• Anonym (Pillan)

    Någon mer som har gått igenom eller ska gå igenom sen abort?

    Jag är gravid med tvillingar i v 15 och ska genomgå abort. I morgon ska de första tabletterna tas och på fredag ska själva proceduren ske. Jag har tusen känslor och tankar åt alla håll. Ibland känns det rimligt att göra abort. vi har redan många barn, min partner är inte redo för två till osv. Ibland får jag sådan tvivel, känner mig som en mördare, har sådan skam. Jag är livrädd för komplikationer, och för hur jag ska må psykiskt efteråt. 


    Någon som har erfarenheter och vill dela, eller någon som ska gå igenom samma och liksom jag behöver stöd och någon att dela tankar med? 

  • Svar på tråden Någon mer som har gått igenom eller ska gå igenom sen abort?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bea)

    Jag har gjort en abort i vecka 19 pga att fostret hade en kromosomavvikelse sommoktr var förenat med liv. Det var jättetufft och jobbigt verkligen. Som en förlossning. Förstår att det måste vara ett jättejobbigt beslut för er. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Dani) skrev 2023-05-02 18:08:02 följande:
    Du missade att de gör abort för att hennes kille inte vill ha fler och för att de redan har flera barm?
    Nej. Men tänker att en abort går ju till på samma sätt oavsett om det är frivilligt eller inte. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Rita)

    Förstår att det är mycket känslor. Jag har gjort en abort. Jag var ganska ung. Har aldrig ångrat det. Visst har man tvivel och är rädd hur ska man må efteråt. Men jag har aldrig mått dåligt efter det. Vet ej hur du kommer att må efteråt. Det kan man aldrig veta. Men abort finns ju till för just såna här situationer och är det mord skulle det ju inte finnas möjligheten till detta. 

    Hör av dig om du vill prata! 

  • Anonym (Pillan)

    Tack för alla svar! Jag har inte lärt mig hur man svarar någon personligen så jag svarar lite allmänt😊. Påväg till läkaren nu iaf och tanken är att jag ska ta de första (dödande) tabletterna idag. Tror inte jag kommer klara det. Vet inte hur fan jag ska lösa detta? Har också gjort abort för hundra år sedan, dock var det tidigt i graviditeten. Jag inbillar mig att det är lättare när det som stöts ut inte ser ut som en människa. Men vem är jag att värdera. Det känns hur som ja er tusen resor värre för just mig den här gången. Hur ska man fatta ett beslut???

  • Elin P

    Det låter ändå som om du bestämt dig och att ni känner att det inte skulle vara ett bra alternativ att få två barn till nu. Isåfall ska du absolut inte känna skam eller skuld. Vi har fri abort i Sverige av en anledning. 

    Jag kan faktiskt tycka att det ibland kan vara värre om man väljer att behålla barn som inte är önskade och/eller man inte har tid/råd/ork med. Man ska vara förälder aktivt och ekonomiskt i 18-21 år. Att sätta barn till världen om man inte är beredd eller orkar det är extremt fel tycker jag. Bättre då med abort. I synnerhet tvillingar kräver ju dubbelt upp.

    Så känner du att detta ändå är rätt så finns ingen anledning till skuldkänslor. 

  • Anonym (B)
    Elin P skrev 2023-05-03 12:00:04 följande:

    Det låter ändå som om du bestämt dig och att ni känner att det inte skulle vara ett bra alternativ att få två barn till nu. Isåfall ska du absolut inte känna skam eller skuld. Vi har fri abort i Sverige av en anledning. 

    Jag kan faktiskt tycka att det ibland kan vara värre om man väljer att behålla barn som inte är önskade och/eller man inte har tid/råd/ork med. Man ska vara förälder aktivt och ekonomiskt i 18-21 år. Att sätta barn till världen om man inte är beredd eller orkar det är extremt fel tycker jag. Bättre då med abort. I synnerhet tvillingar kräver ju dubbelt upp.

    Så känner du att detta ändå är rätt så finns ingen anledning till skuldkänslor. 


    Det låter mer att det är någonting TS kille har bestämt och TS lyder för att inte bli dumpad. 
    Vi har fri abort av en anledning i Sverige. Men anledningen är inte att män ska få ha sex utan att ta ansvar. 
  • Anonym (Rita)
    Anonym (Pillan) skrev 2023-05-03 09:18:51 följande:

    Tack för alla svar! Jag har inte lärt mig hur man svarar någon personligen så jag svarar lite allmänt😊. Påväg till läkaren nu iaf och tanken är att jag ska ta de första (dödande) tabletterna idag. Tror inte jag kommer klara det. Vet inte hur fan jag ska lösa detta? Har också gjort abort för hundra år sedan, dock var det tidigt i graviditeten. Jag inbillar mig att det är lättare när det som stöts ut inte ser ut som en människa. Men vem är jag att värdera. Det känns hur som ja er tusen resor värre för just mig den här gången. Hur ska man fatta ett beslut???


    Hej, hur har det gått?
  • Anonym (Tigera)

    Håller tummen att du i sista sekund avstod. Hur kan du ha väntat så länge? Om du var så säker varför inte gjort aborten i max v 10. Avundas inte din sits. Men att gå på vad partner vill är risky. Om han avslutar relationen då om ett år eller två och du gjorde abort utan att riktigt vilja själv. 

  • Anonym (Rita)
    Anonym (Tigera) skrev 2023-05-04 22:57:04 följande:

    Håller tummen att du i sista sekund avstod. Hur kan du ha väntat så länge? Om du var så säker varför inte gjort aborten i max v 10. Avundas inte din sits. Men att gå på vad partner vill är risky. Om han avslutar relationen då om ett år eller två och du gjorde abort utan att riktigt vilja själv. 


    Pekpinnar hit och dit. 
  • Anonym (Tigera)
    Anonym (Rita) skrev 2023-05-05 14:49:49 följande:
    Pekpinnar hit och dit. 

    Pekpinnar?! Nej inte alls. Jag hoppas hon inte gick igenom en abort i v 15. Ert är ingen lekpinne om man har åsikt om att TS väntat åt helvetet för länge. Det är
    ett konstaterande från min sida. Inte dömande heller. Det är mitt tyckande och även det andra. TS verkar inte helt på det klara att utföra en abort. Om hon tycker det är så hemskt varför vänta så länge då. Fundera på vad det är som ska ut ur hennes kropp osv. En abort så pass sent går inte obemärkt förbi fysiskt. Psykiskt är det påfrestande oavsett. Riktig dynghög till karl har hon också. Varför inte se till att inte bli gravid i första hand. Ja ja nu kommer tjatet om p-medel och ändå bli gravid. Konstigt att så många ligger inom felprocenten. 


    Men pekpinnar - glöm det. 

Svar på tråden Någon mer som har gått igenom eller ska gå igenom sen abort?