• Anonym (Kotten)

Sjukdom och barn vv? Hur gör ni?

Ni som har växelvis boende, hur gör ni om barnet är/blir sjukt?
    Vi har som regel att om barnet blir sjukt hemma hos en förälder, så stannar barnet kvar där till det blir friskt.
    Vi byter på måndagar, i går eftermiddag blev det min vecka, och igår kväll fick barnet feber och hosta.
    Jag anser att barnet ska tillbaka till sin pappa eftersom hen uppenbarligen blivit smittad där. 
    Pappan håller inte med om det alls eftersom ingen hemma hos honom är sjuk.

• Svar på tråden Sjukdom och barn vv? Hur gör ni?
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (Psss) skrev 2023-04-28 08:03:52 följande:
    Nej men så räknar man ju inte och det vet ju du också innerst inne. Blev jag förkyld igår så går jag ju inte runt och säger att jag har varit förkyld i 4 dagar. 

Nu var ju era regler att barnet stannar där den blev sjuk och inte när det smittades.

Hur gör ni om barnet blir sjuk 3 dagar efter att hen kommit till pappa? Hur kommer ni fram till när själva smittan inträffade? Sista dagen hos dig eller första dagen hos pappa?

Hur hade du gjort om.ni var en kärnfamilj? Hade du kört ut ditt sjuka barn på gatan då? Hur gör du när dina andra barn, som alltid bor hemma, blir sjuka?  I det stora hela drar de nog hem mer skit från förskolan än vad ditt större barn gör. 
    Inkubationstiden är ju flera dagar innan en blir sjuk, så hon blev ju smittad hos sin pappa, det går inte att komma ifrån.
    Hade vi varit en kärnfamilj hade hon ju blivit smittad här, och det hade inte gått att jämföra.
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (barn) skrev 2023-04-28 08:07:12 följande:
    Något får mig att tro att TS inte är flickans mamma utan snarare styvmamma.
    Jag är hennes mamma.  
    Det handlar inte om att jag inte vill ha henne här, det handlar om att jag inte vill att hon kommer hit och smittar resten av familjen, när hon faktiskt har möjligheten att vara hos sin pappa, därifrån smittan kom.
    Är det verkligen så svårt att förstå? 
  • Fiona M
    Anonym (Kotten) skrev 2023-04-28 22:17:48 följande:
    Inkubationstiden är ju flera dagar innan en blir sjuk, så hon blev ju smittad hos sin pappa, det går inte att komma ifrån.
    Hade vi varit en kärnfamilj hade hon ju blivit smittad här, och det hade inte gått att jämföra.
    Hur behåller man barn hos sig när de ännu ej insjuknat?

Är er överenskommelse att barn stannar där de blir sjuka eller att de stannar där de smittats?
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (que) skrev 2023-04-28 11:25:25 följande:

Var gör ni av de andra barnen när de blir sjuka? Får de bo i friggeboden eller hur löser ni det, smittomässigt?

Eftersom de när de blir sjuka blivit smittade hos oss och inte hos den andra föräldern så är de förstås hemma. 
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (Stanna) skrev 2023-04-28 10:52:32 följande:
    Tala om för henne att du inte vill ha henne när hon är sjuk, så får vi se hur det är efter det uttalandet.
    Det handlar ju inte om att jag inte vill ha henne,  det är smittan jag inte vill ha i hushållet.
    Hennes pappa då,  han ville ju inte att hon skulle gå tillbaka hem till honom på tisdagen, eftersom hon blivit sjuk.   Fast det var hos honom som hon blev smittad! 
    Tycker ju solklart att han skulle tagit tillbaka henne dagen efter eftersom han lät henne komma hit sjuk. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Kotten) skrev 2023-04-28 22:29:21 följande:
    Det handlar ju inte om att jag inte vill ha henne,  det är smittan jag inte vill ha i hushållet.
    Hennes pappa då,  han ville ju inte att hon skulle gå tillbaka hem till honom på tisdagen, eftersom hon blivit sjuk.   Fast det var hos honom som hon blev smittad! 
    Tycker ju solklart att han skulle tagit tillbaka henne dagen efter eftersom han lät henne komma hit sjuk. 
    Ingen annan här i tråden tycket det är solklart...

Har man barn så dras det hem smittor. Det kommer liksom på köpet när man skaffar barn. Under corona resonerade man som du gör nu. Inte annars. Är mitt barn sjukt under min vecka vill jag ha henne hos mig och ta hand om henne. 
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (Psss) skrev 2023-04-28 23:20:09 följande:
    Ingen annan här i tråden tycket det är solklart...

Har man barn så dras det hem smittor. Det kommer liksom på köpet när man skaffar barn. Under corona resonerade man som du gör nu. Inte annars. Är mitt barn sjukt under min vecka vill jag ha henne hos mig och ta hand om henne. 
    Ja, jo,  men hade hon blivit sjuk under min vecka hade det varit annorlunda.   Nu var hon uppenbarligen sjuk redan när hon kom hit, eftersom hon var trött och blek redan vid middagen som vi åt strax efter att hon kom hem.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Kotten) skrev 2023-04-29 00:17:13 följande:
    Ja, jo,  men hade hon blivit sjuk under min vecka hade det varit annorlunda.   Nu var hon uppenbarligen sjuk redan när hon kom hit, eftersom hon var trött och blek redan vid middagen som vi åt strax efter att hon kom hem.

Med ditt resonemang är det snarare skolan hon ska tillbaka till, eftersom hon insjuknade där. 

Nej, det vore klokast om du skickar tillbaka barnet till pappan. Så kanske han kan ta barnet på heltid. Din föräldraförmåga verkar tyvärr rätt begränsad. Fokusera du på dina nya barn istället. Det är nog bäst för alla. 

• Anonym (Perka)

Är du egentligen bonusförälder?

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Som du märker av svaren hittills TS så är detta upplägg bara att ge upp.

Barnen flyttar enligt schema. Punkt.

Jag har själv ett upplägg där barnen normalt är på förskola/skola på överlämningsdag. Då gäller normalt sätt att den som barnen ska flytta till hämtar från förskola/fritids enligt sitt behov.
    Skulle barnen insjukna på skola/förskola under en överlämningsdag så hämtar den som barnen ska till tidigare.
    Är barnen redan sjuka på morgonen en överlämningsdag så hämtar den som barnen skal till hemma hos den där de är en fast tid på kvällen.

• Anonym (Psss)
    Ja hon kanske redan var sjuk. Men hon har väl hunnit ha en skoldag däremellan innan hon kom från pappan?  Men vad spelar det för roll? Det är din vecka. Barn blir sjuka. Vad är det du är så livrädd för? Att hon ska smitta dina yngre barn? Ja sånt händer. Spelar det nån roll? Det hör småbarnsåren till. Hade ni alla levt tillsammans och de hade   varit helsyskon så hade det också varit så. 

Har aldrig hört talas om någon som gör som ni. Ge bara upp era regler och ha barnet den veckan ni ska ha det oavsett. Gör bara undantag om det är något riktigt illa. Hon ska väl för sjutton inte behöva känna sig som pesten bara för att hon är förkyld. Du beter dig som att det är corona och smittspridning ska förhindras till varje pris. Ge bara upp. Vad är du så orolig över? Jag skulle träffa min särbo även om han var förkyld. Även fast jag inte måste. Jag skulle träffa mina barn när de är förkylda även fast de skulle ha kunnat vara kvar hos sin pappa osv. Har du bacillskräck deluxe? 

Bara låt din dotter komma ändå. Låt henne smitta sina syskon. Vabba för dem då. Det är liksom så det funkar när man har småbarn. Ska du ha dina yngre barn skyddade i en kokong. Då kan de ju inte träffa nån för vem som helst kan ju potentiellt springa runt med smitta. 

Eller är det här bara nån principsak med exet? Lägg ner den principsaken också då och berätta för honom att från och med nu är reglerna borta. 
  • Anonym (Ologiskt)
    Hon kan ha blivit smittad av en klasskamrat, en personal eller annan. Det måste ju inte komma från pappans hushåll. Ska du smittspåra och skicka barnet till kompisens hem? 
  • mamaleona

Tänk ts dig in i detta:
    Du för dottern till pappan sö kl 18. Frisk, till synes. 
    På må kl 16:10 kräks hon. Pappa ringer dig att du får hämta tillbaks henne. För hon blev smittad hos dig, ink.tiden 24-48h. 
    Svara ärligt nu. Hämtar du henne?
    Tänkte kanske du förstår nu. För dina tankar ÄR konstiga. Om vi är typ 80 som tycker det, känner du ändå vi har fel???!

• Tow2Mater
    Anonym (Kotten) skrev 2023-04-28 22:29:21 följande:
    Du menar alla smittopartiklar hon andats ut i din bostad skulle återvänt till henne och hon kunde tagit dem med sig tillbaka till pappans bostad på tisdagen?
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (Perka) skrev 2023-04-29 08:32:39 följande:

Är du egentligen bonusförälder?

Det är jag inte, jag är hennes mamma. 
  • Anonym (Kotten)
    Anonym (Psss) skrev 2023-04-29 11:37:33 följande:
    Ja hon kanske redan var sjuk. Men hon har väl hunnit ha en skoldag däremellan innan hon kom från pappan?  Men vad spelar det för roll? Det är din vecka. Barn blir sjuka. Vad är det du är så livrädd för? Att hon ska smitta dina yngre barn? Ja sånt händer. Spelar det nån roll? Det hör småbarnsåren till. Hade ni alla levt tillsammans och de hade   varit helsyskon så hade det också varit så. 

Har aldrig hört talas om någon som gör som ni. Ge bara upp era regler och ha barnet den veckan ni ska ha det oavsett. Gör bara undantag om det är något riktigt illa. Hon ska väl för sjutton inte behöva känna sig som pesten bara för att hon är förkyld. Du beter dig som att det är corona och smittspridning ska förhindras till varje pris. Ge bara upp. Vad är du så orolig över? Jag skulle träffa min särbo även om han var förkyld. Även fast jag inte måste. Jag skulle träffa mina barn när de är förkylda även fast de skulle ha kunnat vara kvar hos sin pappa osv. Har du bacillskräck deluxe? 

Bara låt din dotter komma ändå. Låt henne smitta sina syskon. Vabba för dem då. Det är liksom så det funkar när man har småbarn. Ska du ha dina yngre barn skyddade i en kokong. Då kan de ju inte träffa nån för vem som helst kan ju potentiellt springa runt med smitta. 

Eller är det här bara nån principsak med exet? Lägg ner den principsaken också då och berätta för honom att från och med nu är reglerna borta. 
    Hon blev inte smittad under skoldagen, inkubationstiden var hos pappan, hon blev smittad under hans vecka.
    Jag vill inte träffa sjuka personer och bli smittad och inte heller att mina barn ska göra det.   Det är så onödigt.
    Skulle hon smitta oss så skulle det bli många dagar vabb och sjukdagar och det vill vi inte.   
    Varför utsätta sig för det om det går att undvika? 
    Är så arg på hennes pappa pga att han inte tog tillbaka henne,  utan istället valde att låta oss alla  riskera att bli smittade.   Så ego. 
  • Anonym (Kotten)

Jag lämnar denna diskussionen nu, hon har blivit frisk och ska till sin pappa på måndag.
    Fattar inte att han vägrade låta henne åka tillbaka till honom i tisdags, och jag tror att hon också inser hur illa han beter sig...

• Fiona M

Är er överenskommelse att barnet ska vara där det blev smittat? 

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Rätt vidrigt sätt att bemöta en annan människa, än värre då det till och med är ditt eget barn...

Är inte dina andra barn heller välkomna i ditt hem när de är sjuka? De får sova i källarförrådet?

Inte ens under värsta corona-restriktionerna var ditt resonemang försvarbart.

• Anonym (Ologiskt)
    Anonym (Kotten) skrev 2023-04-29 21:55:40 följande:

Jag lämnar denna diskussionen nu, hon har blivit frisk och ska till sin pappa på måndag.
    Fattar inte att han vägrade låta henne åka tillbaka till honom i tisdags, och jag tror att hon också inser hur illa han beter sig...

Nja jag skulle inte vara så säker på det om jag var du. 
Svar på tråden Sjukdom och barn vv? Hur gör ni?