Anonym (FL) skrev 2023-04-25 17:16:08 följande:
Läser till psykolog och intresserar mig för psykedelika, såväl professionellt som privat. Kan en hel del (har sett och läst många dokumentärer/böcker inom ämnet, är medlem i Nätverket för psykedelisk vetenskap, osv osv).
Mycket kan du lära dig genom subreddits och Facebook-grupper dedikerade till microdosing. Det stämmer att få studier har gjorts just på microdosing (finns massor av seriösa studier på psilocybin dock, men då som nämnt större doser), men en enkel sökning genererade en forskningsartikel som behandlade just microdosing i syfte att öka psykisk hälsa, baserad på en analys av subreddits relaterade till microdosing. Här är en länk till abstract
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31648596/ som beskriver analysen i stora drag; jag har tillgång till hela artikeln som jag kan ev. kan skicka genom PM om du vill läsa "discussion"-delen, där du kan läsa mer om för- och nackdelar.
Rekommenderar inte att plocka egna svampar som nybörjare. Vi har dem nära där vi bor men det är svårt att bedöma mängden aktiv substans, speciellt efter att de torkas. Inte helt lätt att identifiera rätt svamp som nybörjare heller (även om det finns en tråd på Flashback där kunniga svampplockare hjälper till) och alla svampar är ju som bekant inte ofarliga!
Hade hellre valt något alternativ typ
microdose-pro.com där aktiv substans är väl beräknat. Har dock ej testat dem själv, men funderar på det. Deras microdosing-doser är ju så otroligt små att du kan öka dosen i trygg takt när du känner till effekten. Psilocybin liksom all psykedelika ger ju absolut ingen abstinens, så vad har du att förlora... Med en brasklapp, som nämnt i tidigare inlägg: tidigare psykotiska symptom är en kontraindikation för ALL psykedelika.
Kolla gärna "How to change your mind" på Netflix (av Michael Pollan), eller läs boken med samma namn. (I den diskuteras dock "normalhöga" doser för ett rus och beskriver även annan psykedelika.) "Fantastic Fungi" är en annan fantastisk dokumentär.
Vad menar du med att tidigare psykotiska symtom är en kontraindikation? jag har aldrig haft psykos eller nåt sånt.. bara en överj-lig ångest som gör mig handlingsförlamad och deprimerad, typ så.