn som går på samma sport som mina. Själv tycker jag det stundtals känns som att stirra ner i en bottenlös avgrund. Det sägs att det blir bättre när man har ordnat upp det praktiska, så jag försöker hålla fast vid det... förhoppningsvis blir man en starkare och visare människa, men jävlar vad ont det gör emellanåt. 

• Anonym (Kimchi)

Fy fanken. Lider med dig. Tråkigt att inte kunna prata med varandra om något skaver hos någon av er. Att bara dra är ju riktigt uselt gjort. Då ger man ju inte förhållandet en chans heller. Kommunikation är ju som bekant a och o. Din sambo inser snart att gräset inte var grönare på andra sidan. Kommer dragande med svansen mellan benen. Har du någon nära vän du ja prata öppet med. Stöta och blöta situationen du hamnat i. Det blir ju en livskris när något oväntat och i det här fallet stort inträffar. 

• Anonym (sol)
    Anonym (Desperat) skrev 2023-04-24 07:45:33 följande:
    Jag förstår det, men vill ju på nåt plan kunna vara vänner för barnens skull.. om än det känns väldigt svårt..
    Anonym (sol) skrev 2023-04-23 14:33:27 följande:

Jag inser ju det själv.. jag är rädd och tror denna kollega manipulerat hen och snackat skit om mig och övertygat att detta var rätt väg att gå.Jag hoppas du har rätt, det känns inte så just nu.. jag känner mig bara värdelös. Självförtroendet var kasst innan, nu är det urkasst.
    Celestisk skrev 2023-04-23 19:23:14 följande:

Så otroligt jobbigt för dig, nu har ju jag ett jättefint förhållande det är så skönt när man är säker på sin partner! Så kan inte erbjuda någon hjälp men du har ju blivit övergiven? Det måste ju vara jättesvårt för någon har aktivt valt bort dig! och vill inte ha dig längre, fy du måste ju känns dig helt värdelös! Jag bröt ihop för jag slig i tån i sängkanten och det gjorde så jäkla ont, tänk på det att såna saker är värre 

Jag är glad för din skull, men tråkiga vi hade det bra innan denna person kom in i bilden. Jag känner mig helt värdelös japp.37 år.. 

Han gjorde ändå valet själv att lämna.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Min ångest är en risig skog) skrev 2023-04-24 12:14:49 följande:

Jag har tyvärr inga konkreta tips att ge men skickar dig en stor kram. Kanske det hjälper att höra att du inte är ensam i din situation... ungefär samma hände mig 6-7 veckor sen. Två barn, 19 år tillsammans. Ingen kollega, men han träffas i smyg med en (redan gift!) mamma till barn som går på samma sport som mina. Själv tycker jag det stundtals känns som att stirra ner i en bottenlös avgrund. Det sägs att det blir bättre när man har ordnat upp det praktiska, så jag försöker hålla fast vid det... förhoppningsvis blir man en starkare och visare människa, men jävlar vad ont det gör emellanåt. 

Stackare! Ja jag har läst detta hänt flera, bara att jag aldrig kunde tro det skulle hända mig.. det mesta praktiska är väl löst här så det är väl skönt det är klart att det känns lite lättare då det också är jobbigt att tänka på.

Hade skickat dig ett PM om vi inte var anonyma för att få veta mer om din situation.

Jag känner igen känslan, där i början kunde jag knappt sova för i huvudet kom bara bilder upp på dem tillsammans i sängen. Personen jag litat på i 15 år, i säng med någon ny direkt. Det är så sjukt.
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-24 13:44:44 följande:

Fy fanken. Lider med dig. Tråkigt att inte kunna prata med varandra om något skaver hos någon av er. Att bara dra är ju riktigt uselt gjort. Då ger man ju inte förhållandet en chans heller. Kommunikation är ju som bekant a och o. Din sambo inser snart att gräset inte var grönare på andra sidan. Kommer dragande med svansen mellan benen. Har du någon nära vän du ja prata öppet med. Stöta och blöta situationen du hamnat i. Det blir ju en livskris när något oväntat och i det här fallet stort inträffar. 

Kommunikation har definitivt varit en bristvara.. vi får väl se vad hen inser.. 
    Men jag är ytterst tveksam till det, skulle aldrig erkänna det åtminstone.
    Men känns som det kvittar.. hur skulle jag kunna förlåta?
    Anonym (sol) skrev 2023-04-24 17:26:01 följande:
    Han gjorde ändå valet själv att lämna.

Skulden är ju såklart ändå på exet, hen lät det hända.

• Anonym (Mini)

Det är en förfärlig situation att uppleva. Men det kommer att bli bättre, helt garanterat. Jag hade en liknande händelse, då var jag helt förstörd inombords under en ganska lång tid faktiskt, det tog kanske 3 år innan jag blev mig själv igen efter 19 år och två barn tillsammans. Idag är mitt liv mkt mkt bättre än med den mannen, jag lever betydligt mer efter mina egna önskningar och drömmar. Jag såg det inte då eftersom jag var så van vid att ha honom som min livskamrat.

Försök att se framåt och inte bakåt. Man kan ha haft många bra år tillsammans, dom minnena finns kvar och senare går det att glädjas åt dom även om det är gräsligt just nu. Satsa på vad som gör dig mer tillfreds, lev ditt liv som du vill. Och var snäll mot dig själv, det tar tid att må bra igen men det kommer.

Kram

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Mini) skrev 2023-04-26 09:30:15 följande:

Det är en förfärlig situation att uppleva. Men det kommer att bli bättre, helt garanterat. Jag hade en liknande händelse, då var jag helt förstörd inombords under en ganska lång tid faktiskt, det tog kanske 3 år innan jag blev mig själv igen efter 19 år och två barn tillsammans. Idag är mitt liv mkt mkt bättre än med den mannen, jag lever betydligt mer efter mina egna önskningar och drömmar. Jag såg det inte då eftersom jag var så van vid att ha honom som min livskamrat.

Försök att se framåt och inte bakåt. Man kan ha haft många bra år tillsammans, dom minnena finns kvar och senare går det att glädjas åt dom även om det är gräsligt just nu. Satsa på vad som gör dig mer tillfreds, lev ditt liv som du vill. Och var snäll mot dig själv, det tar tid att må bra igen men det kommer.

Kram

Hej Mini,

Tack så mycket det är skönt att höra det gått bra för dig!

Jag hoppas man hittar någon en vacker dag som uppskattar mig för allt jag gör och ställer upp för min person.

Ju mer jag tänker så inser ju jag att jag bara gav och gav men jag fick inget tillbaka, och hen har mage att säga att det är jag som tagit hen förgivet.

Men jag antar att man i en sån här situation som lämnande försöker greppa alla negativa halmstrån för att skydda sig och intala sig själv man gjort rätt.

Kram!
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Desperat) skrev 2023-04-27 09:11:42 följande:
    Hej Mini,

Tack så mycket det är skönt att höra det gått bra för dig!

Jag hoppas man hittar någon en vacker dag som uppskattar mig för allt jag gör och ställer upp för min person.

Ju mer jag tänker så inser ju jag att jag bara gav och gav men jag fick inget tillbaka, och hen har mage att säga att det är jag som tagit hen förgivet.

Men jag antar att man i en sån här situation som lämnande försöker greppa alla negativa halmstrån för att skydda sig och intala sig själv man gjort rätt.

Kram!
    Ja...fast jag tänker att för mig var det att jag blev tillfreds med att leva själv som i första hand gett mig en större tillfredställelse och styrka idag. Då vid uppbrottet kändes det omöjligt att inte längre ha barnens pappa som min partner, men det var det inte alls. Jag är i ett mkt bättre förhållande nu men jag ser det som en bonus, jag kommer aldrig att igen lägga min eget välmående i någon annans händer. Inte heller ekonomin, har gjort en bra karriär som en följd både av ambition men även av tvånget att behöva en bra lön för barnens skull. Och för att alltid ha en egen god ekonomi.

Jadå, är inget att lägga vikt vid vad exet säger, hoppa bara över det och gå framåt.
Svar på tråden Hur komma över ångesten