• Anonym (Åsa)

Psylocybin mot ångest/depression

Någon som testat microdosering av detta mot ångest och depression?
    vet att det pågår mkt studier runt om på våra sjukhus just nu ang detta. 

ni som testat, har det hjälpt er? 

nu pratar jag i medicinsk syfte och inget annat.

• Svar på tråden Psylocybin mot ångest/depression
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (FL) skrev 2023-04-25 17:16:08 följande:
    Läser till psykolog och intresserar mig för psykedelika, såväl professionellt som privat. Kan en hel del (har sett och läst många dokumentärer/böcker inom ämnet, är medlem i Nätverket för psykedelisk vetenskap, osv osv).

Mycket kan du lära dig genom subreddits och Facebook-grupper dedikerade till microdosing. Det stämmer att få studier har gjorts just på microdosing (finns massor av seriösa studier på psilocybin dock, men då som nämnt större doser), men en enkel sökning genererade en forskningsartikel som behandlade just microdosing i syfte att öka psykisk hälsa, baserad på en analys av subreddits relaterade till microdosing. Här är en länk till abstract pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31648596/ som beskriver analysen i stora drag; jag har tillgång till hela artikeln som jag kan ev. kan skicka genom PM om du vill läsa "discussion"-delen, där du kan läsa mer om för- och nackdelar.

Rekommenderar inte att plocka egna svampar som nybörjare. Vi har dem nära där vi bor men det är svårt att bedöma mängden aktiv substans, speciellt efter att de torkas. Inte helt lätt att identifiera rätt svamp som nybörjare heller (även om det finns en tråd på Flashback där kunniga svampplockare hjälper till) och alla svampar är ju som bekant inte ofarliga!

Hade hellre valt något alternativ typ microdose-pro.com där aktiv substans är väl beräknat. Har dock ej testat dem själv, men funderar på det. Deras microdosing-doser är ju så otroligt små att du kan öka dosen i trygg takt när du känner till effekten. Psilocybin liksom all psykedelika ger ju absolut ingen abstinens, så vad har du att förlora... Med en brasklapp, som nämnt i tidigare inlägg: tidigare psykotiska symptom är en kontraindikation för ALL psykedelika.

Kolla gärna "How to change your mind" på Netflix (av Michael Pollan), eller läs boken med samma namn. (I den diskuteras dock "normalhöga" doser för ett rus och beskriver även annan psykedelika.) "Fantastic Fungi" är en annan fantastisk dokumentär.

Vad menar du med att tidigare psykotiska symtom är en kontraindikation? jag har aldrig haft psykos eller nåt sånt.. bara en överj-lig ångest som gör mig handlingsförlamad och deprimerad, typ så.

• Anonym (Åsa)
    Kobbe22 skrev 2023-04-25 13:04:42 följande:

Thc har ju hjäpt många men cannabis är ju inte lagligt, men det har ju kommit hhc som fortfarande är tillåtet i Sverige 

cbd-olja med thc var INGET för mig! Fick ångest av det och blev extrem intryckskänslig och kunde få ett j-la humör av det?
  • Anonym (FL)
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-25 17:57:37 följande:

Vad menar du med att tidigare psykotiska symtom är en kontraindikation? jag har aldrig haft psykos eller nåt sånt.. bara en överj-lig ångest som gör mig handlingsförlamad och deprimerad, typ så.

Kontraindikation i allmänhet betyder att det är förknippat med ökad risk för skada. Psykedelika är förknippat med ökad risk för utdragna psykoser hos personer med diagnoser som schizofreni eller bipolaritet (var även på din vakt om det ligger i släkten). Man ska ej heller ta psykedelika om man har obehandlat trauma i bagaget (på egen hand alltså - studier har gjorts i trygg miljö där personen har haft psykologer/läkare vid sin sida med försiktigt lovande resultat).

Ångest och depression är inga kontraindikationer för psykedelika. Jag är inte deprimerad men har varit det för många år sedan - om jag drabbades av depression igen hade jag testat psykedelika före SSRI (som tyvärr inte har så god effekt).
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (FL) skrev 2023-04-25 22:07:36 följande:
    Kontraindikation i allmänhet betyder att det är förknippat med ökad risk för skada. Psykedelika är förknippat med ökad risk för utdragna psykoser hos personer med diagnoser som schizofreni eller bipolaritet (var även på din vakt om det ligger i släkten). Man ska ej heller ta psykedelika om man har obehandlat trauma i bagaget (på egen hand alltså - studier har gjorts i trygg miljö där personen har haft psykologer/läkare vid sin sida med försiktigt lovande resultat).

Ångest och depression är inga kontraindikationer för psykedelika. Jag är inte deprimerad men har varit det för många år sedan - om jag drabbades av depression igen hade jag testat psykedelika före SSRI (som tyvärr inte har så god effekt).
    Vi har ingen schizofrenin eller bipolaritet i slääkten utan bara allmän psykisk ohälsa, typ oro/ångest/depression.

vad menas med obehandlad trauma? 
  • Anonym (FL)
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-25 22:58:50 följande:
    Vi har ingen schizofrenin eller bipolaritet i slääkten utan bara allmän psykisk ohälsa, typ oro/ångest/depression.

vad menas med obehandlad trauma? 
    Om du har trauma i bagaget (t.ex. en v*ldtäkt) som du ej fått behandling för.

Detta gäller dock för fulla doser psilocybin, inte mikrodoser.
  • Soryu
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-25 12:03:27 följande:
    Alltså, du kan ju inte jämföra svamp med den typen av verksamheter. 
    Visst, du kan utge dig för att vara psykiatriker men jag tar allt med en nypa salt ;)
    Jag kanske var otydlig men jag menade alltså inte att de där alternativmedicinska praktikerna är verksamma utan snarare att det är lätt att hitta exempel på människor som upplever att de är verksamma men det handlar såklart om placebo. Så när du läser om människor som tycker att mikrodosering är fantastiskt bra vet du ju inte om det är en placeboeffekt som de upplever. Det är ju därför vi behöver välgjorda studier, och vad jag vet finns ingen placebokontrollerad studie som visar effekt av mikrodosering.

Så alltså: att det för närvarande är en massiv hype kring psykedeliska substanser och att en massa människor tycker att mikrodosering är fantastiskt säger väldigt lite om vad det faktiskt har för effekt.
  • Soryu
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-24 22:28:15 följande:
    Kan du inte länka till den studien som inte påvisade nån effekt?
    www.nature.com/articles/s41398-022-02039-0

"According to our findings, low doses of psilocybin mushrooms can result in noticeable subjective effects and altered EEG rhythms, but without evidence to support enhanced well-being, creativity and cognitive function. We conclude that expectation underlies at least some of the anecdotal benefits attributed to microdosing with psilocybin mushrooms."
  • Anonym (Åsa)
    Soryu skrev 2023-04-26 16:52:13 följande:
    www.nature.com/articles/s41398-022-02039-0

"According to our findings, low doses of psilocybin mushrooms can result in noticeable subjective effects and altered EEG rhythms, but without evidence to support enhanced well-being, creativity and cognitive function. We conclude that expectation underlies at least some of the anecdotal benefits attributed to microdosing with psilocybin mushrooms."
    Det var ju typ 30 pers med där.. 
    känns som en väldigt liten studie?och varför ska nån lägga pengar på studier om detta eftersom det inte finns pengar att tjäna då folk kan plocka svampen själva i skogen än att pengarna ska gå till läkemedelsbolagen..
  • Anonym (FL)
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-26 17:13:22 följande:
    känns som en väldigt liten studie?och varför ska nån lägga pengar på studier om detta eftersom det inte finns pengar att tjäna då folk kan plocka svampen själva i skogen än att pengarna ska gå till läkemedelsbolagen..
    Så hur tänker du göra?
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (FL) skrev 2023-04-26 22:00:59 följande:
    Så hur tänker du göra?

Vet inte om jag vågar testa? rädd för biverkningar. 

men känns som jag inte har nåt val än att testa då jag testat hela FASS typ. Frågan e bara vart man får tag på det?

• Soryu
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-26 17:13:22 följande:
    Ja, det är en liten studie men det är vad som finns när det gäller placebokontrollerade studier om mikrodosering.
  • Anonym (FL)
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-26 22:33:05 följande:

Vet inte om jag vågar testa? rädd för biverkningar. 

men känns som jag inte har nåt val än att testa då jag testat hela FASS typ. Frågan e bara vart man får tag på det?

Du måste väl ha sett reklam för det? T.ex. microdose-pro.com
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (FL) skrev 2023-04-27 10:47:11 följande:
    Du måste väl ha sett reklam för det? T.ex. microdose-pro.com

Nä faktiskt inte. Men såg nu att du länkat tidigare. 

kan man skriva till dig privat?

• Soryu

Observera att man gör sig skyldig till narkotikabrott om man beställer hem preparat som innehåller psilocybin. Eller för den delen om man plockar sådana svampar i skogen.

• Anonym (FL)
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-27 10:56:15 följande:

Nä faktiskt inte. Men såg nu att du länkat tidigare. 

kan man skriva till dig privat?

Om du avmarkerar dig skriver jag Glad
  • Anonym (FL)
    Anonym (FL) skrev 2023-04-29 17:47:15 följande:
    Om du avmarkerar dig skriver jag Glad
    *avmaskerar skulle det vara
  • Anonym (FL)
    Soryu skrev 2023-04-27 17:38:17 följande:

Observera att man gör sig skyldig till narkotikabrott om man beställer hem preparat som innehåller psilocybin. Eller för den delen om man plockar sådana svampar i skogen.

De växer inte i skogen, men ja Glad
Svar på tråden Psylocybin mot ångest/depression