• Odd Even

    Fyra kända svenskar avlidna på samma dag

    Det här är iofs raka motsatsen till nöje, men jag hittar ingen bättre kategori för detta.

    Idag 1 maj 2023 har inte mindre än fyra kända svenskar avlidit. Jag har inget minne av att det någonsin hänt tidigare att så många som fyra kända svenskar dött på samma dag. Mycket sorgligt. Gråter

    De idag avlidna är:

    Per Åhlin, tecknare (Karl-Bertil Jonsson), f. 1931
    Ola Lundberg, skådespelare (Televinken: röst och styrning), f. 1942
    Pugh Rogefeldt, musiker, f. 1947
    Lotta Bouvin-Sundberg, programledare (Aktuellt), f. 1959

  • Svar på tråden Fyra kända svenskar avlidna på samma dag
  • enmamma

    Jo men hur många kändisar har vi?
    Brukade du ofta tänka just på dessa kändisar.
    Pugh är nog den ende jag via p4 lyssnat på senaste månaden.

  • Fjäril kär

    Nja dom har inte avlidit exakt just idag alla 4.. Däremot var det idag nyheten blev offentlig... 

    Två av ålderdom och två pga långvarig sjukdom 

  • Odd Even
    enmamma skrev 2023-05-01 20:45:43 följande:

    Jo men hur många kändisar har vi?
    Brukade du ofta tänka just på dessa kändisar.
    Pugh är nog den ende jag via p4 lyssnat på senaste månaden.


    Nej, jag kan inte påstå att jag ofta brukat tänka på just dessa. Men jag har ofta lagt märke till att kända personers dödsfall ofta kommer i kluster, med perioder där rätt många dör ungefär samtidigt. Det blir så rent statistiskt. Men att fyra kända svenskar dött på samma samma dag det är jag säker på är ovanligt, för jag minns inte att det har hänt tidigare, och jag skulle ha lagt märke till det om det hänt. 
    Och alla dessa är såpass kända att deras död rapporterats i nyheterna på TV eller radio, och alla har Wikipediasidor.

    Jag är ett stort fan av Karl-Bertil Jonsson, så Per Åhlins död är nog den som är mest signifikant för mig.
  • Odd Even
    Fjäril kär skrev 2023-05-01 20:51:44 följande:

    Nja dom har inte avlidit exakt just idag alla 4.. Däremot var det idag nyheten blev offentlig... 

    Två av ålderdom och två pga långvarig sjukdom 


    Enligt Wikipedia har alla fyra dött idag 1/5. Fast Wikipedia är ju inte alltid felfritt, som bekant. 
  • Tow2Mater

    Lite OT, men 10 April 2010 dog 10  Polska kändisar (ref. wiki). Så 4 svenska är ju ingenting på en dag.


    10 april ? Janusz Zakrze?ski, 74, polsk skådespelare.
    10 april ? Anna Walentynowicz, 80, polsk fackföreningsledare, initiativtagare till Solidaritet och orsak till strejken 1980.
    10 april ? Jerzy Szmajdzi?ski, 58, polsk politiker, försvarsminister 2001?2005.
    10 april ? Aleksander Szczyg?o, 46, polsk politiker, försvarsminister 2007.
    10 april ? Lech Kaczy?ski, 60, polsk politiker, president 2005?2010.
    10 april ? Maria Kaczy?ska, 67, polsk presidenthustru.
    10 april ? Ryszard Kaczorowski, 90, polsk politiker, siste presidenten i exil 1989?1990.
    10 april ? Izabela Jaruga-Nowacka, 59, polsk politiker och feminist, minister för socialpolitik 2004?2005.
    10 april ? Gra?yna G?sicka, 58, polsk sociolog och politiker, minister för regional utveckling 2005?2007.
    10 april ? Franciszek G?gor, 58, polsk general, generalstabschef 2006?2010.
  • Pehrmedh

    Ja, måste vara ytterst sällsynt.

    Fyra svenskfödda kändisar går bort nästan samtidigt.

    Pugh är tveklst en av de största svenska artisterna genom tiderna och Åhlin är kanske vår mest kände tecknare.

  • Odd Even
    Tow2Mater skrev 2023-05-01 21:11:04 följande:

    Lite OT, men 10 April 2010 dog 10  Polska kändisar (ref. wiki). Så 4 svenska är ju ingenting på en dag.


    10 april ? Janusz Zakrze?ski, 74, polsk skådespelare.
    10 april ? Anna Walentynowicz, 80, polsk fackföreningsledare, initiativtagare till Solidaritet och orsak till strejken 1980.
    10 april ? Jerzy Szmajdzi?ski, 58, polsk politiker, försvarsminister 2001?2005.
    10 april ? Aleksander Szczyg?o, 46, polsk politiker, försvarsminister 2007.
    10 april ? Lech Kaczy?ski, 60, polsk politiker, president 2005?2010.
    10 april ? Maria Kaczy?ska, 67, polsk presidenthustru.
    10 april ? Ryszard Kaczorowski, 90, polsk politiker, siste presidenten i exil 1989?1990.
    10 april ? Izabela Jaruga-Nowacka, 59, polsk politiker och feminist, minister för socialpolitik 2004?2005.
    10 april ? Gra?yna G?sicka, 58, polsk sociolog och politiker, minister för regional utveckling 2005?2007.
    10 april ? Franciszek G?gor, 58, polsk general, generalstabschef 2006?2010.
    Polens folkmängd är nästav fyra gånger så stor so Sveriges, så fyrs svenskar skulle motsvara ca 16 polacker. 
    Sen dog väl de flesta av dessa i en och samma flygoycka, så det blir ju lite speciellt. En unik händelse i sig.
    en.wikipedia.org/wiki/Smolensk_air_disaster
Svar på tråden Fyra kända svenskar avlidna på samma dag