• Anonym (TS)

Flytta ihop med olika många barn, hur delar ni på utgifter?

Min kille och jag har börjat fundera på att flytta ihop. Han har nu en etta, hr, och jag en tvåa, br, och planen är att köpa en br trea tillsammans. 

Jag har en elvaåring på heltid som alltså behöver ett eget rum. Han har inga barn. Det känns ju på nåt sätt rimligt att jag alltså betalar mer. Men hur mycket? Av vad? Avgift/ränta/ammortering osv.

Hör gärna hur andra har gjort som blivit sambo med fler/färre egna barn än sin partner!

• Svar på tråden Flytta ihop med olika många barn, hur delar ni på utgifter?
  • Anonym (Lika)

Vi sa direkt att vi blir EN familj, så därför har vi gemensam ekonomi och utrymme för alla 7 ungarna.

• Anonym (K)

Jag tycker ni ska äga lika mycket av lägenheten och även dela lika på boendet och dess kringkostnader. Det blir enklare om ni skulle separera. 
    Jag tycker du ska lägga lite mer till maten och stå för sonens kostnader. Era egna utgifter står ni för själva. 

• Anonym (Lika?)

Dela lika på boende men du betalar lite mer för maten/elen?

• Anonym (qqq)

Här äger vi huset 50/50 och har delat lånet likadant. Vi delar på el och vattenräkningar mm, 

Jag har 2 barn, han 3 och de har bott här olika mycket under olika perioder. En del 50%, vissa heltid, och sen kan något ha ändrats för ett barn ibland. Vi har utgått från olika matkostnader beroende på hur barnen vistats här. Vi lägger alltså matpengar för oss själva + de biologiska barn man har. 

• Anonym (TS)

Tack för svar! Att dela lika på boendet men att jag betalar mer mat och kringkostnader låter ju, erhm, smidigast. Särskilt för mig som då alltså skulle minska mina boendekostnader en hel del (medan hans skulle bli något högre)!

Vi är som sagt i funderings-stadiet ännu och vi har inte pratat om den ekonomiska uppdelningen än. Jag ville veta mer hur andra gör innan jag tar upp det. 

Blivande sambon och barnet tycker väldigt mycket om varandra, men vet inte om han verkligen ser barnet så mycket som "sitt" så att han känner att detta blir rättvist ekonomiskt. Ingen här som fått knorr eller själv knorrat om denna typ av upplägg?

Alternativet blir väl dock att han skulle äga mindre av boendet, och det känns ju inte så schysst heller...

Som sagt tack för svar, hör gärna fler!

• Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2023-04-24 11:50:45 följande:

Tack för svar! Att dela lika på boendet men att jag betalar mer mat och kringkostnader låter ju, erhm, smidigast. Särskilt för mig som då alltså skulle minska mina boendekostnader en hel del (medan hans skulle bli något högre)!

Vi är som sagt i funderings-stadiet ännu och vi har inte pratat om den ekonomiska uppdelningen än. Jag ville veta mer hur andra gör innan jag tar upp det. 

Blivande sambon och barnet tycker väldigt mycket om varandra, men vet inte om han verkligen ser barnet så mycket som "sitt" så att han känner att detta blir rättvist ekonomiskt. Ingen här som fått knorr eller själv knorrat om denna typ av upplägg?

Alternativet blir väl dock att han skulle äga mindre av boendet, och det känns ju inte så schysst heller...

Som sagt tack för svar, hör gärna fler!

Bäst att du erbjuder att du betalar mer eftersom du har barn och din partner kan avböja och erbjuda att ni delar lika.
    Jag tycker att den som förlorar ekonomiskt bör erbjuda att man delar lika om den ena har flera barn , eller tjänar mycket mindre osv.
  • Phalaenopsis

En "rättvis" uppdelning hade varit att du betalar för prisskillnaden mellan en två och en trea, barnets matkostnader etc. Och sedan viktar man de och alla andra kostnader procentuellt mot lönerna också.

MEN det för med sig risken att ni inte lever på samma nivå. Du kanske inte har råd att betala för både de större boendekostnaderna, och din och ditt barns biljetter när ni ska på semester. Så han får åka själv eller bjuda/subventionera er. Det är inte kul att leva på ett sätt där ena parten ständigt är fattigare än den andra.

Personligen hade jag nog kört på gemensam ekonomi, även om jag varit den förfördelade parten. Trots allt bor man tillsammans för att man vill det, inte för att gå ekonomiskt plus jämfört med sin partner.

• Anonym (Vissy)

Det går ju att dela hyran på antal kvm och sen betalar du de kvm mer som är barnets rum. 

Maten kanske han kan lägga 2000 och du 3000 kr.

Elen 50/50, ett barn gör knappt av någon el. Samma med bredband och streamingtjänster, det kostar ju samma oavsett hur många personer ni är.

Vatten tja, kanske 60/40 där? Och du betalar 60% då.

så hade jag valt att göra. Hade inte velat att min partner betalar för mitt barn.

• Anonym (Vissy)

Tex om boendet kostar 8000 och är på 80 kvm så kostar det 100 kr per kvm. Om barnets rum då är 10 kvm så betalar du 4500 och han 3500. Exempel.

Svar på tråden Flytta ihop med olika många barn, hur delar ni på utgifter?