• Anonym (K)

Personer med borderline ljuger mycket?

Är det en ?grej? att personer med borderline ljuger ofta? En vän till mig sa det .. och så googlade jag lite och det verkar som det är vanligt. Jag var tillsammans med en tjej som hade borderline förut, nån gång kom jag på henne med att ljuga men nu när jag tänker tillbaks kan hon ju ha ljugit om mer saker också såklart. Hon var egentligen en jättefin tjej men hennes diagnos märktes tyvärr ganska mycket och hon startade bråk om allt möjligt så till slut funkade det inte längre. 

Vad har ni andra för erfarenheter? Och om det stämmer , vad beror det på isåfall? 

• Svar på tråden Personer med borderline ljuger mycket?
  • Anonym (Jag)

Min flickvän har boarderline, hon ljuger aldrig, hon är brutalt ärlig 

• Anonym (Borderline)

Nej det är precis tvärtom.  Jag har haft borderline och jag kan inte ljuga, har aldrig kunnat det. Självklart är "vita lögner" som om någon frågar ser jag tjock ut i de här jeansen.
    Men ljuga på riktigt händer inte. Alla jag känner med borderline (känner många genom terapin jag gick) säger samma sak. Människor med borderline ljuger inte, de kan inte. 

Såklart finns det säkert undantag som det ju finns med allting, men inte vad jag har upplevt någonsin. 

• Ccplus

Ja, de ljuger en hel del. 

Exempel, varenda borderline jag har varit med har haft jääääääättedåliga förhållanden innan mig. Dom har varit med om och utstått sååååå mycket... Det är verkligen hjärtskärande att höra deras historia. 

Sen gör dom slut med en efter några månader. Och deras nya går runt och är skiiiitförbannad? när man möter han på jobbet. Varför det? Jo, för hon har ljugit om dig med. Du har säkert både slagit henne och har gjort en det ena en det andra. Iaf om alla skulle tro hennes historia. 

Detta gör dom för att spela på din beskyddarsida. Det är bara det att gör ni slut sen så kommer hon dra samma historier om dig med. 

Vad mer?
    Hade ett ex som när jag frågade vad hon ska göra idag, sa att hon skulle sitta hemma och plugga hela dagen. Men någon dag efter var hon tvungen att bekänna något för hon fick väl skuldkänslor eller nått? Då hade hon inte varit hemma alls, utan dragit in till stan med en tjej polare och drogat med två killar där... 

Detta på en helt oskyldig fråga som "vad ska du göra förnått idag?".

Hade föredragit ärlighet än smålögner om minsta lilla som det där. 

• Anonym (K)
    Ccplus skrev 2023-05-05 11:18:12 följande:

Exempel, varenda borderline jag har varit med har haft jääääääättedåliga förhållanden innan mig. Dom har varit med om och utstått sååååå mycket... Det är verkligen hjärtskärande att höra deras historia. 

Sen gör dom slut med en efter några månader. Och deras nya går runt och är skiiiitförbannad? när man möter han på jobbet. Varför det? Jo, för hon har ljugit om dig med. Du har säkert både slagit henne och har gjort en det ena en det andra. Iaf om alla skulle tro hennes historia. 

Detta gör dom för att spela på din beskyddarsida. Det är bara det att gör ni slut sen så kommer hon dra samma historier om dig med. 

Vad mer?
    Hade ett ex som när jag frågade vad hon ska göra idag, sa att hon skulle sitta hemma och plugga hela dagen. Men någon dag efter var hon tvungen att bekänna något för hon fick väl skuldkänslor eller nått? Då hade hon inte varit hemma alls, utan dragit in till stan med en tjej polare och drogat med två killar där... 

Tack för svar!
    Mitt ex har sagt att en kille hon var tillsammans med förut slog henne .. men det är ingen jag känner , hon är från en annan stad så har ingen aning om ifall det är sant eller inte. Hoppas hon inte säger det om mig också , jag har aldrig någonsin höjt handen mot en kvinna. 

Självklart förstår jag ju att tjejer med borderline kan bli slagna på riktigt också.. 

• Anonym (K)
    Anonym (Borderline) skrev 2023-05-05 11:11:08 följande:

Nej det är precis tvärtom.  Jag har haft borderline och jag kan inte ljuga, har aldrig kunnat det. Självklart är "vita lögner" som om någon frågar ser jag tjock ut i de här jeansen.
    Men ljuga på riktigt händer inte. Alla jag känner med borderline (känner många genom terapin jag gick) säger samma sak. Människor med borderline ljuger inte, de kan inte. 

Såklart finns det säkert undantag som det ju finns med allting, men inte vad jag har upplevt någonsin. 

Tack för svar! Intressant att höra från en som har det själv .. Fast vet att mitt ex ljög ibland , kom som sagt på henne några gånger 
  • Ccplus
    Anonym (K) skrev 2023-05-05 11:29:15 följande:

Tack för svar!
    Mitt ex har sagt att en kille hon var tillsammans med förut slog henne .. men det är ingen jag känner , hon är från en annan stad så har ingen aning om ifall det är sant eller inte. Hoppas hon inte säger det om mig också , jag har aldrig någonsin höjt handen mot en kvinna. 

Självklart förstår jag ju att tjejer med borderline kan bli slagna på riktigt också.. 

Det är det som är grejen. I vissa fall kan det säkert stämma. Men att alla skulle ha blivit slagna är garanterat långt ifrån sant. För träffar du dom här killarna hon snackar om sen, så är det ofta killar som inte skulle gjort en fluga förnär. Om dom inte blir extremt provocerade. Och vem är det som brukar göra det? Jo precis, voila, låt mig presentera en kvinna som har borderline. 

Numera är jag så van, att jag ser det som en redflag. Detta är även något dom brukar dra upp tidigt in i förhållandet också. För dom vill visa att dom är ooo så rädda för killar och definitivt utsatta... Samtidigt är hon runt killar jämnt och är typ stans största H...
  • Anonym (s)

Nja, är det borderline skulle jag snarare tro att personen upplever det hela som jättedåligt.

En psykopat däremot ljuger hejdlöst för att få sympati och medhåll, och framstå i bättre dager.
  • Anonym (L)

Jag har borderline och jag ljuger inte. Jag säger exakt vad jag tycker och är brutalt ärlig istället vilket inte alltid är positivt. Har aldrig ljugit om relationer och att de skulle varit sämre än de var heller. Tar mycket sällan upp tidigare relationer med ny partner. 

• Anonym (Drama Queens)

Jag tror inte de med borderline ljuger mer än andra, att ljuga ingår inte i diagnosen. Däremot ÄLSKAR de drama och kan inte leva utan det. Drama och att ljuga är inte nödvändigtvis samma sak. 

• Carolatom07

Vad mer?

Känns igen. Det där med att försöka vända personer mot varandra är också något som verkar vara vanligt, som att ljuga om sitt förra förhållande för att få sympatier, eller som på ett vårdhem jag var på, där en Borderline-patient försökte vända boende mot andra boende, och boende mot personal, när hon inte fick som hon ville eller när hon upplevde att någon varit otrevlig mot henne.

• Ccplus
    Anonym (s) skrev 2023-05-05 12:15:50 följande:

Nja, är det borderline skulle jag snarare tro att personen upplever det hela som jättedåligt.

En psykopat däremot ljuger hejdlöst för att få sympati och medhåll, och framstå i bättre dager.
    Du är medveten om att Borderline går in under the Dark Triad dom med va?
  • Anonym (s)
    Ccplus skrev 2023-05-05 13:26:50 följande:
    Du är medveten om att Borderline går in under the Dark Triad dom med va?
    Avståndet till borderline och mytomani är inte heller så stort och det finns viss samsjuklighet mellan alla dessa personlighetsstörningar.

sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6rka_triaden
  • Anonym (Dis)

Var med en som ljög GROVT

• Ccplus
    Anonym (s) skrev 2023-05-05 13:32:17 följande:
    Avståndet till borderline och mytomani är inte heller så stort och det finns viss samsjuklighet mellan alla dessa personlighetsstörningar.

sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6rka_triaden
    The vulnerable dark triad comprises three related and similar constructs: vulnerable narcissism, sociopathy, and borderline personality disorder. A study found that these three constructs are significantly related to one another and manifest similar nomological networks. Although the vulnerable dark triad members are related to negative emotionality and antagonistic interpersonal styles, they are also related to introversion and disinhibition.
  • Anonym (s)
    Ccplus skrev 2023-05-05 13:35:37 följande:
    The vulnerable dark triad comprises three related and similar constructs: vulnerable narcissism, sociopathy, and borderline personality disorder. A study found that these three constructs are significantly related to one another and manifest similar nomological networks. Although the vulnerable dark triad members are related to negative emotionality and antagonistic interpersonal styles, they are also related to introversion and disinhibition.
    Men kan man tolka detta som att bordeline ljuger (på samma sätt, av samma orsak) som psykopater?

• Ccplus
    Anonym (s) skrev 2023-05-05 14:58:46 följande:
    Men kan man tolka detta som att bordeline ljuger (på samma sätt, av samma orsak) som psykopater?
    Ja.
Svar på tråden Personer med borderline ljuger mycket?