• Anonym (Undrar)

Har en psykolog rätt att säga ifrån sig en patient?

Hej!
    Jag har gått till en psykolog i några månader där det är tydligt att hon tycker att jag är en ''börda'' och bara vill ha mötena överstökade.

Det är dock den enda hjälpen jag kan få just nu då det inte finns några andra psykologer lediga på mottagningen förrän om flera veckor och jag sitter i ett läge där jag verkligen behöver stöd, även om det som i detta fall kanske inte ger så mycket.

Jag är bara rädd för att hon ska säga ifrån sig mig som patient och att jag då helt ska stå utan hjälp. 
    Jag vet ju att man som patient alltid har rätt att byta, men har en psykolog rätt att säga ifrån sig en patient för att personkemi exempelvis inte fungerar eller för att denne inte orkar med en patient?

• Svar på tråden Har en psykolog rätt att säga ifrån sig en patient?
  • Anonym (Is)

Jag tror inte att psykologen känner att du är en börda men det kan hända att psykologen inte känner sig kvalificerad nog att hjälpa dig.
    Men psykologen kommer ju isåfall inte släppa dig utan se till att du får komma till en bättre lämpad person.

• Anonym (Troll-Ye)

Det förekommer att patienter blir impopulära. Kan du söka stöd hos kyrkan eller via telefon tills du fått byta psykolog till någon som kan hantera en besvärlig patient som du själv? 

• Carolatom07

Om psykologen ser dig som en börda så är ju denne inte rätt för dig. Jag hade bytt behandlare direkt om jag kände av en sådan attityd mot mig.

• Anonym (Xref)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-04-23 16:20:30 följande:
    Har en psykolog rätt att säga ifrån sig en patient?

Hej!
    Jag har gått till en psykolog i några månader där det är tydligt att hon tycker att jag är en ''börda'' och bara vill ha mötena överstökade.

Det är dock den enda hjälpen jag kan få just nu då det inte finns några andra psykologer lediga på mottagningen förrän om flera veckor och jag sitter i ett läge där jag verkligen behöver stöd, även om det som i detta fall kanske inte ger så mycket.

Jag är bara rädd för att hon ska säga ifrån sig mig som patient och att jag då helt ska stå utan hjälp. 
    Jag vet ju att man som patient alltid har rätt att byta, men har en psykolog rätt att säga ifrån sig en patient för att personkemi exempelvis inte fungerar eller för att denne inte orkar med en patient?

Du måste ju byta på något sätt. Din rädsla kanske grundar sig i att du är känslig för att bli avvisad. Vad är det som gör att du är så desperat, vilken form av hjälp känner du att du får av henne? Hon verkar ju snarare stjälpa än hjälpa. Såna samtal riskerar ju att bli kontraproduktiva. 
  • Anonym (korvspad)

Rätt och rätt, det är väl klart att även psykologer måste kunna lämna över en patient som de inte klarar av eller inte kan förhålla sig till på ett yrkesmässigt sätt, hur skulle det annars gå till?

Om jag är bilmekaniker och inte kan laga en bil, ska jag fortsätta försöka med risk att ta sönder den eller ska jag kalla på en duktigare mekaniker?

• Anonym (S)

Jag skulle också rekommendera kyrkan så länge. Avsäg dig besöken med den där människan och begär ny kontakt så snart som möjligt. Berätta gärna för dennes chef hur du blivit bemött. Oavsett vad psykologen känner för dig så får det inte märkas i bemötandet!

• Anonym (B)

Inget slår min psykoterapeut. Gick till henne regelbundet några månader. Sen sa hon att hon skulle höra av sig med en tid via Mail. Vi skulle ta en promenad den gången sa hon. 

Hon hörde aldrig Av sig. Sedan fick jag veta att hon bytt arbetsplats och flyttat till annan stad. Inget avslut eller ens ett besked att terapin blivit avslutad.

Sjukt

• Anonym (B)

Inget slår min psykoterapeut. Gick till henne regelbundet några månader. Sen sa hon att hon skulle höra av sig med en tid via Mail. Vi skulle ta en promenad den gången sa hon. 

Hon hörde aldrig Av sig. Sedan fick jag veta att hon bytt arbetsplats och flyttat till annan stad. Inget avslut eller ens ett besked att terapin blivit avslutad.

Sjukt

Svar på tråden Har en psykolog rätt att säga ifrån sig en patient?